Datatähdet kansoittivat Exactumin

datatahti1.jpgPerjantaina 23.1. ohjelmointiosaajien nuorempi polvi valloitti tietojenkäsittelytieteen laitoksen, sillä laitoksella järjestettiin vuotuisen Datatähti-kilpailun loppumittelöt.

Alkukarsinnat käytiin loka-marraskuussa ja tiukkaa finaalia varten lukioikäiset kisaajat saapuivat Exactumiin laitoksen tiloihin. Osallistujia loppukilpailussa oli yhteensä 21, kaikkiaan yhdestätoista eri lukiosta.

Kilpailijoilla oli 3,5 tuntia aikaa kahden tehtävän ratkaisemiseen, joista toinen oli essee- ja toinen ohjelmointitehtävä. Ongelmat eivät olleet helppoja, sillä yliopisto-opiskelijatkaan eivät välttämättä pärjäisi kisassa.

“Jopa alan professoreilla saattaisi olla vaikeuksia selvitä pulmista annetussa ajassa”, Suomen Datatähti –valmentaja Heikki Hyyrö sanoo.

Voittaja Valkeakoskelta

Kiperien aprikointien jälkeen voittajaksi selviytyi 17-vuotias Jussi Kokkala Valkeakosken lukiosta. Kokkala kertoo harrastaneensa tietotekniikkaa jo nelivuotiaasta asti.

“Aloitin QBasicilla ja vasta viime vuonna siirryin algoritmisen ohjelmoinnin pariin”, Kokkala kertoo.

Kisakysymykset olivat Kokkalan mukaan kinkkisiä, vaikkakin koetilanteen ja jännityksen jälkeen tarkasteltuina ne näyttivät helpommilta. Kokkala osallistui Datatähti-kilpailuun viime vuonnakin sijoittuen seitsemänneksi.

Parhaat pääsevät olympialaisiin

Voittajalle on luvassa 600 euron suuruinen palkinto, ja kymmenen parhaiten sijoittunutta saavat mahdollisuuden päästä opiskelemaan matemaattis-luonnontieteellisiä aineita korkeakouluihin ilman pääsykoetta, joten joukossa lienee tulevia laitoksen opiskelijoita. Lisäksi top kymppiin sijoittuneet pääsevät Heikki Hyyrön valmennettaviksi.

“Valmennettavista kuusi matkaa ensin Itämeren maiden väliseen informatiikkakilpailuun BOI:hin ja myöhemmin neljä parasta lähetetään kansainvälisiin tietotekniikkaolympialaisiin IOI:hin Ruotsiin”, Hyyrö sanoo.

Kisan voittajalla, Jussi Kokkalalla, on myös selvät tavoitteet tulevissa koitoksissa.

“Jos pärjäisi tänä vuonna paremmin kuin viimeksi ja pääsisi sijoille”, Kokkala tuumaa.

datatahti2.jpg
Voittajakolmikko vasemmalta lukien: toiseksi sijoittunut Santtu Keskinen, voittaja Jussi Kokkala ja kolmanneksi sijoittunut Konsta Lensu.

Lisätietoa Datatähti 2009 -kilpailusta

Teksti: Leena Viitanen
Kuvat: Leena Viitanen ja Tuomas Puikkonen

Luotu

23.01.2009 - 06:57

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi