Helsingin yliopisto
Tietojenkäsittelytieteen laitos
©Harri Laine
Johdatus sovellussuunnitteluun
581327-6, syksy 2000

Harjoitus 4 (27.11-1.12.)

1 Viime kerran tehtävässä 5 laadittiin 3 käyttötapauskohtaista kaaviota kurssikirjanpitojärjestelmään liittyen. Harjoituskerran 2 tehtävässä 5 kartoitettiin järjestelmän käyttötapauksia. Laajenna 'laskuharjoituspisteiden kirjaus' käyttötapauksen tietosisältömallia harjoitusten 2 esimerkkivastauksen käyttötapausmallissa esiintyvän yleisen 'pisteiden kirjaus' käyttötapauksen mukaiseksi (eli voidaan kirjata myös koe ja harjoitustyöpisteitä).

Harjoituksen 3 esimerkkiratkaisut tulevat kurssin www-sivulle perjantaina 24.11.

2. Kokoa tehtävien 3/5 ja 4/1 käyttötapauskohtaisten mallien pohjalta järjestelmän tietosisällön kokonaismalli. Jos mallissa on mielestäsi selkeitä puutteita, täydennä sitä.

3. Laadi edellisen tehtävän ja tehtävän 2/5 käyttötapausmallin yhteensopivuuden arviointia varten riippuvuusmatriisi. Luettele riippuvuusmatriisin perusteella löytämäsi puutteet järjestelmän tietosisällössä. Mitä uusia käyttötapauksia tarvitaan, entä luokkia?

4. Liitteenä on pätkä korttipeliohjelmasta. Muodosta ohjelman perusteella sen rakennetta kuvaava luokkakaavio. (Tällaisesta toiminnasta käytetään nimitysta 'reverse engineering'. Tavanomaisessa järjestelmän kehittämisessä edetään kaaviosta koodiin). Vinkki: Käsittele interface kuten class.

5. Edellisen tehtävän ohjelmaesimerkkiin liittyen laadi palveluun Came.round sisältyvää olioyhteistyötä kuvaava sekvenssikaavio. Voit olettaa, että pelaajia on vain kaksi.


22.11.2000 Harri.Laine@cs.helsinki.fi