Huoltomiehen
älykäs ja mobiili apulainen 4M syntyy monitieteisessä
ryhmässä
Huoltomiehet korjaavat ja huoltavat monenlaisia
laitteita mm. toimistoissa kuten kopiokoneita, tietokoneita ja tulostimia.
Heillä on työtään varten periaatteessa suuri
määrä tietoa käytettävissään,
joka kuitenkin jää usein hyödyntämättä:
juuri sen hetkiseen tilanteeseen sopivan tiedon löytäminen
on työlästä. Myöskään huoltomiesten
”hiljainen tieto”, jota on kerääntynyt omassa
ammatissa eikä löydy manuaaleista, ei ole kokemattomamman
käytössä.
4M on hanke, jossa kehitellään ns. huoltomiehen apulaista
eli pda-laitetta, jonka tarkoitus on avustaa huoltomiestä päivittäisissä
ongelmanratkaisuissa automatisoimalla mahdollisimman paljon tietoa
erilaisia tilanteita varten. ”4M eli Mobile and Multilingual
Maintenance Man mahdollistaa älykkään ja mobiilin
pääsyn käyttämään huoltopalvelukeskuksen
keräämää dokumentaatiota”, selittää
laitoksen Doremi -tutkimusryhmän johtaja Helena Ahonen-Myka.
Tavoitteena on keskusteleva, kaksisuuntainen viestintäympäristö
sekä kiinteille että liikkuville työntekijöille,
joiden täytyy nopeasti päästä käsiksi tarkkaan
kohdistettuun tietoon laajoista tietokannoista. Tekesin rahoittamassa
hankkeessa yhdistetään kieliteknologiaa, tiedonhakua ja
tekoälyä. ”Uusi piirre järjestelmässä
on puheteknologian ja dialogin hallinnan yhdistäminen älykkääseen,
ontologiapohjaiseen tiedon hakuun ja relevanssiin päättelyyn.
Meidän osuutemme projektista keskittyy lähinnä järjestelmän
ontologioihin eli käsitehierarkioihin: miten ne saadaan muodostettua,
ja miten ontologioiden kuvaamaa tietämystä voitaisiin
kerätä automaattisesti”, Helena kertoo. Syksyllä
2003 käynnistetyssä projektissa on mukana tutkijoita Helsingin
yliopistolta tietojenkäsittelytieteen lisäksi käännöstieteiden
laitokselta ja kieliteknologiasta sekä Teknillisestä korkeakoulusta
TAI -tutkimuslaitoksesta, tietämystekniikasta ja SOBER IT –käytettävyysryhmästä.
Myös VTT Tietotekniikka on mukana. Meidän laitokseltamme
Helenan lisäksi projektissa tutkijana on Reeta Kuuskoski.
 |
Reeta ja Helena: mitähän
tämä kopiokone on syönyt?? |
Huoltomiehen apulainen käsittäisi tietopankin lisäksi
älykkäämmän järjestelmän, joka osaisi
keskustella huoltomiehen kanssa. ”Kun huoltomies saapuu laitteiston
luo, tai jopa jo matkalla sinne, järjestelmä antaisi taustatietoja
ja ohjaisi häntä tarkastelemaan todennäköisimpiä
toimintavaihtoehtoja. Jos käytettävissä olisi diagnostiikkatietoja
ja vianetsintäsääntöjä, järjestelmä
voisi antaa ohjausta automaattisesti”, Helena kertoo. Huoltomies
voisi myös esittää kysymyksiä järjestelmälle,
joka keskustelisi huoltomiehen kanssa ja hakisi kaikesta talletetusta
tiedosta aina tilanteeseen sopivia ohjeita. Huoltomiehet joutuvat
nykyisin myös tekemään paljon huoltoraportteja. ”Ohjelma
voisi arkistoida tietoa huoltoprosessin yhteydessä, ja antaa
lopuksi raporttiehdotelman. Raporteista analysoitua tietämystä
käytettäisiin myöhemmin apuna vastaavissa tilanteissa.”
On kuitenkin haastavaa saada laitteen tietämystä aukottomaksi:
aina tulee uusia tilanteita, joihin ei ole olemassa valmista vastausta.
”Järjestelmään on tarkoitus rakentaa tiedonhakukomponentti,
jonka taustalla on huoltokäsikirja sekä huoltoraportit.
Näistä lähteistä laitteen tulisi sitten kyetä
viipaloimaan vastaus. Laite voisi myös tehdä lisäkysymyksiä
käyttäjälle.” Tavoitteena on myös monikielisyys,
jolloin laitteen älykäs tietämys olisi kielestä
riippumatonta. Tällöin huoltomies voi käyttää
järjestelmää esimerkiksi suomenkielellä, vaikka
dokumentaatio olisi englanninkielistä. Ensimmäisessä
vaiheessa järjestelmää voi käyttää
tekstipohjaisesti, mutta lopullisena tavoitteena on puhekommunikaatio,
jotta huoltomiehen kädet vapautuvat itse työhön.
Huoltomiehen apulaisen mahdollisia sovelluksia ovat ainakin kopiokoneet,
tulostimet ja tietokoneet. Myös kiinteistöhuollon tehtävissä
laitteesta voisi olla paljon hyötyä. Laitteen yhtenä
tavoitteena olisikin nopeuttaa uuden työntekijän oppimista,
kun kaikkea ei tarvitsisi oppia ns. kantapään kautta.
Projektissa on mukana IT -alan yrityksiä, joista yhdessä
on meneillään kokeilu, jossa testataan sisäisesti
ns. atk-huoltomiespalvelua. ”Palvelussa atk-tukihenkilöt
neuvovat joko puhelimitse tai tulevat paikan päälle käymään.
Huoltotoimialan yritysten kannalta tietämystukijärjestelmä
lisää huollon työn tuottavuutta ja virheettömyyttä.
Mukana oleville dokumentaatio- ja kielipalveluja tuottaville yrityksille
hanke taas tarjoaa mahdollisuuden laajentaa palvelutarjontaansa
myös dokumentaation käytön helpottamisen suuntaan”,
toteaa Helena.
Ylös |