tekninen spesifikaatio

systeemi

sovellusalue

MrX on on roolipelien pelaamiseen tarkoitettu järjestelmä, johon on mahdollista lisätä uusia ja editoida olemassaolevia pelejä. Se on asiakas-palvelin-ohjelmisto, jossa suurin osa logiikasta on sijoitettu serverillä toimivaan engineen. Clienttejä on kahdenlaisia: player ja game master. player clientia käytetään pelaamiseen ja gm:ää pelien luomiseen ja kontrollointiin. Pelit ovat XML-tiedostoina.

Ympäristö

järjestelmän ydin, engine server, on toteutettu Javalla. Se hoitaa pelien pyörittämisen.

Game master clientin olisi tarkoitus käyttää palvelinta netti-käyttöliittymän kautta ja pelaajien kännyköillä. Myös peli-editori on mainittu toimivaksi verkkosovelluksena.

Laitteisto

TKK:n projektissa oli käytössä asiakkaan toimittama serveri ja työasema. Palvelin oli PC 500 MHz prossulla, 256MB muistilla ja 2GB kovalevyllä.

Ohjelmisto

Palvelimella Red Hat Linux 8.0. Apache 2.0.39 serverinä ja PHP 4.2.3 webbi-käyttöliittymän ohjelmoimiseen. Käytössä myös libxml-2.4.14 gnome xml library, jotta voidaan käyttää dom xml-funktioita. MySql 3.23.51 tietokanta käytössä käyttäjä- ja pelitietojen tallennukseen.

Arkkitehtuuri

Koska mrX:n on pystyttävä käsittelemään hyvin erilaisia pelejä, minkäänlaista pelilogiikkaa ei ole koodattu pelimoottoriin. Pelin logiikka määritellään xml-tiedostona, jossa määritellään kaikki peliin kuuluva. Pelin logiikka määritellään triggereinä, scripteinä ja toimintoina.

Järjestelmän luonnissa on pyritty huomioimaan sen helppo jatko-kehitys ja laajennus. Toivottavasti siinä on onnistuttu.

Muut käyttöliittymät paitsi client oli tarkoitus toteuttaa www-sivuina.

järjestelmän kaatuessa tai sammuessa, pelidata säilyy tietokannassa.

tietokanta arkkitehtuuri

tietokannassa säilötään seuraavaa dataa:

Kaikki pelin aikana muuttuva data tallennetaan.