Tietokoneavusteiset oppimisympäristöt -kurssin luentokalvot

Sisältö

tietoja harjoitustyöstä
Kurssin sisältö tarkemmin...
Tietojenkäsittelijän rooli interaktiivisten oppimisympäristöjen kehittämisessä
Tietokoneavusteinen oppimisympäristö ja sen luominen
Suunnitteluperiaatteita
CAI in CS
Oppiminen WWW-ympäristössä
Mukautuvat ja mukautettavat oppimisympäristöt


Harjoitustyö


Kurssin sisältö tarkemmin...


Käsitteiden määrittely (Lifländer)


Muita tärkeitä käsitteitä


Kukaan ei tee rahaa opetusohjelmilla (Elliot Soloway, CACM 2, 1998)


Miksi opetusohjelmien hinta on niin korkea?


Miksi koulut eivät osta ohjelmia?


Mitä voidaan tehdä?


Ulkopuolinen tutkimusrahoitus


Nykytila bisneksessä



Tietojenkäsittelijän rooli interaktiivisten oppimisympäristöjen kehittämisessä


Ongelmanasettelu


Onko kysymys merkittävä?


Epätietoisuudesta vakavia seurauksia


Vaikuttamisen tapoja (kaikkia voidaan tukea tietokoneella, mutta millaisin haastein?)


Tietojenkäsittelijän kontribuutio


Tarttis tehrä jotain


Esimerkki: käsitekartta


Käsitekartta verkkona


Future work


Tietokoneen rooli opetuksessa ja oppimisessa


Kasvatustieteellinen lähestymistapa


Behaviorismi



Kognitiivinen oppimiskäsitys


Laskennallinen lähestymistapa (Tapio Elomaan esityksen pohjalta)


Miten opitaan ja opetetaan?


Elinikäinen oppiminen


Yhteistoiminnallinen oppiminen


Ongelmakeskeinen oppiminen


Yksilöllinen oppiminen


Tehokas oppiminen


Aktiivinen oppiminen


Mitä opitaan (ja opetetaan)?


Ongelmia opetuksessa ja oppimisessa


Mitä (lisäarvoa) tietokone tuo?


Tietojenkäsittelijän rooli


Empiiristen kokeilujen ja tutkimustiedon sovellettavuus (Erno Lehtisen esityksen mukaan)


Kokeilujen ja sovellusten välinen ongelma


Millaisia kehittämis-, tutkimus- ja tukitoimintoja tarvitaan?


Oppimisen teoriasta lupaavia periaatteita koulutusteknologian sovelluksiin (Sanna Järvelän esityksen mukaan)


Periaatteita oppimisen teoriasta - lisäarvo teknologiasta


Periaatteita oppimisen teoriasta


Pedagogiikan merkitys


Oppijakeskeinen tieto ja viestintätekniikka - kehitysyhteistyötä



Tietokoneavusteinen oppimisympäristö ja sen luominen


Kysymyksenasetteluja


Terminologiaa


Tietokoneavusteinen oppimisympäristö


Tietokoneen (yleinen) hyväksikäyttö oppimisprosessissa


Avoin, interaktiivinen oppimisympäristö


Opetusohjelma


Kuka sen tekee?


Tehtävänmukaiset roolit


Tilaaja, asiakas


Käsikirjoittaja


Tuottaja


Ohjelmoija, suunnittelija


Pedagogi


Sisällön asiantuntija


Käyttöliittymäasiantuntija


Visuaalinen suunnittelija


Ideasta tuotteeksi


Ideointi


Mikä malli toteutuksen pohjaksi


Välineiden valinta


Yhteistyö


Aikatauluta


Tietokoneen merkitys


Vertaa muihin vastaaviin aineistoihin


Testaa


Arviointi


1. Epistemologia


2. Kasvatusfilosofia


3. Taustapsykologia


4. Tavoitesuuntautuneisuus


5. Käytännön hyöty




Suunnitteluperiaatteita


Suunnittelumallin merkitys


Eritasoiset suunnittelumallit


TAO osana oppimisprosessin suunnittelua


Avoin, ohjattu TAO-ympäristö tukee


Oppimisprosessin vaiheet (mallin taustalla olevan oppimisteorian mukaan):


Suunnittelumenetelmä


Opetussuunnitelman yleinen osa


Opetussuunnitelman erityinen osa


Opetusohjelman logiikan suunnittelu


Opetusohjelman ensimmäinen proto


Vuorovaikutuksen suunnittelu


Visuaalinen suunnittelu


Ruututyypit


Toinen proto


Testaus ja viimeistely


Oppimisympäristön suunnittelumalleja


Torimalli


Torin rakennusvaiheet


1. Idea


2. Tavoite


3. Näkökulma


4. Työnjakotaulukko


5. Metafora


6. Kokemiskuva


7. Tori


8. Avainnäyttö


9. Käyttötapa


10. Tilakaavio


Tarinamalli


Teatterimalli


Vuorovaikutus teatterissa


Perinteinen käyttöliittymäsuunnittelu


Teatterimallin käyttöliittymä


Suorakäsittelystä osallistumiseen


Taustalla Aristoteles


"tit-for-tat" vai yhteinen perusta

=> käyttöliittymä


Toiminta vai kulissit


Käyttöliittymämallit


Virtuaalimaailma näyttämönä


Teatteri vs. käyttöliittymä


Mielikuvitusmaailmat


Aristoteles: syyt


Human-Computer Activity (HCA): syyt


HCA orgaanisena kokonaisuutena


CAI in CS


Marja Kopposen väitöskirjan mukaan

(Joensuun yliopisto, 11.4.97)


Perusidea


Tulokset


Tutkimuksen jäsentely


Oppimisen yhdeksän vaihetta (Gagné ja Briggs, 1974)


TAO-ympäristöt (Young et Knezek, 1989)


TKT-TAO:n kannalta relevantit oppimisteoriat


Oppimisteorioiden yleinen luonne


Entiset teoriat


Tumppiteoriat


Oppijakeskeiset teoriat


Muut oppimisteoriat


Neljä TKT-TAOlle kiinnostavaa teoriaa ja vast. opetusohjelmaa


Oppimisedellytykset ja GAIDA


GAIDA


ACT* ja Geometry Tutor



Geometry tutor


Joustava oppiminen ja hyperteksti


Hyperteksti joustavan oppimisen tukena


Esimerkki: verensiirto


TKT-TAO -ohjelmien arviointikriteerit


Sisällön analyysi


Didaktinen analyysi


Käyttöliittymän analyysi: interaktio


Käyttöliittymän analyysi: display elements


Käytettävyysanalyysi


Computer-assisted learning program analysis (Juha P. Lindstedt)


CAL-ohjelmien kategorisointi


Tutkimuksen kysymyksenasettelu


CITAR/CCCEM


Software selection criteria (Blease, 1989)


CITAR/CCCEM vs. S.A.S II


CITAR/CCCEM-F pääalueet


CITAR-F+ käytetyt asteikot


S.A.S II


Lifländer: Hyvän TAO-ohjelman ominaisuuksia



Oppiminen WWW-ympäristössä

Thomas C. Reevesin esityksien pohjalta (ITK-97, Aulanko)


Perustuu Carrollin kouluopetuksen malliin (1963)


1996 Campus Computing Survey


A Model of WWW-Based Learning


Oppimistulokset: näihin tähdätään


Oppimisen eväät: miten otetaan huomioon WWW:ssä?


Oppimisprosessi: miten toteutuu WWW:ssä ?


Internet kognitiivisena työkaluna


Mitä ajattelun taitoja multimediatuotanto (myös WWW ) opettaa


Tutkimus- ja kehityshaasteita


Engineering interactions in a telelearning system (Gilbert Paquette, Teleteaching '98)


Ajatus


Käsitteitä

- avaa browser - ensimm. sovellettava proseduuri

- rakenna ensimm. etsintä - seur. sovell. proseduuri

- suorita etsintä - suorita valittu proseduuri


Prinsiipit: oppija-suunnittelija


Prinsiipit: oppija-tiedonantaja


Prinsiipit: oppija-oppija


Prinsiipit: oppija-treenari/manageri


Mukautuvat ja mukautettavat oppimisympäristöt (ITS ja adaptiivinen hypermedia)


Terminologia


Älykkäät opetusjärjestelmä (Intelligent Tutoring System, ITS)


Oppijan mallinnusosa


Sovellusalueen tietämys


Opetusstrategia


Käyttöliittymä (kommunikaatio)


ITS-komponenttien yhteistoiminta














Adaptiiviset hypermediaoppimisympäristöt


Adaptiivisuuden luokittelua


Adaptoitumisen kohteet


Adaptoitavat ominaisuudet


Vaikutukset oppimiseen


Muutoksia ITS-tutkimuksessa


Vielä tehtävää...


Tulevaisuus: painopiste vaihtuu


Syy kaupallisten sovellusten puuttumiseen


Tulevaisuus: yhteistoiminnallinen oppiminen