Maisteriohjelmien kansainvälistyminen on toivottu haaste opiskelijalle ja laitokselle

Tietojenkäsittelytieteen laitoksella saattavat puhaltaa uudet tuulet ensi syksystä lähtien, kun kahden kolmesta maisteriopintojen erikoistumislinjasta on suunniteltu muuttuvan englanninkielisiksi. Linjoilla algoritmit ja koneoppiminen sekä hajautetut järjestelmät on hyvät valmiudet tarjota opetuksensa tulevaisuudessa englanniksi. Ohjelmistojärjestelmien linja jatkaa opetustaan suomeksi.

Tietojenkäsittelytieteen laitokselta valmistuu vuosittain arviolta vain 60-70 opiskelijaa, vaikka kandidaatin tutkinnon suorittaa lähes puolet enemmän.

Koska kaikki suomalaiset eivät halua jatkaa opintojaan sen jälkeen, opetuksen kasainvälistymisellä houkutellaan maisteriopiskelijoita ulkomailta. Uudistuksen myötä heidän on helpompaa osallistua luennoille ja laskareihin yksinopiskelun sijaan.

Tarkoituksena ei ole hätistää suomalaisopiskelijoita kielimuurin vuoksi pois opintieltä. Laitos toivoo, että jatkossakin suurin osa opiskelijoista olisi edelleen suomalaisia. Tavoitteena voisi olla, että valmistuneista noin neljännes olisi ulkomaalaisia.

– Maisteriopiskelijoiden isompi määrä varmistaa, että voimme antaa tutkimukseen perustuvaa opetusta sekä tarjota mahdollistaa laajemman opetustarjonnan, kertoo uudistusta kannattunu laitoksen aiempi johtaja Hannu Toivonen.

Opiskelija sekä TKO-älyn opintovastaava Jesse Lankila pitää uudistusta hyvänä. Hän kannustaakin opiskelijoita kokeilemaan opintoja englanniksi.

– Voihan englanniksi opiskelu aiheuttaa toisille vaikeuksia. Jos on jostakin todella kiinnostunut, en usko kielen olevan ongelma. Tällä alalla termistö on pitkälti englanninkielistä ja viimeistään työelämässä joutuu kohtamaan ulkomaalaisia, mielestäni opiskelija saa arvokasta kokemusta opiskelusta vieraalla kielellä ja ulkomaalaisten ihmisten kanssa.

Lankila uskoo opetuksen kehittyvän kielimuutoksen myötä entistä monipuolisemmaksi.

– Opettajia voi tulla muista maista ja saahan laitos lisää mainetta ulkomailla, jos opiskelijat valmistuvat meiltä.

Vaikka opetus muuttuu englanninkieliseksi, opiskelija voi osallistua suomenkielisiin erilliskuulusteluihin tästä eteenpäinkin. Uudistuksessa mukana ollut Pirjo Moen lupaa, että vuosittain tullaan järjestämään myös suomenkielisiä seminaareja. Se, järjestetäänkö laskareita myös suomeksi jää nähtäväksi.

Moenin mukaan kansainvälistyneet maisteriopinnot ovat kiinnostaneet, sillä hakemuksia on tullut aiempaa enemmän.

– Englanniksi opiskelu ja opettaminen on haaste, josta on varmasti hyötyä jokaiselle.

Teksti: Viivu Toikka

Luotu

22.02.2010 - 01:00

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi