Hahmon etsiminen trie-puusta on yksinkertaista: lähdetään liikkeelle
trie-puun juuresta ja hahmon ensimmäisestä merkistä. Puussa edetään
merkki kerrallaan seuraten merkkiä vastaavaa linkkiä. Mikäli merkkiä
vastaavaa linkkiä ei löydy, ei etsitty hahmo esiinny puussa.
Kun hahmon viimeistä merkkiä vastaava trie-puun
solmu on löytynyt, ovat löytyneen solmun alipuun lehdet
hahmon esiintymiä vastaavien loppuosien lehtisolmut. Sopivalla
tietorakenteella näitä lehtisolmuja vastaavat loppuosien positiot
löytyvät tehokkaasti ilman koko alipuun läpikäyntiä. Näin ollen haun
aikavaatimus on .
Edellisessä kappaleessa oletettiin, että trie-puun solmusta päästään
hahmon merkillä etenemään seuraavaan solmuun vakioajassa. Tämä
pitääkin paikkansa, mikäli trie-puun solmun linkit on toteutettu
merkillä indeksoitavana taulukkona. Tällä tavalla toteutetusta
trie-puusta tulee kuitenkin hyvin suuri, koska jokaisen solmun kooksi
tulee tällöin aakkoston kokoisen taulukon koko .
Käytännössä trie-puun solmussa kannattaa
käyttää jotain muuta hakurakennetta, jolloin puun solmusta päästään
seuraavaan solmuun ajassa
. Ongelma on itse asiassa
aivan sama, kuin AC-automaatin tapauksessa luvussa 4.4.
Koska trie-puut ovat
paljon suurempia kuin AC-automaatit (tekstin koko vastaan hahmojen
koot), on ongelma trie-puiden tapauksessa paljon akuutimpi. Jatkossa
kuitenkin ajatellaan solmusta toiseen siirtymiseen tarvittavan ajan
olevan vakio.