Yhteystiedot:
Tukitiimin sähköposti:
verkko-opetus@cs.helsinki.fi |
Periaatesuunnittelu
Oppimateriaalin periaatesuunnittelussa määritellään yleiset puitteet materiaalille. Tähän sisältyvät mm.: Perusta materiaalin rakentaminen selkeään näkemykseen materiaalin käytöstäKurssimateriaali jakautuu osiin ja eri osissa voidaan käyttää erilaisia opiskelu- ja opetusperiaatteita. Osiinjako tehdään yleensä oppisisällön perusteella. Jokaisen osan kohdalla ja osia yhteen liitettäessä on pohdittava millaiseen pedagogiseen malliin materiaali perustu:
Materiaalin tuottajan näkemys näistä asioista ohjaa materiaalin laadintaa. Materiaalin hyödyntäjät eivät välttämättä toimi tuottajan näkemyksen mukaisti. Parhaassa tapauksessa he löytävät paremman tavan hyödyntää materiaalia. Onnettomassa tapauksessa he lyövät päätään seinään, kun materiaali ei sovellu käytetäväksi heidän ajattelemallaan tavalla. Tästä syystä tuottajan näkemys materiaalin käytöstä pitäisi tuoda esiin myös itse materiaalissa. Suunnittele etenemisperiaatteetEteneminen materiaalissa on keskeinen tekijä tarkasteltaessa sitä, miten materiaalia käyttäen opiskellaan. Eteneminen voi olla:
Kommentti:
Toinen näkökulma etenemiseen on ajallinen. Materiaaliin voi liittyä etappeja, jotka on saavutettava määräaikaan mennessä. Jos kurssiin liittyy muitakin aktiviteetteja kuin materiaalipohjaista itseopiskelua, on etappien käyttö miltei välttämätöntä. Vaihtoehtona on ajoituksellisesti vapaa itseopiskelu. Materiaali- ja ongelmakeskeiset osatOppimateriaali voidaan jakaa
Materiaalikeskeisessä osassa opiskelijan oletetaan tutustuvan ensin annettuun materiaaliin ja soveltavan sitten oppimaansa tehtävissä joko itsekseen tai yhteistyössä muiden opiskelijoiden kanssa. Tällaisen osan kohdalla:
Ongelmakeskeisessä osassa opiskelija tutustuu tehtävän ongelmaan itsekseen tai ryhmän jäsenenä, hakee tarvittavat faktat ja ratkaisee tehtävän. Tällaisessa mallissa
Tehtävät voivat kummassakin yllä esitetyssä tyypissä olla henkilökohtaisia tai ryhmätöitä. Tehtäviä laadittaessa on syytä pitää mielessä kohderyhmä ja mietittävä onko tehtävä kohderyhmälle mielekäs. Määrittele oppimiskontrollin periaatteetOppimiskontrollin suunnittelu on osa materiaalin suunnittelua. Oppimiskontrolli voi olla myös etenemiskontrollin väline. Eteenpäin ei pääse ellei osaa ratkaista tehtävää. Oppimiskontrolli voi olla myös etenemiseen vaikuttamaton. Tehtäviä voi tällöin ohittaa tai ratkaista virheellisesti ilman, että muodostuu etenemisesteitä. Oppimiskontrolli voi olla
Arvostelua ja tenttikäytäntöjä on käsitelty toisaalla tässä sivustossa. |