Matti Nykänen: latinan osaamisesta ei ole pitkä matka tietojenkäsittelijäksi
Opettajan suuntautumisvaihtoehdosta laitoksellamme
vastaava professori (mvs) Matti Nykänen päätyi käpistelijäksi
klassisten kielten kautta. Laitoksemme varajohtajanakin toimiva
Matti toivoo lisää tietojenkäsittelijöitä
opettajiksi sekä opetusalan tutkimuksen pariin, jotta alan
peruskoulutuksen taso pysyy korkealla vastakin!
Lukion jälkeen Matti punnitsi mielessään
joko klassisen filologian tai tietojenkäsittelytieteen opintoja.
Tulevat työmahdollisuudet vaikuttivat lopputulemaan osaltaan:
kreikan ja latinan opettajia ei Suomenmaassa kovin paljon tarvita.
Tuoreen ylioppilaan vaihtoehdot eivät Matin mukaan lopulta
olleet niin kaukaisia toisilleen: ”Yhteyttä latinan ja
tietojenkäsittelytieteen välillä ei heti näe,
mutta itse asiassa latinaa lukiessa kielen ymmärtää
ikään kuin puhtaana, abstraktina sääntöjärjestelmänä.
Tämä näkökulma on ollut hyödyksi opiskellessani
tietojenkäsittelytiedettä. Väitöskirjani esipuheessakin
kiitän latinan opettajaani!”
Kiinnostus kielen kaltaiseen systeemiin on sanellut Matin mielenkiinnon
kohteita myöhemminkin. ”Suuntautumiseni tutkimuksessa
on aina ollut jossain suhteessa kielen käsitteeseen. Minua
ovat kiinnostaneet tietokantojen kyselykielet, jotka pohjautuvat
logiikkaan, kieliteknologia sekä vaihtoehtoiset ohjelmointikielet.
Yhteinen nimittäjä kaikessa on oikeastaan ollut kielipohjainen
tietojenkäsittely.”
Tarvitsemme lisää tietojenkäsittelyn
opettajia!
Laitokselle Matti tuli valmistumisen jälkeen assistentiksi,
ja kehitteli rauhassa ideoitaan väitöskirjan aihetta varten.
Lopulta gradulle läheinen aihe löytyi ja jatko-opinnot
pääsivät vauhtiin. Tänä päivänä
Matti toimii laitoksellamme professorin viransijaisena (mvs) vastuualueenaan
tietojenkäsittelytieteen opettajalinja sekä laitoksen
varajohtajana. Hän on myös ollut organisoimassa koululaisten
Datatähti-kilpailua, jossa palkintona on opiskelupaikka Helsingin,
Turun tai Tampereen yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella.
Matin vetämälle opettajalinjalle on selkeä hakuprosessi:
paikkoja kasvatustieteellisessä tiedekunnassa järjestettävään
aineenopettajakoulutukseen on tietojenkäsittelyn opettajaksi
halajaville jaossa vuosittain 15. Pelkät paperit eivät
riitä, vaan myös soveltuvuus painaa vaa’assa.
Aikaisemmin kiintiöstä on jäänyt tyhjiä
paikkoja, mutta parina viime vuonna on hakijoiden määrä
ollut selkeästi kasvussa. ”Tämä on hyvä
jo senkin vuoksi, että on alettu puhua matemaattisten aineiden
opettajapulasta.” Tietojenkäsittelyhän ei ole virallinen
aine koulussa, vaan sitä opetetaan erikoiskursseilla. ”Tämän
vuoksi opiskelijamme hankkivat myös toisen aineen opettajan
pätevyyden. Monesti aine on luonnollisesti matematiikka, jota
muutenkin täytyy suorittaa, mutta se voi olla myös vaikkapa
uskonto”, Matti kertoo.
Vaikka tietojenkäsittely ei olekaan pakollisena oppiaineena
koulussa, ovat suomalaiset koululaiset pärjänneet varsin
hyvin ns. tietotekniikkaolympialaisissa maailmalla. ”Tehtävien
ratkomisessa tarvitaan myös matemaattisen mallinnuksen taitoja,
joten kyllä koululaitoksemme hyvät valmiudet antaa.”
Tasoa voidaan Matin mukaan kuitenkin pitää yllä vain
panostamalla jatkossakin laadukkaaseen opettajakoulutukseen, ja
rohkaisemalla opiskelijoita valitsemaan opettajan ammatti.
Tietojenkäsittelyn opetusalan tutkimuksessa on vielä
paljon tehtävää, sekä pedagogiikassa että
tietojenkäsittelytieteen puolella. ”Tälle alalle
ei ole vielä ehtinyt erikoistua kovin moni. Nyt jatkotutkintoja
on tulossa, mutta tällä hetkellä alaa tutkivat ovat
hakeutuneet sen pariin vasta uransa myöhemmässä vaiheessa.
Alan vakiintumattomuus voi johtua myös siitä, ettei opettajilla
ole varmaa statusta, kun tietojenkäsittely ei kuulu pakolliseen
opetusohjelmaan.”
Laitos on ovela otus
Laitoksemme varajohtajana Matti on toiminut tästä keväästä
lähtien. ”Itse asiassa vähän yllätyin,
kun minua tähän toimeen kysyttiin. Homma on todellakin
tarpeellinen varsinkin nyt, kun johtajasta eli Jukasta tuli varadekaani.
Joitakin johtajan tehtäviä on siirretty suoraan minulle
kuorman jakamiseksi. Tämän kokoluokan laitos on aika ovela
otus – kaikenlaista tapahtuu!” Matti vastaa mm. kirjastoasioista,
graduhallinnosta sekä LUMA-keskus –yhteistyöstä.
Laitoksella olevien tehtävien lisäksi hän on myös
tiedekuntaneuvoston sekä yliopiston vaalikollegion jäsen.
Vapaa-aikanaan Matti lukee klassikkokirjoja sekä kuuntelee
klassista musiikkia. ”Joskus tunnen itseni orvoksi, kun ihmiset
olettavat, että tietojenkäsittelijä lukee scifiä
ja pelaa shakkia – en tee kumpaakaan!” Myöskään
mäkihyppyä Matti ei harrasta, vaikka jotkut niin luulevatkin…”ennen
saattoi tulla puhelinsoittoja, kun kaima oli töppäillyt.
Nyt töppäilyihin on nähtävästi siinä
määrin väsytty, ettei enää vaivauduta!”
Myös fanipostia Matti on saanut ja halusipa Apu-lehden toimittajakin
kerran haastatella häämatkallaan olevaa Mattia!
Ylös
|