Pelihahmon piirtäminen

Takaisin pääsivulle

Näin voit piirtää pelihahmon

Käynnistä Gimp -ohjelma. Se käynnistyy avaten kolme ikkunaa, kuten alemmassa kuvassa havainnollistetaan.

Aloitetaan luomalla uusi tiedosto valitsemalla keskimmäisen ikkunan valikosta File -> New :

Seuraavaksi saamme eteemme ruudun, jossa kysytään minkäkokoinen kuva luodaan. Valitaan varmuudeksi 200 ja 200 kuten alemmassa kuvassa. Ruudussa pitää valita myös Advanced options. Jos et näe valikkoa, klikkaa valikon nimeä. Advanced options -valikossa valitaan vielä FILL WITH -kohtaan Transparency. Näin kuvastamme tulee aluksi läpinäkyvä.

Nyt näemme keskellä ruudullisen alueen. Se on piirtoalue. Vasemmalta työkalupalkista voi valita sopivia työkaluja, kuten pensselin, ja lähteä piirtämään ruudukon päälle omaa hahmoa. Ruudukko ei näy lopullisessa kuvassa, vaan se korvataan läpinäkyvällä kerroksella.

Kun kuva on valmis, rajataan hahmo. Valitaan ensin vasemmalta valintatyökalu, tehdään niin pieni neliövalinta, että hahmo mahtuu sinne sisään muttei mitään ylimääräistä ja valitaan (kuten alemmassa kuvassa näytetään) valikosta Image -> Autocrop image.

Nyt voimmekin tallentaa tiedoston! Valitaan ylhäältä valikosta File - Save as.

Seuraavassa valikossa on tärkeää muistaa kaksi asiaa. Ensinnäkin kuvan nimeksi pitää itse kirjoittaa hahmonnimi.png (mutta hahmon nimen voit toki valita itse, esimerkissä kissa!). Toiseksi pitää valita vielä alempaa tiedostomuodoksi PNG image. Kiinnitä vielä huomiota paikkaan mihin tallennat. Jos olet epävarma siitä mihin kuva pitäisi laittaa, voit tallentaa kuvan vaikka työpöydälle (Desktop).

Viimeisessä ikkunassa kysytään asetuksia kuvalle. Varmista, että samat ruksit on ruksattu kuin alemmassa kuvassa ja paina OK.

Hienoa, näin olet tehnyt ensimmäisen pelihahmosi!

Takaisin pääsivulle