Grafiikkaohjelmointia demoskenehengessä
Vuosi | Lukukausi | Päivämäärä | Periodi | Kieli | Vastuuhenkilö |
---|---|---|---|---|---|
2012 | kevät | 06.02-25.05. | 3-4 | Suomi | Tomi Pasanen |
Luennot
Aika | Huone | Luennoija | Päivämäärä |
---|---|---|---|
Ma 16-18 | C220 | Tomi Pasanen | 06.02.2012-06.02.2012 |
Yleistä
Demoskenestä englanniksi ja suomeksi, katso myös "Computer Demos—What Makes Them Tick?", Markku Reunanen
Kurssin suorittaminen
- Osallistujat lähettävät harjoitustyön vastuuhenkilölle Tomi Pasaselle mielenkiintoisia demoscene-esityksiä (tai linkkejä niihin) 5.2.2012 mennessä. Muista myös ilmoittaa itsesi kurssille Ilmon kautta!
- Tämän jälkeen kokoonnutaan maanantaina 6.2. katsomaan ja miettimään ohjelmien toteutusta.
- Harjoitustyön tekijät jakaantuvat 2 hengen ryhmiin tekemään omaa demoscene ohjelmaansa (OpenGL, oletuksena).
- Työn kuluessa kokoonnutaan porukan kesken aina välilä pohtimaan demojen ongelmakohtia ja näyttämään töiden nykytilaa.
- Lopuksi valmiit työt demotaan muille ryhmille ja mahdolliselle yleisölle ja laitetaan näytille internettiin.
Harjoitustyön muoto ja vaatimukset sovitaan yhdessä osallistujien kanssa. Opintopisteiden saamiseksi kukin pari kirjoittaa lyhyen työselostuksen ohjelmansa keskeisistä ideoista ja tarinankulusta. Harjoitustyö täytyy palauttaa viimeistään 20.5.2012, jos haluaa saada opintopisteitä.
Kirjallisuus ja materiaali
Tärkeitä linkejä demojen tekemiselle (vain lähtökohtia)
- VBO (http://www.opengl.org/wiki/Vertex_Buffer_Object)
- Shader, GLSL (http://en.wikipedia.org/wiki/GLSL, http://en.wikipedia.org/wiki/Shader, http://www.lighthouse3d.com/opengl/glsl/)
- 3D objektin ilmaiseminen matriisein (model, view, projection, http://stackoverflow.com/questions/5550620/the-purpose-of-model-view-projection-matrix)