Ohjeita kokeeseen

Koe sisältää useita pieniä ohjelmointitehtäviä. Tehtävät ovat samantyyppisiä mitä harjoitustehtävissä on harjoiteltu. Valitettavasti ohjelmointi täytyy nyt tehdä paperille.

Mitä ei tarvitse muistaa ulkoa

Koepaperissa annetaan valmiiksi "pääohjelmarunko", eli sitä ei tarvitse osata ulkoa:

import java.util.Scanner;

public class KoeOhjelma {
    static Scanner lukija = new Scanner(System.in);
   
    public static void main(String[] args) {
        int luku = Integer.parseInt( lukija.nextLine() );
        
        String merkkijono = lukija.nextLine();
    }
}

Lisäksi jos tehtävässä tarvitaan HashMap-, ArrayList- tai Random-luokkia, niiden metodien kuvaukset annetaan. Myöskään tiedostoon kirjoittamiseen tarvittavien komentojen tarkkaa muotoa ei tarvitse muistaa.

Paperiohjelmoinnissa ollaan myös hiukan armollisempia esim. puolipisteiden ja muiden pienten unohdusten suhteen.

Kokeen ohjelmointitehtävien kannalta keskeisimmät aiheet

Kokeen kannalta kaikki kurssin viikot ovat melko tärkeintä. Viikoilla 5 ja 6 tehtävät painottuivat melko voimakkaasti graafisiin käyttöliittymiin. Graafisiin käyttöliittymiin liittyvää ohjelmointitehtävää kokeissa ei ole. Ohjelmointitehtäviä ei myöskään tule seuraavista aiheista:

Erityinen huomio kannattaa kokeeseen kertauksessa ohjelmointitehtäviä silmälläpitäen kiinnittää seuraaviin:

Termejä ja käsitteitä

Kokeessa on myös termeihin ja käsitteistöön liittyvä kysymys. Kertaa materiaalia lukiessasi ainakin seuraavat käsitteet: