Facebook-vierailun jälkeen opiskelu näyttää työltä

Yliopiston tutkimus- ja opetuslaboratorio Software Factory on käynnistänyt uudenlaisen avoimen koodin yhteistyön ohjelmistoteollisuuden ja huippuyliopistojen kuten Stanfordin ja MIT:n kanssa.

Miten pitää opiskelijat opiskelemassa valmistumiseen saakka ja miten tarjota nuorille jotain, mitä he eivät voi työelämässä oppia? Siinä on haastetta monellekin yliopistolle.

– Jos työelämää ajattelee, ja omia kokemuksia siitä, niin kyllä tämä startti Piilaaksossa lisäsi innostusta opiskeluhommiin, sanoo tietojenkäsittelytieteen opiskelija Janne Laukkanen.

Hän palasi vastikään opintoihin kuuluvalta tutustumismatkalta San Franciscosta.

Tarjoamalla työelämäyhteyksiä opetuksen ja tutkimuksen kautta tietojenkäsittelytieteen laitos antaa siis yhden vastauksen. Ja uusin keino on sen vuonna 2010 käynnistämä ohjelmistotehdas Software Factory, joka nyt on verkottunut sekä Suomessa että maailmalla.

Software Factoryn uusin, avoimen lähdekoodin yhteistyö lähti liikkeelle Hackathon-tapahtumassa Facebookin tiloissa San Franciscossa tammikuun lopussa. Osallistujina oli yli 150 opiskelijaa noin 10 yliopistosta.

– Kun mukana ovat Stanfordin yliopisto, Massachusettsin teknillinen yliopisto MIT, Tokion yliopisto ja Singaporen kansallinen yliopisto sekä muita yliopistoja Kiinasta, USA:sta, Kanadasta ja Euroopasta, opiskelijamme ovat hyvässä seurassa ja kokemus on ainutlaatuinen, sanoo laboratorion operatiivinen vastaava Fabian Fagerholm.

Virtuaalityövaiheessa opiskelijatiimit osallistuvat verkossa muun muassa hyvin tunnetun Ruby on Rails -ohjelmistokehyksen sekä Kotlin-ohjelmointikielen kääntäjän kehittämiseen.

– Varsinkin tiivis yhteistyö Open Source-maailman huippukehittäjien kanssa on sellaista, mitä on vaikeaa saada muualta. Monet näistä kehittäjistä ovat legendoja omissa yhteisöissään. Matkalla teimme työtä saman pöydän ääressä heidän ohjauksessaan, kertoo opiskelija Olli Rissanen.

Yliopistotason teoria ja relevantit käytännöt kansainvälisenä yhteistyönä

Avoimen lähdekoodin projekteissa ajatuksena on tarjota ainutlaatuinen oppimiskokemus opiskelijoille ja myös kokeilla uusia opetusmenetelmiä.

Laitoksen opinto-esimies Jaakko Kurhila on innoissaan:

– Tällaista kaivataan koko ajan enemmän. Ne opiskelijat, jotka haluavat tutkintoonsa jotain ekstraa, ja ovat valmiit tekemään sen eteen työtä, hyötyvät tästä valtavasti.

– Opiskelijat oppivat tiimityöskentelyä ja taitoja, joita on vaikea välittää perinteisillä luentokursseilla. Ohjelmistotehdas on myös erinomainen ympäristö suorittaa empiiristä tutkimusta, sanoo FiDiPro-professori Jürgen Münch, joka johtaa Software Systems Engineering Research Group -tutkimusryhmää Helsingin yliopistossa.

Avoimen lähdekoodin hanke päättyy kesäkuussa 2013. Sen jälkeen yliopistot käyttävät kokemuksiaan kehittääkseen tietojenkäsittelytieteen opetustaan.

Software Factory

Software Systems Engineering Research Group -tutkimusryhmä

Committed-blogi

Kurssikuvaus: Software Factory Project

Teksti: Minna Meriläinen-Tenhu
31.1.2013

Luotu

01.02.2013 - 12:57

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi