Tietojenkäsittelytieteen opiskelija Petteri Timonen palkittiin tiedekilpailussa Yhdysvalloissa

Petteri Timonen, 19, on sijoittunut toiseksi omassa sarjassaan Intel International Science and Engineering Fair (ISEF) -tapahtumassa Phoenixissa, Arizonassa.

Tietojenkäsittelytiedettä Helsingin yliopistossa opiskeleva Petteri Timonen palkittiin perjantaina 13.5. Arizonassa 1500 Yhdysvaltain dollarin eli noin 1330 euron arvoisella stipendillä Systems Software -kategoriassa Intel ISEF -tiedekilpailussa.

Timosen kilpailutyö on SPR:n Veripalvelulle kehitetty ohjelmistotyökalu, jolla liikkuvat verenkeräystilaisuudet eri puolilla maata saadaan suoritettua mahdollisimman kustannustehokkaasti. Timonen toteutti työnsä yhteistyössä Veripalvelun kanssa.

Työ on saanut laajemminkin kansainvälistä huomiota, sillä vastaava työkalua ei tiettävästi ole kehitetty muualla. Timonen on käynyt sähköpostikeskusteluja myös Yhdysvaltain Punaisen Ristin kanssa.

Suomea edustivat Intel ISEF -kilpailussa Timosen lisäksi myös Päivölän opiston opiskelijat Maisa Virtanen ja Kaisla Kääriäinen yhdessä suunnittelemallaan urbaaniekologian opetuspelillä sekä helsinkiläiset 9-luokkalaiset Emma Järvi ja Ella Forsman työllään, joka käsitteli tahrojen esikäsittelyä erilaisilla pesuaineilla.

Bonuksena nimi tähtikartalle

Timonen sai myös bonuspalkinnon, jonka arvoa ei voi mitata rahassa. Hänen sekä kaikkien muiden ensimmäisen ja toisen palkinnon saaneiden mukaan nimetään asteroideja, joita havaitaan Massachusetts Institute of Technology (MIT) -yliopiston pyörittämän Lincoln Near Earth Asteroid Research (LINEAR) -ohjelman kautta. Mahdollisesti maahan törmääviä ja tuhoa aiheuttavia asteroideja ei nimetä nuorten mukaan.

Maailmalle menestymään kotimaisen kilpailun kautta

Timonen osallistui työllään kotimaiseen Tutki-Kokeile-Kehitä eli TuKoKe-kilpailuun keväällä 2015 ja voitti lukiolaisten sarjan. Sen perusteella hänet valittiin edustamaan Suomea EU:n Young Scientists -tiedekilpailuun Milanoon. Siellä hänet palkittiin Intel ISEF -erikoispalkinnolla, joka oli matka nyt pidettyyn tiedekilpailuun Arizonaan.

TuKoKe-kilpailun järjestävät yhdessä Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Tekniikan akateemiset TEK. Siihen osallistuvien määrä on kasvanut viime vuosina tasaisen tahtiin. Vuosittain järjestettävä Intel ISEF -tapahtuma on maailman laajin kansainvälinen tiede- ja teknologiakilpailu toisen asteen opiskelijoille. Kuusi päivää kestävään tapahtumaan osallistui yli 1 700 nuorta tieteentekijää 77 eri maasta tai alueelta. Finalistien projekteja arvioi paikan päällä noin tuhat tuomaria, jotka edustavat eri tieteenaloja.

Teksti ja kuva: Tekniikan akateemiset – TEK

Luotu

17.05.2016 - 13:39

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi