Tietoturva-alalle perustettiin yliopistojen yhteinen tutkimus- ja koulutuskeskus

Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto ovat perustaneet yhteisen tietoturvaan keskittyvän tutkimuskeskuksen. Uusi keskus, HAIC, Helsinki-Aalto Center for Information Security, koordinoi tietoturva-alueen maisterikoulutusta yliopiston ja Aallon välillä, ja sillä on kytköksiä myös tutkimukseen ja tohtorikoulutukseen.

– Ideana on rakentaa siltaa myös teollisuuteen ja saada teollisuudesta tukea koulutukseen ja esimerkiksi apurahoja EU:n ulkopuolelta tuleville maisteriopiskelijoille, kertoo tietojenkäsittelytieteen laitoksen johtaja Sasu Tarkoma.

Tietoturvan ja yksityisyyden asiantuntemuksen tarve kasvaa

HAIC tiivistää yliopistojen välistä yhteistyötä tutkimuksessa ja opetuksessa entisestään. Keskus myös mahdollistaa opetusresurssien tehokkaan käytön ja yhteiskunnan ja liike-elämän kaipaamien tietoturva-asiantuntijoiden kouluttamisen ja houkuttelemisen Suomeen.

– HAIC yhdistää kahden yliopiston asiantuntemuksen ja vastaa suoraan suomalaisen ICT-teollisuuden tarpeisiin tietoturvan ja yksityisyyden asiantuntijoista, Tarkoma sanoo.

Keskus aloitti toimintansa välittömästi

Syksyllä 2017 käynnistyvät uudet maisteriohjelmat ja lukuvuosimaksutkin otetaan käyttöön. Silloin saapuvat myös ensimmäiset kansainväliset opiskelijat.

HAIC-keskuksen opiskelijoiden rekrytointiin liittyvä apurahaohjelma on jo valmisteilla, ja jatkossa keskuksen toimintaa on tarkoitus laajentaa myös tohtorikoulutukseen ja tutkimukseen.

Keskuksen missiona on kehittyä johtavaksi tietoturvallisuuden tutkimus- ja koulutuskeskittymäksi maailman mittakaavassa. Sitä johtaa professori N. Asokan Aalto-yliopistosta.

Lue lisää: haic.aalto.fi, Networking and Services sub programme at the University of Helsinki, Master's Programme in Computer, Communication and Information Sciences (CCIS) at Aalto University.

Teksti: Minna Meriläinen-Tenhu

Luotu

08.06.2016 - 10:14

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi