Sovellus toimii valitettavasti toistaiseksi vain Android-laitteilla. Jotta sovelluksen voi asentaa, joudut todennäköisesti hyväksymään "muista lähteistä" asennettavat sovellukset. Tee se vain tämän asennuksen kohdalla, ettei ongelmia tule jatkossa.
Sovellus kysyy käynnistessään kirjaston nimeä - jos haluat vain testailla, kirjoita nimeksi testi tms, niin omat vastauksesi voidaan erottaa pajakävijöiden vastauksista.
Pulmaario on kirjastoille suunniteltu helposti lähestyttävä ja toteutettava matematiikan ja ohjelmoinnin työpaja. Paja sopii erinomaisesti aloittelijoille, koska joka kerralla on eri aihe. Ennakkotietoja tai -taitoja pajoihin ei tarvitse. Pajat on suunnattu 9-13 -vuotiaille.
Pulmaarion materiaalit on koottu 5 kerran seteiksi, aina eri teemoilla. Kukin pajakerta kestää kaksi tuntia, josta noin puolet on viikon matemaattisen teeman käsittelyä pulmien ja askartelun keinoin. Toinen puoli sisältää ohjelmoinnin ja ohjelmoinnillisen ajattelun harjoittelua, yleensä matemaattiseen sisältöön liittyen.
Pulmaariopajoja järjestetään HelMet-kirjastoissa loppusyksystä 2015 teemoilla salapoliisi, avaruus ja luonto. Paja järjestetään samanaikaisesti kolmessa eri kirjastossa: Helsingin Kontulassa, Vantaan Pointissa ja Espoon Sellossa, viitenä peräkkäisenä viikkona. Pajoihin ei ole ennakkoilmoittautumista, vaan paikalle saa tulla mihin aikaan tahansa ja lähteä milloin tahtoi. Projektia jatketaan suuremmassa määrässä kirjastoja keväällä 2016.
Ensimmäisten kolmen pajasetin teemat ovat salapoliisi, avaruus ja luonto. Jokainen setti noudattaa kuitenkin samaa kaavaa aiheiden suhteen: ensimmäisellä kerralla käsitellään geometriaa, toisella koordinaatistoa, kolmannella mittaamista, neljännellä salauksia ja pulmia ja viimeisellä kerralla pelaillaan. Alle on listattu millaisten pulmia ja ohjelmointitehtäviä kukin pajakerta sisältää, linkattuna kyseisen aktiviteetin ohjeisiin tai esimerkkitoteutukseen. Osaan tehtävistä ei ole vielä ohjeita, mutta lista täydentyy vielä.
Pulmaariossa tehdyt pelit on koottu samaan studioon Scratchissa.
Esimerkkitoteutuksia peleistä avaruusteemalla tässä Scratch-studiossa
Lisäharjoitukseksi voit käydä läpi esim. vuonna 2014 Vantaan kirjastoissa järjestettyjen koodauspajojen materiaaleja.