in English suomeksi Harjoitukset

Tietokoneen toiminta, LH 6

  1. [2 htp] Java ohjelmia (tavukoodia) voidaan suorittaa (ainakin) neljällä eri tavalla: tulkitsemalla, tavallisella käännöksellä, Just-In-time -käännöksellä tai suoraan Java-suorittimella.
    1. Anna esimerkkejä tilanteesta, jolloin tulkitseminen olisi parempi kuin muut vaihtoehdot. Perustele, miksi muut tavat olisivat huonompia.
    2. Anna vastaavat esimerkit ja perustelut tilanteista, jolloin muut e.m. vaihtoehdoista olisivat parhaita vaihtoehtoja.
    3. Mikä olisi paras vaihtoehto (Java) ohjelmoinnin harjoitustyön suorittamiseen? Miksi?
    4. Mitä prosesseja järjestelmässä tarvitaan ohjelman suoritushetkellä, jos Java ohjelmaasi MyProg suoritetaan 1) tulkitsemalla, 2) tavallisella käännöksellä, 3) Just-In-Time -käännöksellä tai 4) suoraan Java-suorittimella?
    5. Milloin käyttäisit C#'ia Javan asemesta? Mitä eroja/yhtäläisyyksiä C#'lla ja Javalla on?

  2. [2 htp] Java virtuaalikone. Tee seuraavat oletukset. X, Y ja Z ovat paikallisia muuttujia numero 3, 4 ja 5. Tbl osoittaa 20 alkioiseen taulukkoon ja se (Tbl) on talletettu paikalliseen muuttujaan numero 6.
    1. Anna konekäskyt, joilla X:n arvoa kasvatetaan 5:llä.
    2. Anna konekäskyt, joilla X:n arvoksi tulee Y+Z
    3. Anna konekäskyt, joilla Y:n arvoksi tulee Tbl[3]
       
  3. [2 htp] Mitä ohjelma mystery.k91 tekee? Miten se tekee sen? Entä ohjelma mystery3.k91? Miten se tekee sen?
    Mihin tällaista ohjelmointitapaa voisi hyödyntää? Mitä ongelmia tällaisessa ohjelmointitavassa on?

  4. [1 htp] Vastaa kurssikyselyyn.

    Vastaa kurssikyselyn kohdassa 14 ("Miten kurssia voisi kehittää?") myös allaoleviin lisäkysymyksiin. Merkitse vastaukseesi kyseisten lisäkysymyksen kohdat (a, b, ...). Ota kopiot vastauksestasi mukaan opintopiiri- ja ryhmätapaamiseesi.

    1. Montako tuntia olet käyttänyt tähän kurssiin yhteensä tähän asti aikaa?
      Verkkoluentojen seuraamiseen? Harjoitustehtäviin? Projekteihin?
      Titokoneeseen ja TitoTraineriin? Muuhun ja mihin muuhun?
    2. Kuinka suureen osaan verkkoluennoista kävit läpi? (100%, 90%, ...)
    3. Oliko aikataulu nopea/sopiva/hidas?
    4. Käytitkö englanninkielisiä oppikirjoja (Stallings, Tanenbaum)? Kuinka paljon?
    5. Oliko harjoitustehtäviä liikaa/liian vähän?
    6. Auttoivatko erilaiset verkkokomponentit ymmärtämään kurssin sisältöä/oppimistasi? Miten tai miksi ei?
    7. Mitä mieltä olit TitoTrainer tehtävistä? Miten suuren osan (%) tehtävistä teit? Voisiko kaiken ttk-91 konekielen harjoittelun tehdä itsenäisesti Titokoneen ja TitoTrainerin avulla, jolloin harjoituksista jäisi pois ttk-91 tehtävät?
    8. Mitä mieltä olet uusintakuulustelusta? Tarvitaanko sitä? Onko sen ajankohta (n. kk kurssikokeen jälkeen) sopiva?
    9. Onko kurssin pisteytys (koe 24p, titotrainer 8p, harj+kesk tehtävät 12p, proj 16p) mielestäsi sopiva? Mikä pistejako olisi parempi? Pitäisikö muissakin kurssikomponenteissa kuin kokeessa olla alaraja hyväksyttävälle suoritukselle?
       

    Voit myös antaa kommentteja CSMoodlen "Metakurssi" keskusteluryhmässä ja ylimääräisessä projektissa 2.

Teemu Kerola