Avaruuslentely

Suunta

Jokaisella Scratchissa olevalla hahmolla on suunta, johon ne osoittavat. Suunnasta puhutaan joskus asteina. Scratchissa 90 astetta on oikealle, 0 astetta (tai 360 astetta) ylös, -90 astetta (tai 270 astetta) vasemmalle, 180 astetta alas.

Jos haluaisimme että hahmomme osoittaisi oikelle ylös, eli koilliseen, tulisi asteluvun olla 45. Entä jos haluaisimme osoittaa oikealle alas, eli kaakkoon?

Peli

Avaruuslentelyssä tehdään peli, jossa lennellään avaruusaluksella avaruudessa. Kun avaruusaluksella kaasutetaan, sen moottorista tulee liekkejä.

Lähdetään lentelypelin tekemisessä liikkeelle piirtämällä alus. Oma aluksemme koostuu kahdesta merkistä, >D. Tarkista Skriptit-välilehden yläpuolelta että aluksen suunta on 90.

Luodaan erillinen asuste liekkejä varten. Kopioidaan nykyinen asuste. Kun nykyinen asuste on kopioitu, muokataan juuri kopioitua asua.

Lisätään uuteen asuun liekit.

Nyt käytössämme on alus, jolla on liekit.

Lisätään seuraavaksi alukselle liikkuminen. Liikkuminen on hieman samanlainen kuin osiossa "Parempi näppäimistön käsittely", mutta emme muutakaan aluksen x- ja y-koordinaatteja. Ohjauksemme perustuu siihen, että käännämme aluksen suuntaa vasemmalla ja oikealla nuolinäppäimellä, ja liikutamme alusta sen osoittamaan suuntaan ylöspäin osoittavalla nuolinäppäimellä.

Nyt alusta voi kääntää ja se liikkuu aina sen osoittamaan suuntaan kun painetaan nuolta ylöspäin. Haluamme peliin vielä efektin, jossa aluksesta tulee liekkejä kun painetaan nuolta ylöspäin. Käytössämme on kaksi asustetta (asuste1 ja asuste2 -- huom! kun teet omaa peliä tarkista että nämä ovat asujen nimet!).

Asuste 1 on normaali kuva, kun taas asuste 2 on kuva jossa on liekit. Toteutetaan asujen vaihto erillisessä ikuisesti-toistolauseessa. Lauseen alussa vaihdetaan aina asusteeseen asuste1. Kun pelaaja painaa nuolta ylös, asusteeksi vaihdetaan asuste2. Tämän jälkeen odotetaan kunnes pelaaja ei enää paina nuolta ylös, ja palataan takaisin alkuun -- jossa otetaan käyttöön asuste1.