Ohjeita NetBeans-ohjelmointiympäristön käyttöön

Ennen kun teet mitään lue tämä

Projektin luominen ja ensimmäinen ohjelma

Oma nimi automaattisesti tiedoston alkuun

Täälläohje miten saat automaattisesti tiedoston alkuun oman nimesi

Automaattinen System.out.println

Kirjoita sout ja paina tabulaattoria (q:n vasemmalla puolella oleva näppäin), editoriin tulee automaattisesti System.out.println

Automaattinen sisennys

Aktivoi editori-ikkunaan tiedosto jonka haluat sisentää. Paina yhtä aikaa alt, shift ja f. Vaihtoehtoisesti voit valita yläpalkista Source ja sen alta format

Aktiivisen projektin vaihtaminen

Yksi projekteista kerrallaan on aktiivisena. Aktiivinen projekti on vasemmalla projects-kohdassa tummennettuna kirjoitettu. Ylhäältä vihreästä napista painettaessa suoritetaan aina nimenomaan aktiivisen projektin ohjelmakoodi. Aktiivista projektia voi vaihtaa menemällä vasemmalle projects-kohtaan aktivoitavan projektin kohdalle ja klikkaamalla oikeasta napista ja valitsemalla "set as main project".

Koodin automaattinen täydennys

Jos ohjelmassasi on käytössä esim. muuttuja String sukunimi;, ei koko muuttujan nimeä tarvitse välttämättä joka kerta kirjoittaa kokonaan. Kokeile mitä tapahtuu kun kirjoitat s ja sen jälkeen painat yhtäaikaa ctrl ja välilyönti. Vastaavalla tavalla NetBeans osaa täydentää muitakin nimiä, esim. komennon while aikaansaamiseksi riittää kirjoitta w ja painaa ctrl+välilyönti...

Uudelleennimentä

Muuttujat, metodit ja luokat kannattaa nimetä kuvaavasti. Usein käy, että valittu nimi on hieman epäkuvaava ja tulee tarve nimen muuttamiselle. NetBeansissa tämä on todella helppoa. Maalaa huono nimi jostain kohtaa koodiasi hiirellä. Paina (yhtäaikaa) ctrl ja r ja kirjoita muuttujalle/metodille/luokalle uusi nimi.

Konstruktorien, getterien ja setterien automaattinen generointi

Mene luokan koodilohkon sisäpuolelle mutta kaikkien metodien ulkopuolelle ja paina yhtä aikaa ctrl ja välilyönti. Jos luokallasi on esim. oliomuuttuja saldo, tarjoaa NetBeans mahdollisuuden generoida oliomuuttujalle getteri- ja setterimetodit sekä konstruktorin joka asettaa oliomuuttujalle alkuarvon.

Linkkejä muihin NetBeans-ohjeisiin