Yhteystiedot:
Tukitiimin sähköposti:
verkko-opetus@cs.helsinki.fi |
Kevät 2002
Tietokoneen toiminta 2ov, kevät 2002Teemu KerolaTietokoneen toiminta kurssin tavoitteena on ymmärtää tietokonejärjestelmän keskeiset piirteet sillä suoritettavan ohjelman näkökulmasta: miten tietokonejärjestelmä on rakennettu ja miten se suorittaa sille annettua ohjelmaa. Pääpaino on yhden ohjelman suorituksella konekielen tasolla. Suorittimen toimintaa konekielen tasolla tarkastellaan sekä yleisellä tasolla että käytännönläheisesti yksinkertaisen opetustarkoitukseen kehitetyn esimerkkikoneen (ttk-91), tämän koneen (symbolisen) konekielen ja tälle koneelle tehdyn simulaattorin (KOKSI) avulla. Tarkastelun kohteena on myös käyttöjärjestelmän rooli ohjelman suorituksen kannalta. Verkkokomponentit: Verkossa kurssiin liittyviä kertaustehtäviä (vaatii salasanan). Opiskelijat tekivät lisää kertauskysymyksiä ryhmätyönä. Perinteinen opetus: 24 tuntia normaaleja luentoja, laskarit ja perinteinen salitentti Kokemukset: Opiskelijoiden ryhmätyön tekemät kertauskysymykset pääosin hyviä, mutta tarvitaan assistentin aikaaa ryhmätyön arvosteluun ja käsittelyyn. Tietokantojen perusteet 2 ov, kevät 2002Harri LaineTietokantojen perusteet Kurssilla opitaan perustiedot relaatiotietokannoista: mitä ne ovat ja miten niitä käytetään suoraan ja toisaalta ohjelmointikielen kautta. Kurssiin sisältyy myös johdatus relaatiotietokannan suunnitteluun. Verkkokomponentit: Kurssilla oli käytössä Lotus LearningSpace oppimisalusta, jonne kurssin materiaalit on sijoitettu. Alustaan oli tuotettu 24t verkkoluentoja (KP + html) Kurssilla käytettiin myös SQL-kyselyiden ja ylläpito-operaatioiden harjoitteluun kehitettyä SQL-Trainer harjoitteluympäristöä. Kurssi sisältää 40 Trainer-tehtävää. Perinteinen opetus: ? Kokemukset: ? Tietokoneavusteiset oppimisympäristöt - verkko-opiskelu, 4 ov kevät 2002Jaakko KurhilaTietokoneavusteiset oppimisympäristöt kurssilla perehdyttiin verkko-opiskelun tematiikkaan ja -opiskeluympäristöihin, verkko-opiskelun kannalta relevantteihin oppimiskäsityksiin ja evaluointimalleihin. Erityisenä tietojenkäsittelyllisenä painopisteenä olivat adaptiiviset verkko-opiskeluympäristöt ja tekoälyn sovellukset opetusteknologiassa. Verkkokomponentit: kaikki toiminta alkutapaamista ja työvälineen (Educo) esittelyä lukuunottamatta. Opiskelijakeskeinen lähetymistapa. Yhdeksän erillistä viikkotehtävää, ryhmäytyminen joka viikko välineen sisällä. Materiaalin tuontia ja läpikäyntiä yhdessä, raporttien ja suunnitelmien julkaisua ja kommentointia. Kurssilla tuotetut viikkoraportit löytyvät verkosta. Perinteinen opetus: Ainoastaan alkutapaaminen Kokemukset: Erinomainen palaute |