Hierarkinen mallinnus

[Hearn & Baker 94: 250 - 269]
Koska monimutkaisten kappaleiden mallintaminen erillisinä malleina on hankalaa, mallinnus tehdään yleensä rakenteisesti. Tavallisesti käytetään hierakista mallinnusta.
Aloitetaan joukolla kolmiulotteisia primitiivejä:
Kuutioita, palloja, prismoja ...

Esimerkki: halutaan tehdä kaksi taloa.

Saadaan suunnattu syklitön graafi.

Mallinnus voidaan esittää proseduraalisesti:


    Procedure Näkymä()
        Talo(B);
        Talo(D);
    end

    Procedure Talo(E)
        Prisma(E o M);
        Kuutio(E o N);
    end

    Procedure Kuutio(F)
        . . .
    end

    Procedure Prisma(F)
        . . .
    end

Suomennettu Waterloon yliopiston materiaalista. (Lähde: University of Waterloo)



JK 4.2.1997