Linkki-resurssikeskus Luma-keskus Suomi

Tietojenkäsittelytieteen laitos · Helsingin yliopisto

LINKKI-resurssikeskus kameleontti ja bugi siipikameleontti

Rosan koodi & Scratch-ohjelmointia


= pelattava = ohjelmoitava = vaativampi

Ohjeita

Rosan koodin pelaajille ·Vanhemmille ja opettajille ·Scratch ·Sanakirja ·Peliklinikka ja Virtuaalikerho · Linkin (ja Luman) omille sivuille logoista ja Linkki-otsikoista


napauta otsikoita

Rosan koodi -haasteet
(pelattavissa 16.10.2016 alkaen)

Rosan koodi -haasteet
(pelattavissa 16.10. 2016 alkaen)

Bonustehtävä 1: Välineet haltuun ja oma animaatio Peliklinikalle
Katso scratch-sivulta perusohjeet scratch-projektin luomiseen ja tallentamiseen. Sivulla on myös muutaman minuutin video scratch-välineistä ja ensimmäisen oman ohjelman kokeilemisesta.
Katso Peliklinikka-sivulta, miten voit jakaa toisten scratchaajien kanssa omia projektejasi Peliklinikka-studiossa.
Tee oma animaatio ja jaa se Peliklinikalle. Jakamista varten sinun pitää luoda itsellesi scratch-tunnus (ohje scratch-sivulla).
Ehkäpä oma animaatiosi päätyy tätä kautta Rosan katseltavaksi? Ainakin Linkin ohjaajat jakavat kunniaa!
Käytettävissäsi on Ylen Rosan koodi -grafiikkaa, Linkin omia hahmoja ja taustoja, sekä tietenkin scratch-kuvakirjastot.
Koulujen käyttöön on varattu koodisana, jonka saa koululla sovituista tehtävistä. Ellei omalla koulullasi ole tätä toimintaa, voit saman koodin saada virtuaalikerhon kautta.


Bittejä


Napauta vihreää lippua käynnistääksesi bittiavaruuden ja pelastaaksesi ruusuritarin! Muokkaa pelin ohjelmakoodia osoitteessa https://scratch.mit.edu/projects/123755465/. Napsauta "katso sisälle" ja pääset ohjelmointitilaan.


Karkkikauppa


Pelin tarkoituksena on kerätä karkkeja vaa'alle asiakkaita varten. Kun olet palvellut seitsemää asiakasta, saat koodin. Valitettavasti koodissa on jotain vikaa eikä karkkien tarjoilu toimi... https://scratch.mit.edu/projects/123754618/ . Napsauta "katso sisälle" ja pääset ohjelmointitilaan.


Tone matrix


Nyt tietokone soimaan, äänet päälle! Toonimatriisissa korkealla oleva ruutu vastaa korkeaa ääntä, klikkailemalla saat valittua haluamasi nuotit. Soita-nappi lurittaa melodiasi. Onnistutko kaappaamaan Rosan tunnusmelodian ja koodin? Haluatko oppia tietokonesävellystä, kurkista "nuotit": https://scratch.mit.edu/projects/122922321/.


Rosan koodi -haasteet
(pelattavissa 23.10. 2016 alkaen)

Rosan koodi -haasteet
(pelattavissa 23.10. 2016 alkaen)

Nallekarkkitehdas


Valmista 2000 nallekarkkia! Väsyttääkö? Osta robotti avuksi ... vaan pitäisikö sen ohjelmaa hiukan korjata ensin? Huomaathan kääntää koneesi äänet pois päältä ennen käynnistämistä, jos toimit yhteisessä tilassa muiden kanssa. Pelissä on taustamusiikkia! Linkki projektiin: https://scratch.mit.edu/projects/122767391/.


Gravitaatiopomppu

Pompauta palloa painamalla välilyöntiä. Onko peli mahdollista voittaa maapallolla vai pitääkö painovoimaa kenties säätää? . Napsauta "Katso sisälle" ja pääset ohjelmointitilaan: https://scratch.mit.edu/projects/124654568/



Game of life
Life-peli alkaa valitsemalla aloituskuvio ruudukosta. Joka elämänaskelella ruudun ja sen naapureiden värit vaihtuvat naapureiden lukumäärän mukaan. Tähtää liikkuva kuviosi kulkemaan oikean reunan maaliruutuun. Tarkemmat säännöt projektin kuvausruudussa: https://scratch.mit.edu/projects/117412139/


Rosan koodi -haasteet
(pelattavissa 30.10.2016 alkaen)

Rosan koodi -haasteet
(pelattavissa 30.10.2016 alkaen)

Muurinmurtaja
Salasana suojaa omaa tunnustasi ja omia tietojasi, sillä se estää muita helposti käyttämästä sinun tunnustasi. Huono salasana on kuitenkin riski. Onnistutko murtautumaan tämän käyttäjän tunnukselle? Tietokoneessa on muitakin suojamekanismeja, joita et yleensä näe. Osaa niistä kutsutaan palomuureiksi ja ne rajoittavat tietokoneeseen tietoliikenneverkosta tulevia yhteydenottoja. Vain haluttua liikennettä varten on jätetty palomuuriin portti auki, muista tietokoneiden keskisistä viesittelyistä kieltäydytään. Napsauta "katso sisälle" ja pääset ohjelmointitilaan: https://scratch.mit.edu/projects/123755103/ .


Chattihuone - nettiketti
Klikkaa huudettuja viestejä (KAIKKI ISOILLA KIRJAIMILLA) jä poimi huono tapa pois. Scratch-projekti: https://scratch.mit.edu/projects/123755309/


Häiriöblokit


Suuren ohjelmiston kokoaminen vaatii luottamusta toisten tiimin jäsenten ohjelmapaloihin ja kärsivällisyyttä kokeilla niiden sopimista yhteen. Löydätkö näistä paloista muodostuvan kokonaisuuden? Tarkemmat ohjeet projektin ohjeruudussa. Scratch-projekti: https://scratch.mit.edu/projects/117739420 .


Lumihiutale


Digitaalisia kasveja kasvatetaan rekursiivisilla ohjelmilla. Syntyvää muotoa voi ohjata määräämäällä tässä lumihiutaleen sakaroiden ja haaraumakohtien lukumäärät ohjelman sisällä: https://scratch.mit.edu/projects/123754841/.
Rekursiivinen ohjelma kutsuu itseään tekemään osatehtävän. Vaikkapa laskemaan summan luvusta 5 pienempiin, aina 0 asti: 5 + 4 ja pienemmät = 5 + 4 + 3 ja pienemmät jne.


Rosan koodi -haasteet
(pelattavissa 13.11.2016 alkaen)

Rosan koodi -haasteet
(pelattavissa 13.11.2016 alkaen)

Ohjelmointia ja elämää

Auta maamiestä viemään kaalinnälkäinen lammas ja lammaspaistista haaveileva susi joen yli.
Jos olet valmis pohtimaan vakavampia ohjelmointiongelmia, pohdi projektikuvauksen vihjeen mukaan kuorman pysymistä lautan tahdissa. Tietokone ei ymmärrä kuorman ja lautan vaativan yhteistä rytmiä, vaan antaa mahdollisille toimille vuoron ihmisen logiikasta riippumatta: https://scratch.mit.edu/projects/121679586/.

Seuraa valoa


Oletko näppärä? Seuraa ohjaavaa valoa nuolinäppäimillä ja kaappaa koodi. Katso ohjelman toteutusta: https://scratch.mit.edu/projects/117737183/.


Virustenpaukutus


Tietokonekin voi saada virustartunnan. Läiski käsin huitomalla virukset pois ja pelasta koneesi. Peli käyttää tietokoneen kameraa havaitakseen liikkeesi, joten salli sen avaaminen. Muistathan tarkistaa pelin jälkeen, että kamera tulee myös sammutettua (ohje).
Katso ohjelman toteutusta: https://scratch.mit.edu/projects/121236068/.


Bonustehtävä: Oma peli Linkin maskottikameleontin seikkailuista
Linkki-keskus täyttää 5 vuotta ja synttäreiden kunniaksi järjestetään maskottikameleontille nimikilpailu. Lähetä ehdotuksesi osoitteeseen Scratchissä käyttäjälle @linkki tai lomakkeella sivulla https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/74862/lomake.html.
Katso Linkin Rosan koodi -ohjeista sivulta http://linkki.cs.helsinki.fi/rosankoodi/ miten voit jakaa toisten scratchaajien kanssa omia projektejasi.
Kisan toisessa osiossa tehdään oma peli, jossa Linkin maskottikameleontilla on rooli. Valmiin pelin voi lähettää Linkin virtuaalikerhoon. Tätä varten sinun pitää luoda itsellesi Scratch-tunnus. Lisätietoja pelikisasta tässä Scratch-projektissa: https://scratch.mit.edu/projects/129370457/.
Nimikilpailuun osallistuminen ei vaadi pelin tekemistä.
Kilpailuun voi osallistua 21.11.2016 asti. Luvassa hienoja palkintoja, puhumattakaan maineesta ja kunniasta!


Rosan koodi -haasteet
(pelattavissa 11.12.2016 alkaen)

Rosan koodi -haasteet
(pelattavissa 11.12.2016 alkaen)


Epäreilu peli
Onko ässä peli, jossa on ihan pakko huijata? Vai olisikos pelin pistelaskussa paranneltavaa? Klikkaa tästä tiesi Scratch-projektiin: https://scratch.mit.edu/projects/122768472/ ja napsauta sinistä "katso sisään"-nappia. Lisävihjeitä löydät ohjelman sisältä.


Choppatekoäly


Koodaa nelikopterille tekoäly, joka ohjaa sen pelialueen oikeaan laitaan taloja väistellen. Klikkaa tästä https://scratch.mit.edu/projects/115540357/ projektiin ja täydennä ohjelmaa. Ohjelmointitilaan pääset sinisellä katso sisään -napilla. Tunnetko loogisia tapoja selvitä labyrinteistä? Soveltuvatko ne tähän?



Avatarkone
Avatar-koneella voit luoda mieleisesi hahmon yhdistelemällä kasvonpiirteitä, hiuksia ja muuta. Mutta avatar-koneen tyylikeinovarasto ei tyydytä kaikkia. Tehtäväsi on luoda lisää tyylikeinoja avatarin piirteiden valintaan. Kun olet ohjelmaa muokannut, saat koodin.
Avaa Scratch-projekti https://scratch.mit.edu/projects/118944688/ ja siirry ohjelmointitilaan katso sisään -napilla.

Liian helppo treffisimulaattori
Robotin treffisimulaattori yrittää varmistaa, että treffikumppani pitää samankaltaisista asioista kuin se itse. Kokeilepa treffisimulaattoria! Oletko samaa mieltä pisteiden annosta? Olisiko treffikaverin testaaminen hauskempaa jos keskustelu olisi aidompaa? Napsauta projektin https://scratch.mit.edu/projects/122768898/ "katso sisälle"-nappia niin pääset korjailemaan ohjelmaa. Tehtävänäsi on onnistua treffikaverin mieleisesti vastaamaan kysymyksiin.


Bonuksia Linkistä: Ota osaa Linkin joulukalenteriin!
Linkin joulukalenterista löydät tänäkin vuonna hauskoja tehtäviä ja vinkkejä. Linkin tonttujoukko on pystyttänyt kalenterin Scratch-studioon https://scratch.mit.edu/studios/3587740/.



Yhteystiedot

Yhteystiedot

Sähköposti: linkki@cs.helsinki.fi
Scatch-tunnus: @linkki ja virtuaalikerho studiossa Peliklinikka


@Linkki-keskus 2016