Seuraavassa koodissa kuuluu ääniefekti, kun käyttäjä painaa välilyöntiä. Ääniefekti on WAV-muotoinen tiedosto aani.wav, jonka tulee olla projektin src-hakemistossa.
# -*- coding: utf-8 -*-
import pygame, sys
naytto = pygame.display.set_mode((640, 400))
pygame.mixer.init()
aani = pygame.mixer.Sound("aani.wav")
def kontrolli():
for tapahtuma in pygame.event.get():
if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
exit()
if tapahtuma.type == pygame.KEYDOWN:
if tapahtuma.key == pygame.K_SPACE:
aani.play()
def main():
while True:
kontrolli()
# logiikka ja piirtäminen jätetään ohjelmoijan toteutettavaksi
main()
Yllä olevassa esimerkissä komento pygame.mixer.Sound lataa äänitiedoston muuttujaan aani ja komento aani.play soittaa äänen. Huomaa myös komento pygame.mixer.init, joka vaaditaan ennen kuin ohjelma voi soittaa mitään.
Seuraavassa koodissa peliin on liitetty taustamusiikki. Taustamusiikki on MIDI-muotoinen tiedosto musa.mid, jonka tulee olla projektin src-hakemistossa.
# -*- coding: utf-8 -*-
import pygame, sys
naytto = pygame.display.set_mode((640, 400))
pygame.mixer.init()
pygame.mixer.music.load("musa.mid")
pygame.mixer.music.play(-1)
def kontrolli():
for tapahtuma in pygame.event.get():
if tapahtuma.type == pygame.QUIT:
exit()
def main():
while True:
kontrolli()
# logiikka ja piirtäminen jätetään ohjelmoijan toteutettavaksi
main()
pygame.mixer.music.stop()
Käytössä ovat seuraavat komennot:
pygame.mixer.music.load lataa musiikin tiedostostapygame.mixer.music.play soittaa musiikin (-1 tarkoittaa, että musiikki toistuu loputtomasti)pygame.mixer.music.stop lopettaa musiikin soittamisen