Kilpaohjelmointi
Vuosi | Lukukausi | Päivämäärä | Periodi | Kieli | Vastuuhenkilö |
---|---|---|---|---|---|
2015 | syksy | 31.08-16.10. | 1-1 | Suomi | Topi Talvitie |
Luennot
Aika | Huone | Luennoija | Päivämäärä |
---|---|---|---|
Ke 16-18 | D122 | Topi Talvitie | 02.09.2015-02.09.2015 |
Yleistä
Kurssi muodostuu viidestä ohjelmointikilpailusta, joissa kolmen hengen joukkueet ratkovat algoritmisia ohjelmointitehtäviä. Kurssin päätteeksi on lisäksi mahdollista osallistua pohjoismaiseen NCPC-kilpailuun.
Kurssin aikataulu on seuraava:
- ke 2.9. 16–18: tietoa kurssista ja joukkueiden muodostus (D122)
- ke 9.9. 16–20: kurssikilpailu 1 (B221)
- ke 16.9. 16–20: kurssikilpailu 2 (B221)
- ke 23.9. 16–20: kurssikilpailu 3 (B221)
- ke 30.9. 16–20: kurssikilpailu 4 (B221)
- ke 7.10. 16–20: kurssikilpailu 5 (B221)
- la 10.10. 12–17: NCPC-kilpailu, Kumpulan kampus
Kurssille osallistuminen vaatii hyvää ohjelmointitaitoa ja kiinnostusta algoritmien suunnitteluun. Jos olet pitänyt kursseista Tietorakenteet ja algoritmit ja Algoritmit ongelmanratkaisussa, niin tämä kurssi on sinua varten. Kurssi ei kuitenkaan vaadi mitään tiettyä kurssia esitiedoiksi.
Kurssista saa 2 op osallistumalla viiteen ohjelmointikilpailuun ja ylimääräisen 1 op saa osallistumalla NCPC-kilpailuun.
Tulethan myös kurssin IRC-kanavalle #kilo.
Kurssin suorittaminen
Kurssin suorittamiseen kuuluu osallistuminen ohjelmointikilpailuihin sekä valmistautuminen oman joukkueen kanssa. Kurssiin kuuluu viisi kilpailua, jotka järjestetään keskiviikkoisin aikavälillä 16–20. Jokainen kilpailu kestää 2,5 tuntia, minkä jälkeen tehtävät käsitellään yhteisesti.
Jokaisen kolmihenkisen joukkueen käytössä on yksi tietokone. Sallitut ohjelmointikielet ovat C++, Java, Python ja Haskell. Joukkueet saavat tuoda mukanaan mitä tahansa kirjallista materiaalia, esimerkiksi kirjoja ja omia muistiinpanoja. Elektroniset tallennusvälineet ja laitteet ovat kiellettyjä. Internetin käyttö on rajoitettu tehtävien palautukseen ja ohjelmointikielten manuaaleihin.
Kirjallisuus ja materiaali
Kurssikirjana on Kisakoodarin käsikirja (KKKK), jonka voit ladata tästä.