Väistelypeli

Väistelypelin ideana on väistellä oikealta vasemmalle valuvia palikoita. Peliin on valmiiksi lisätty osiossa "Parempi näppäimistön käsittely" esitelty nopeampi näppäimistön kuuntelu. Pelissämme voi liikkua vain ylös ja alas.

Piirretään peliin ensimmäinen väisteltävä hahmo. Hahmo saa olla neliö, saat piirtää omaan peliisi paremmat hahmot!

Lisätään väisteltävälle hahmolle liikkumistoiminnallisuus. Hahmo liikkuu aina oikealta vasemmalle, eli sen x-arvoa pienennetään sopivalla arvolla.

Lisätään palikkaan tarkistus. Jos palikka on vasemmassa laidassa, eli sen x-sijainti on pienempi kuin -240, siirretään se takaisin oikealle, eli asetetaan hahmon x:lle arvo 240.

Nyt kun peli alkaa palikka alkaa tulemaan heti oikealta vasemmalle. Annetaan pelaajalle pieni hetki valmistautua lisäämällä väistettävän palikan liikkumisen alkuun sekunnin tauko. Ohjauksessa on tähän sopiva "Odota 1 sekunti" palikka.

Haluamme vielä että kun palikka lähtee uudestaan oikealta, sen y-akselin arvo arvotaan uudestaan. Lisätään toinen palkki y:n arvon asettamiseksi ja otetaan toiminto "valitse satunnaisluku väliltä" valmiiksi. Scratchissa y-akselin arvot ovat väliltä -180 ja 180, joten arvotaan ne siltä väliltä.

Siirretään satunnaisluvun valinta jos-lausekkeen sisälle.

Nyt pelissä voi väistellä palkkia kissalla. Lisätään vielä toiminnallisuus, jossa peli loppuu jos palanen osuu kissaan. Ovela tapa tähän on erillisen skriptin luonti. Skriptin ainoa toiminnallisuus on odottaminen kunnes palikka osuu kissahahmoon. Kun kissahahmoon osutaan, kaikki skriptit pysäytetään.