Linus Torvalds kutsuttiin kunnia-alumniksi Kumpulaan

Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta on kutsunut Linus Torvaldsin kunnia-alumnikseen. Alumnijuhlassaan tiedekunta myös nimesi luentosalin Linus Torvaldsin mukaan. Torstaina 17.3. pidetyssä tapahtumassa varsinainen puheenvuoro oli annettu nuorille tutkijoille, joita tiedekampuksen 350 vierasta kuunteli tarkkaan.

Linus Torvalds on tunnetuin tietojenkäsittelytieteen alalla toimivista suomalaisista. Hän on tiedekunnan ensimmäinen kunnia-alumni ja myös yliopiston filosofisen tiedekunnan kunniatohtori. Nimikkosalikseen hän sai tiedekunnan alumnijuhlan yhteydessä Exactum-rakennuksen salin B123.

Torvaldsin työn tuloksena syntyneen Linux-käyttöjärjestelmän versio 1.0 julkaistiin Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella maaliskuussa 1994. Vuonna 1997 maisteriksi valmistunut ja sittemmin Yhdysvaltoihin asettunut Torvalds ei päässyt alumnijuhlaan, mutta hän kävi videokeskustelun tietojenkäsittelytieteen professori Jukka Paakin kanssa.

– Olin kiinnostunut myös matematiikasta ja fysiikasta, joten Helsingin yliopisto oli minulle helsinkiläisenä hyvin luonnollinen valinta opiskelupaikaksi, Torvalds kertoo.

Tiedekampuksen 350 vierasta hemmoteltiin myös hyvin ajankohtaisilla puheenvuoroilla, kun nuoret tutkijat esittelivät työtään. Nina Huittinen, Jani Kotakoski, Rami Ratvio, Teemu Roos ja Mikko Salo olivat valinneet aiheikseen ydinjätetutkimuksen, grafeenit, metropolin, algoritmit ja käänteisen matematiikan.

Torstai-illan yhteisen ohjelmaosuuden jälkeen ohjelma jatkui Kumpulan viidellä laitoksella.

Tietojenkäsittelytieteen laitoksella julkistettiin Jukka Paakin kirja "Rupisia bittejä, karmeita kaavioita, unelmia ja toimistohommia". Vuonna 1967 toimintansa aloittaneen laitoksen historian sivuilla tulevat vastaan niin laitoksella vielä työskentelevät, siellä työskennelleet kuin opiskelijat. – Myös tulevaisuus avautuu hauskasti, sillä kirjoittaja kuvaa laitoksen tapahtumia vuoteen 2017.

Valokuvassa vasemmalta tietojenkäsittelytieteen laitoksen johtaja Esko Ukkonen, dekaani Keijo Hämäläinen ja Nils Torvalds, Linus Torvaldsin isä.

Valokuva: Juha Taina

Teksti: Minna Meriläinen

Linux-logo: "Permission to use and/or modify this image is granted provided you acknowledge me lewing@isc.tamu.edu and The GIMP if someone asks."

Luotu

21.03.2011 - 12:55

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi