University of Helsinki        Department of Computer Science

Eliotin historia

Nykyisen järjestelmän ensimmäiset askeleet otettiin vuonna 1993, jolloin Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella kehitettiin Halsa-animointiympäristö. (Helsinki Animation Library for String Algorithms.) Se koostui valikoimasta valmiita animaatioita joukolle algoritmeja. Ohjelman osien toimintamallien eli algoritmien havainnollistamisessa on jo kauan käytety piirrettyjä kuvia tai valmiita animaatioita. Halsa-projektin yhteydessä havaitsimme, että animaatioiden teko opettaa algoritmista huomattavasti enemmän kuin vain valmiin animaation katselu. Päätimme kehittää projektia edelleen.

Järjestelmän kehityksen seuraava vaihe oli Halsa++ ohjelmisto, joka perustui perustietotyyppien itseanimoituvuuteen. Itseanimoituvuudella tarkoitamme ohjelman tietotyyppien automaattista animoitumista ilman erityisiä ohjelmaan liitetäviä käskyjä. Itseanimoituvuus on saavutettu ohjelmiston toteutuskielen C++:n mahdollisuudella kuormittaa operaattoreita, näin tietotyypeille tehtävät operaatiot saavat automaattisesti animaation etenemään kuvaruudulla.

1994 valmistunut Halsa++ edellyttää, että käyttäjä itse tekee animaation tekoon tarvittavat muutokset suoraan ohjelmakoodiin. Tottunut käyttäjä selviytyy tästä nopeasti, mutta katsoimme että interaktiivinen käyttöliittymä, jonka avulla tottumatonkin käyttäjäkin saisi helposti muodostettua animaation, mahdollistaisi järjestelmän laajemman käytön. Tämä johti nykyiseen Eliotiin.

Nykyinen järjestelmä on vielä prototyyppi, mutta on jo vaiheessa jolloin sitä voidaan käyttää apuna opetuksessa. Yksinkertaisen animaation muodostaminen Eliotin avulla vie alle tunnin, Halsa++ työkalujen avulla se kesti noin kymmenen tuntia ja Halsan avulla noin sata tuntia. Tarkoituksenamme on vielä kehittää Eliotista järjestelmä, jonka avulla laajasta joukosta algoritmeja saisi muodostettua animaation jopa viidessä minuutissa.

Alkusivulle
Sivu viimeksi päivitetty 24.4.96