Uutistuotanto automatisoituu – metatoimittajat tulevat

Uutistuotanto muuttuu, kun rutiininomaisempaa toimitustyötä automatisoidaan. Helsingin yliopisto ja VTT tutkivat, kuinka korkeatasoisia ja kiinnostavia uutisia tietokone pystyy tuottamaan ja millaisia käyttäjäkokemuksia niistä saadaan.

Palvellakseen yhä vaativampia yleisöjä useissa digitaalisissa kanavissa mediatalot pyrkivät automatisoimaan rutiininomaisimman toimitustyön. Näin toimittajat voisivat jatkossa keskittyä haastavampien erikoisjuttujen tekemiseen ja antamaan yleisölleen eläytymisen mahdollisuuksia yhä henkilökohtaisempien uutiskokemusten myötä.

Helsingin yliopisto ja Teknologian tutkimuskeskus VTT tutkivat alkavassa Tekes-hankkeessa automaattista uutistuotantoa, jossa datalähtöisyys ja koneoppiminen mahdollistavat yksilöllisemmän uutiskokemuksen. Keskeistä tälle ovat hyperpaikalliset uutiset ja yleisön osallistaminen.

”Käytännöksi muodostuu semiautomatiikka, jossa toimittaja viimeistelee koneen tuottamaa tekstiä ja määrittelee automaattiohjelmille uutismallit. Tulevaisuudessa kaikki toimittajat ovat jossain määrin tällaisia metatoimittajia”, uskoo tutkimusprofessori Caj Södergård VTT:ltä.

Automaatioaste nousee vähitellen

Tähän mennessä automatiikkaa ovat kokeilleet uutistuotannossaan isot toimijat, kuten yhdysvaltalainen uutistoimisto AP (Associated Press), esimerkiksi tilinpäätösanalyysien kirjoittamiseen. Talousuutisen lisäksi myös urheilu-uutisia tehdään jo automaattisesti maailmalla.

”On odotettavissa, että myös muita uutistyyppejä voidaan automatisoida tiettyyn pisteeseen saakka, riippuen tietyn datan saatavuudesta. Vaativampi journalistiikka – kuten pääkirjoitukset ja syvälle luotavat artikkelit – jää kuitenkin ihmisten tehtäväksi”, toteaa journalistiikan tutkija Carl-Gustav Lindén Helsingin yliopistoon kuuluvasta Svenska social- och kommunalhögskolanista.

”Helsingin yliopisto tutkii, miten datatiedettä voidaan soveltaa uutistoimintaan ja sen automatisointiin. Kehitämme tekstin louhintaan ja koneoppimiseen perustuvia työkaluja, joilla toimittaja voi helpottaa omaa työtään”, kertoo professori Hannu Toivonen Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta.

VTT selvittää hankkeessa, miten automaattisesti tuotettu sisältö vaikuttaa yleisöön ja mikä edistää tai ehkäisee eläytymistä. VTT vastaa myös uutistoiminnan ekojärjestelmän demonstroinnista ja tutkii uusia tapoja jakaa sisältöjä yhteistyössä projektin teknologiayritysten kanssa.

Immersive Automation -hankkeen päärahoittajana toimii Tekes Meida Remake -ohjelmansa kautta. Hankkeessa ovat mukana myös Viestintäalan tutkimussäätiö, Sanoma, Alma Media, Conmio, Streamr, Keski-Pohjanmaan Kirjapaino, KSF Media sekä Svenska Kulturfonden.

Immersive Automation -projektin www-sivut: immersiveautomation.com

Kuva: Cata Portin

Luotu

06.10.2016 - 12:19

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi