Arkkitehtuurihahmojen visualisoija Tutkimusalue: Ohjelmistotekniikka - ohjelmistoarkkitehtuurit, mittaaminen, käyttöliittymät Asiakkaat: Maisa-tutkimushanke (Juha Gustafsson, Lilli Nenonen, Jukka Paakki, Inkeri Verkamo) Työn aihepiiri: Työ liittyy laitoksen Maisa-tutkimushankkeeseen, jossa kehitetään menetelmiä ja työkaluja ohjelmiston laadun mittaamiseen sen arkkitehtuurikuvauksesta. Kehitettävillä mittareilla pyritään ennustamaan ohjelmiston erilaisia laatuominaisuuksia sen suunnitteluvaiheessa, jo ennen koodaukseen ryhtymistä. Tällaisia ennustettavia ominaisuuksia ovat esimerkiksi ohjelmiston koko, uudelleenkäytettävyys ja suorituskyky. Työn kuvaus: Maisa-menetelmän ydinajatus on etsiä automaattisesti UML-kielellä kuvatusta ohjelmiston arkkitehtuurista tuttuja hahmoja, joista aiemmin kerätyn tietämyksen perusteella voidaan ennustaa lopullisen ohjelmiston ominaisuuksia. Tällaisia hahmoja voivat olla esimerkiksi yleiset suunnittelumallit (design patterns) ongelmamallit (anti-patterns) taikka sovellusalue- tai yrityskohtaisesti käyttökelpoisiksi havaitut muunlaiset rakenteelliset ja arkkitehtuurissa havaittavat säännönmukaisuudet. Tämän ohjelmistotuotantoprojektin tavoitteena on kehittää prototyyppi löydettyjen hahmojen visualisointiin. Projektiryhmän tehtävänä on suunnitella tapa havainnollistaa annettuja hahmoja erityyppisistä UML-kaavioista. Havainnollistamiseen tuotetaan työkalu, joka hahmojen visualisoinnin lisäksi asettelee käyttöliittymäänsä Maisa-työkalun sisäisessä esitysmuodossa olevat kaaviot siistissä muodossa. Toteutusympäristö: Java ja tarvittavat kirjastot tai sovelluskehykset (Swing, JHotDraw). Erityisvaatimukset: Perusteet oliomenetelmistä. Lisätietoa: http://www.cs.helsinki.fi/group/maisa/