Kansainvälinen BOI 2016 -ohjelmointikilpailu toukokuussa tietojenkäsittelytieteen laitoksella

Itämeren maiden parhaat nuoret ohjelmoijat kokoontuvat Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselle toukokuussa Baltic Olympiad in Informatics 2016 -kilpailuun.

Baltic Olympiad in Informatics (BOI) on vuodesta 1995 järjestetty ohjelmointikilpailu, johon osallistuu joukkueita Itämeren ympäriltä. Tänä vuonna kilpailu järjestetään 11.-15.5.2016 Helsingissä. Kilpailupaikkana on Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos.

Kilpailuun osallistuu joukkueita yhdeksästä maasta: Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Saksa. Jokainen maa lähettää kilpailuun joukkueen, jossa on kuusi lukioikäistä kilpailijaa sekä kaksi aikuista ohjaajaa. Osallistujat on valittu kunkin maan sisäisessä kilpailussa.

Kilpailun aiheena on algoritmien suunnittelu ja ohjelmointi. Kilpailu muodostuu kahdesta viiden tunnin sessiosta, jonka kummankin aikana on ratkaistavana kolme vaikeaa ohjelmointitehtävää. Ratkaisut arvioidaan automaattisesti testaamalla niiden toimintaa testiaineistolla.

Suomi on osallistunut kilpailuun vuodesta 1998 alkaen ja saavuttanut 4 kultamitalia, 15 hopeamitalia ja 30 pronssimitalia. BOI on pidetty kerran aiemmin Suomessa, vuonna 2006 Heinolassa. Viime vuonna kilpailu järjestettiin Puolan Varsovassa, jossa Suomi nappasi kaksi hopea- ja neljä pronssimitalia.

Toukokuussa järjestettävän kilpailun perusteella valitaan joukkueet kansainvälisiin tietojenkäsittelyn olympialaisiin (IOI), jotka pidetään elokuussa 2016 Venäjällä.

BOI 2016 nettisivut:

Kilpailun historiaa:

Lisätietoja:

Antti Laaksonen

kilpailukoordinaattori

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos

ahslaaks@cs.helsinki.fi

Kuva: Toni Annala

Luotu

15.02.2016 - 17:11

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi