Äänet ja musiikki

Takaisin pääsivulle

Ääniefekti

Seuraavassa koodissa kuuluu ääniefekti, kun käyttäjä painaa välilyöntiä. Ääniefekti on WAV-muotoinen tiedosto aani.wav, jonka tulee olla projektin src-hakemistossa.

# -*- coding: utf-8 -*-
import pygame, sys

naytto = pygame.display.set_mode((640, 400))

pygame.mixer.init()
aani = pygame.mixer.Sound("aani.wav")

def kontrolli():
    for tapahtuma in pygame.event.get():
        if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
            exit()
        if tapahtuma.type == pygame.KEYDOWN:
            if tapahtuma.key == pygame.K_SPACE:
                aani.play()
def main():
    while True:
        kontrolli()
        # logiikka ja piirtäminen jätetään ohjelmoijan toteutettavaksi

main()

Yllä olevassa esimerkissä komento pygame.mixer.Sound lataa äänitiedoston muuttujaan aani ja komento aani.play soittaa äänen. Huomaa myös komento pygame.mixer.init, joka vaaditaan ennen kuin ohjelma voi soittaa mitään.

Taustamusiikki

Seuraavassa koodissa peliin on liitetty taustamusiikki. Taustamusiikki on MIDI-muotoinen tiedosto musa.mid, jonka tulee olla projektin src-hakemistossa.

# -*- coding: utf-8 -*-
import pygame, sys

naytto = pygame.display.set_mode((640, 400))

pygame.mixer.init()
pygame.mixer.music.load("musa.mid")
pygame.mixer.music.play(-1)

def kontrolli():
    for tapahtuma in pygame.event.get():
        if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
            exit()

def main():
    while True:
        kontrolli()
        # logiikka ja piirtäminen jätetään ohjelmoijan toteutettavaksi

main()
pygame.mixer.music.stop()

Käytössä ovat seuraavat komennot:

Takaisin pääsivulle