Jos opiskelija oli osannut vastata oikein annettiin pisteitä.
Vääristä vastauksista ei annettu miinuspisteitä.
1. a)
1/3 pistettä: koodin virhe osattu ilmaista oikein, ainakin toinen:
1: metodi palauttaa väärän tyyppisen arvon
2: osattu antaa esimerkki jolla virheen saisi korjattua:
-metodin paluuarvon määrittely double-tyyppiseksi
-paluuarvon muokkaaminen kokonaisluvuksi
Kohta 1 sai korkeamman prioriteetin, jos kuitenkin kohta 2 riittävän hyvin selostettu
(esimerkiksi antamalla toimiva koodi) hyvitettiin tämän alakohdan piste.
1/3 pistettä: osannut kuvata parametrin, ainakin kaksi:
1: metodin saamia tietoja
2: annetaan metodin kutsun yhteydessä
3: parametrien tyypit ja määrät määritellään metodin määrittelyn yhteydessä
1/3 pistettä: osannut kuvata staattisen metodin pääpiirteen, ainakin kaksi:
1: staattinen metodi käsittelee staattisia muuttujia
2: staattinen metodi ei käsittele oliomuuttujia
3: staattinen metodi tyypillisesti, muttei aina, käsittelee vain sille annettuja parametrejä
a-kohdan kokonaispisteet:
0 - 1/3 pistettä alakohdista: 0 pistettä
2/3 pistettä alakohdista: 1 piste
3/3 pistettä alakohdista: 2 pistettä.
1. b)
1/4 pistettä: koodin virhe osattu ilmaista oikein ainakin toinen:
1: main-metodi kutsuu Matematiikka-luokan metodia polynomi kuin staattista muuttujaa
2: osattu antaa esimerkki jolla virheen saisi korjattua:
-main-metodiin luotava olio Matematiikka-luokasta ja oliolle kutsuttava metodia polynomi
-Matematiikka-luokan metodi polynomi muutettava staattiseksi.
Kohta 1 sai korkeamman prioriteetin, jos kuitenkin kohta 2 riittävän hyvin selostettu
(esimerkiksi antamalla toimiva koodi) hyvitettiin tämän alakohdan piste.
1/4 pistettä: luokan kuvaus, ainakin kaksi:
1: luokka kuvaa ohjelman komponenttia, osaa
2:* luokka määrittää siitä luodun olion toiminnallisuuden *
3: luokka on erillinen osakokonaisuus pääohjelmasta
1/4 pistettä: olion kuvaus, ainakin kaksi:
1:* olio on luokan ilmentymä *
2: samasta luokasta luodut oliot ovat toisistaan riippumattomia
3: olio täytyy luoda ennen kuin sen toiminnallisuutta voidaan hyödyntää
1/4 pistettä: metodin kuvaus, ainakin kaksi:
1: metodi on pätkä koodia jota voidaan kutsua muualta ohjelmasta
2: metodi saa tietoa parametrien muodossa ja se voi antaa tietoa paluuarvona
3: metodin päättymisen jälkeen palataan siihen kohtaan ohjelmakoodissa jossa metodia kutsuttiin
*: alakohdat liittyvät olennaisesti luokan ja olion suhteeseen ja ainakin toinen vaadittiin jotta
kummastakaan alakohdasta annettiin pistettä.
b-kohdan kokonaispisteet:
0 - 1/4 pistettä alakohdista: 0 pistettä
2/4 pistettä alakohdista: 1 piste
3/4 pistettä alakohdista: 1 piste
4/4 pistettä alakohdista: 2 pistettä.
2. a)
* Tulostukset toteutettu loopilla (while/for)
* Oikeat luvut tulostuvat
2. b)
* Ohjelma lukee syötteen oikein
* Ohjelma tunnistaa oikein pisimmän ja lyhimmän merkkijonon
* Ohjelma tulostaa pisimmän ja lyhimmän
3. a)
* "ylemmän kolmion" tulostus
* "alemman kolmion" tulostus
* tulostuksen oikea ulkoasu
3. b)
* taulukon/arraylistin läpikäynti
* oikea tulos
4. a)
* Konstruktori ja luokka 2p
* tajority - wtf 1p
* Getterit 1p
* SetArvosana 1p
4. b)
* Suorita 1p
* Konstruktori 1p
* Opintopisteitä 2p
* Suoritusote 3p
* Ei lisätä uutta, vaan korotetaan vanhaa 2p