Jyväskylästä Helsingin kautta Baseliin

Minna Miettinen, toisen vuoden Bioinformatiikan maisteriohjelman (MBI) opiskelija, vietti kesän 2009 Baselissa, Sveitsissä, suorittaen tutkintoon sisältyvän työharjoittelun lääkeyritys Novartiksessa. “Harjoittelupaikka löytyi ihan sattumalta”, sanoo Minna.

Suoritettuaan syksyllä 2008 Mikko Sillanpään luennoiman Statistical methods in genetics -kurssin, Minna oli kysynyt Mikolta mahdollisesta harjoittelupaikasta. Mikolla oli kontakteja Novartikseen sekä tietoa siellä olevista harjoittelumahdollisuuksista, ja näin Minna olikin pian tekemässä matkajärjestelyjä. Harjoittelun aiheeksi muodostui kehitteillä olevan lääkeannosten mitoituksen optimointiin liittyvän R-ohjelmiston jatkokehitys. Työ oli Minnan mukaan itsenäistä ja motivoivaa. Ainoastaan kesälomien aikainen ohjauksen puute ajoittain hidasti työtahtia.

Ennen bioinformatiikan opintoja Minna opiskeli Jyväskylän yliopistossa ja valmistui luonnontieteen kandidaatiksi alanaan tilastotiede. Tilastotieteilijän uralle Minna ei silti varsinaisesti tuntenut kutsumusta: “Lukiossa olin varma että minusta tulee kielten opettaja”, muistelee Minna. Saatuaan
sähköpostilistalta mainoksen Helsingin yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun yhteisestä Bioinformatiikan maisteriohjelmasta, Minna kiinnostui osittain jo ohjelman englanninkielisyyden vuoksi. “Aluksi jännitti”, sanoo Minna ja jatkaa “muistin aina mainita kavereille että opiskelen englanninkielisessä ohjelmassa”. Alun jälkeen ohjelman englanninkielisyys ei tunnu Minnasta enää niin ihmeelliseltä asialta. Hän löytää jopa hieman yllättäviä positiivisia piirteitä englanninkielisessä opetuksessa: “On siinä ero jos joku on 20 vuotta vetänyt läpi samat höpinät”, Minna pohtii viitaten siihen, että luennoija joutuu valmistautumaan ja keskittymään opetukseen eri tavalla, kun ilmaisu tapahtuukin vieraalla kielellä.

Kysyttäessä eroja opiskelussa yliopistojen välillä, Minnalla tulee mieleen lähinnä se, että aiemmassa alemmassa korkeakoulututkinnossa oli vähemmän valinnaisia opintoja. Sinänsä sisällöissä tai opetuksessa Minna ei näe suuria eroja. Kuitenkin opetuksen organisoinnista Minna antaa moitteita Helsingin yliopistolle: “On kaikkea weboodia, almaa, ilmoa”, manaa Minna ja
muistelee kaiholla Jyväskylän yliopiston Korppi-järjestelmää, johon on integroitu kaikki opintoihin liittyvä, kuten ilmoittautuminen kursseille, oma kalenteri, laskuharjoituspisteet, kurssien suoritukset, jne.

Parhaillaan Minna työskentelee opintojen ohessa Sampsa Hautaniemen tutkimusryhmässä, Biomedicumissa, ja on aloittelemassa graduaan.

Teksti: Veli Mäkinen
Kuva: Esa Pitkänen

Luotu

13.01.2010 - 12:42

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi