Professori Sasu Tarkoma palkittiin vuoden 2016 yritysyhteistyön edistäjänä

Helsingin yliopiston palkinto myönnettiin nyt ensimmäisen kerran.

Tietojenkäsittelytieteen professori Sasu Tarkoma on esimerkillisellä tavalla edistänyt Helsingin yliopiston ja yritysten välistä yhteistyötä, katsoo yliopisto palkintoperusteluissa.

–Hän on tuonut yliopistolle rahoitusta yritysyhteistyön kautta ja tehnyt uusia avauksia opetuksen ja avoimen datan saralla. Lisäksi professori Tarkoma on mukana yliopistolähtöisessä alkavassa yritystoiminnassa, kertoo palkinnon jakanut vararehtori Pertti Panula.

–On ilo tehdä yritysyhteistyötä teollisuuden kanssa. Uskon, että molemmat osapuolet voittavat, sekä yliopisto että yritykset. Onnistumisen salaisuus on hyvissä tiimeissä, ja sellaisten kanssa olen päässyt tekemään töitä, sanoo Tarkoma kiitospuheessaan.

Vasemmalta oikealle: Maarit Haataja, Sasu Tarkoma, Antti Neimala, Pertti Panula

Tarkoman innovaatio esillä SLUSHissa

Vuonna 2015 Sasu Tarkoma esitteli SLUSHissa innovaationsa, joka johti MoPrim-nimisen yhtiön perustamiseen HISin avustuksella. Nyt hän on yhtiön hallituksen jäsen, ja MoPrim oli SLUSHissa näyttävästi myös tänä vuonna etsimässä rahoitusta.

–Start-up -koneisto on nyt käynnistynyt yliopistolla, hehkuttaa Tarkoma.

Tarkoman innovaatio liittyy liikkumisen tunnistamisen mahdollistavaan teknologiaan, ja se soveltunee joukkoliikenteen tai yksilöiden tarpeisiin.

Yritysyhteistyö laajeni avoimeksi verkkokurssiksi

Yliopiston näkökulmasta Tarkoman hankkima ulkopuolinen rahoitus on merkittävää. Hän on ollut projektin vetäjänä useissa hankkeissa, joiden rahoitus on saatu yrityksiltä. Hankkeiden arvo on noin 1,2 miljoonaa euroa. Lisäksi hän on vetänyt useita TEKESin hankkeita ja saanut rahoitusta Suomen Akatemialta.

Professori Sasu Tarkoman ansiota on myös F-Securen kanssa tänä syksynä käynnistynyt tietoturvan avoin MOOC-verkkokurssi. Sivuilla on käynyt yli 30 000 ihmistä, joista 30 prosenttia Yhdysvalloista.

Yliopiston tutkimuspalvelut kannustaa yritysyhteistyöhön

Vuoden 2016 yritysyhteistyön edistäjä julkistettiin 13.12.2016. Pääpalkinnon lisäksi tilaisuudessa annettiin pienemmät lahjat kaikille yliopiston yritysyhteistyön suunnannäyttäjille.

Tilaisuudessa puhunut Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Antti Neimala korosti yhä useampien työpaikkojen syntyvän pk-sektorille.

–Yritykset toivovat entistä enemmän yliopiston osaamista liike-elämään, Neimala sanoi.

Tutkimusyritysyhteistyön tekemiseen kannustetaan ja tukea tarjotaan yliopistopalveluissa.

–Hienoa, että yliopiston johto kannustaa ja antaa tukea yritysyhteistyöstä kiinnostuneille tutkijoille. Yritysyhteistyön tiimi kasvaa vuoden 2017 aikana seitsemään henkeen. Olemme täällä tutkijoita ja yrityksiä varten. Ottakaa rohkeasti yhteyttä, jos tarvitsette yritysyhteistyöhön liittyvää apua, sanoo Maarit Haataja, hyödyntämisvalmiudet ja yritysyhteistyön palvelupäällikkö.

Teksti: Maria Linkoaho-Nordling, Minna Meriläinen-Tenhu, Joel Takala, Heidi Kinnunen

Kuva: Linda Tammisto

Luotu

21.12.2016 - 17:04

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi