Materiaalit on lisensoitu Creative Commons BY-NC-SA-lisenssillä, eli materiaalin levittäminen ja muokkaaminen on sallittu, kunhan tekijöiden nimet säilyvät mukana ja jatkoversiot julkaistaan samalla lisenssillä. Kaupallinen käyttö kielletty.

Alkuperäinen tekijä (2014): Pessi Moilanen, muokanneet Anni Järvenpää ja Virpi Sumu (2016)


Takaisin: Kirjastopaja

Asteroidipuolustus

Pelin toiminta Tarkoituksena tuhota ampumalla vihollisia, jotka pyrkivät etenemään kohti pelaajaa. Pelaaja pysyy paikallaan, mutta pystyy pyörimään akselinsa ympäri, joten eri suuntiin ampuminen on mahdollista. Viholliset tulevat satunnaisista suunnista.
Vaikeustaso Peli soveltuu hyvin aloittelijoille
Oppimistavoitteita - Tutustutaan suuntiin.
- Tutustutaan klooneihin.
- Opitaan luomaan eri hahmojen välisiä vuorovaikutuksia ja jakamaan ohjelman tehtäviä oikeille hahmoille.
- Opitaan silmukoiden käyttöä ja ehtolauseita.
- Tutustutaan satunnaisuuteen.
Toimiva versio Asteroidipuolustus mallina Scratchissa
Muut mallit Opettajan tulostettava muistilista komennoista
"Rasti-ruutuun" -tehtävälistaus oppilaalle
Opasvideot Video-opas opettajalle
Variaatioita toteutuksessa Toteutukseen käy kaikki erinäiset teemat, löytyy jokin perusvihollinen ja pelaaja. Pelaaja voi olla vaikka lammikossa uiskenteleva sammakko, joka yrittää pitää kaloja loitolla puhaltamalla kuplia.

Kuvia mallipelistä:

Työvaiheet:

Väriselite:

Oppimistavoite
Tarkennus tekotapaan
  1. Pelihahmon alustaminen eli aloitustila
    Opitaan asettamaan pelaaja haluttuun aloitustilaan
    1. Laitetaan pelaaja aloittamaan origosta
    2. Kun vihreää lippua on painettu on pelaajan mentävä kohtaan x:0 ja y:0.
    1. Laitetaan pelihahmo näkyviin
    2. Kun vihreää lippua on painettu on pelaajan ulkoasu asetettava tilaan näytä.
  2. Pelihahmon pyörittäminen
    Tutustutaan suuntiin
    1. Pelihahmo pyörii nuolinäppäimistä
    2. Eli pelihahmo pyörii vastapäivään kun nuolta vasemmalle painetaan ja myötäpäivään kun nuolta oikealle painetaa. Kummassakin tapauksessa kääntyminen noin 5 astetta on sopiva.

  3. Toteuta ammus
    1. Ammus aloittaa piilosta ja oman aluksen luota
    2. Alustetaan ammus aloittamaan pelaajan sijainnista. Ammus osoittaa ikuisesti samaan suuntaan kuin pelaaja. Tarkista, että toimii, ja piilota ammus.
    3. Välilyönti luo uuden ammuksen
    4. Opitaan luomaan klooneja
      Tarkistetaan ikuisesti-silmukan sisällä, onko näppäintä välilyönti on painettu. Tilanteessa jossa välilyöntiä on painettu luodaan klooni kohteesta minä itse ja odotetaan 0.5 sekuntia
    5. Kun aloitan kloonina
    6. Opitaan käyttämään luotuja klooneja
      Käytetään palikkaa kun aloitan kloonina. Aloittaessaan kloonina on ammus laitettava näkyviin.
      Klooni on laitetaan liikkumaan, kunnes se koskettaa reunaa. Koskettaessaan reunaa kyseinen klooni poistetaan.

  4. Vihollinen
    Vihollisen luonti
      Opitaan käyttämään satunnaisuutta
    1. Vihollinen aloittaa piilosta ja luo kloonin kohteesta minä itse
    2. Kun vihollinen aloittaa kloonina menee se pelaajan kohtaan
    3. Vihollinen osoittaa satunnaiseen suuntaan väliltä 1-360
    4. Vihollinen liikkuu 240 askelta ja osoittaa tämän jälkeen kohti pelaajaa
    5. Vihollinen tuodaan näkyviin
    6. Vihollinen liikkuu noin 3 askelta kerrallaan, kunnes se koskettaa ammusta
    7. Koskiessaan ammusta luo se kloonin kohteesta minä itse ja poistaa itsensä

  5. Vihollisen osuminen pelaajaan
    1. Vihollisen koskiessa pelaajaa skriptien pysäytys (game over)
    2. Kosketuksen tarkastaminen
    3. Pelaajan on tarkistettava koskeeko se viholliseen
    4. Game overin voi toteuttaa helposti "pysäytä kaikki"-palikalla. Jos halutaan näyttää viesti häviöstä pitää se tehdä ennen tätä pysäytystä ja laittaa skripti odottamaan hetken, jotta pelaaja ehtii lukea sen.