1. |
Onnelan kylässä Pohjois-Karjalassa toimii pieni mutta aktiivinen
asukasyhdistys. Yhdistyksellä on vapaaehtoisvoimin ja kunnan tuella
ylläpidettävä kokoontumispaikka eli Kylätila. Kylätila on auki
arki-iltaisin, jolloin siellä pidetään erilaisia kursseja ja kerhoja.
Viikonloppuisin tilaa vuokrataan yksityistilaisuuksiin synttäreistä häihin
ja hautajaisiin.
Kullakin säännöllisesti pidettävällä kurssilla on vakiovetäjä. Lisäksi
paikalla on aina ns. emäntä tai isäntä, joka kertoo menossa
olevista kursseista ja kerhoista sekä ottaa vastaan ilmoittautumisia,
tilavarauksia ja asukasyhdistyksen jäsenmaksuja. Asukasyhdistyksen
aktiivijäsenet hoitavat emännän/isännän pestiä vuoroilloin.
Kerran vuodessa yhdistyksen jäsenet valitsevat keskuudestaan
johtokunnan, joka päättää seuraavan toimintakauden kurssitarjonnan,
hankkii vetäjät, sopii aikatauluista ja hoitaa yhteyksiä kuntaan päin.
Lisäksi johtokunta pyrkii ponnekkaasti mainostamaan asukasyhdistyksen
toimintaa alueen asukkaille.
Määrittele edellä kerrotun perusteella Onnelan Kylätilan
emännän/isännän roolin organisointiin ja hoitamiseen liittyvät
tietojenkäsittelyä vaativat tehtävät. Ota huomioon myös poikkeustilanteet
(mitä tapahtuu, jos joku on sairaana, ...).
Tehtäviä ovat (mm.): |
(a) |
Emännän toimeen halukkaiden kirjaaminen
emäntälistaan
- tiedotetaan emännän tehtävästä yhdistyksen jäsenille (ks.
kohta f: jäsenrekisteri) sekä pyydetään halukkaita ilmoittautumaan
ja antamaan mahdolliset aikataulurajoituksensa
- kirjataan halukkaat listaan yhdessä aikataulurajoitteiden
kanssa (esim. Pirjo Kekkonen, ei tiistait eikä kuukauden
ensimmäiset keskiviikot)
- ylläpidetään emäntälistaa
|
(b) |
Emäntävuorolistan tekeminen
- allokoidaan jokaiselle arki-illalle emäntä ja varaemäntä
emäntälistalla olevien toiveiden mukaisesti
- tiedotetaan jokaiselle emännälle emäntävuorolistasta,
pyydetään varmistamaan omat tiedot ja ilmoittamaan mahdollisista
muutoksista
- ylläpidetään vuorolistaa muutostoiveiden mukaan ja tiedotetaan
tarvittaessa emäntälistalaisille muutoksista
|
(c) |
Kurssilistan muodostaminen
- toimitetaan Kylätilaan lista kursseista, niiden aikatauluista,
vetäjistä, ryhmäkoosta, hinnoista, jne.
- tehdään ilmoittautumislista kutakin kurssia varten
- jos koko kurssi tai yksi kokoontumiskerta peruuntuu, täytyy
ilmoittautuneille tiedottaa ja tarpeen vaatiessa palauttaa
kurssimaksu kokonaan tai osittain
|
(d) |
Ilmoittautumislistan ylläpito
- kerrotaan halukkaalle ilmoittautujalle tiedot
kurssitarjonnasta
- jos asiakas päättää ilmoittautua jollekin kurssille,
tarkistetaan, onko kurssilla tilaa
- jos tilaa löytyy, kirjataan asiakkaan ilmoittautuminen (jos
asiakas ei ole yhdistyksen jäsenrekisterissä, täytyy kirjata myös
yhteystiedot)
- kerätään mahdollinen ilmoittautumis-/kurssimaksu (tai annetaan
pankkisiirtokuitti tms.; käteismaksut pitää myös tilittää jossain
vaiheessa, esimerkiksi viikottain)
- myös ilmoittautumisen peruminen pitää olla mahdollista
|
(e) |
Tilanvarauskirjanpito
- kerrotaan tiedusteltaessa vapaat viikonloppuajat ja hinnat
- jos asiakas tekee varauksen, merkitään ko. päivä varatuksi
asiakkaalle (jos asiakas ei ole yhdistyksen jäsenrekisterissä,
täytyy kirjata myös yhteystiedot)
- asiakkaalle täytyy lähettää lasku esimerkiksi viimeistään
kuukautta ennen tilaisuutta
- varaus voidaan poistaa joko asiakkaan pyynnöstä tai
maksamattoman laskun takia
|
(f) |
Jäsenrekisteri
- kirjataan uusi jäsen yhteystietoineen rekisteriin
- otetaan vastaan jäsenmaksu (tai annetaan pankkisiirtokuitti
tms.; käteismaksut pitää myös tilittää jossain vaiheessa,
esimerkiksi viikottain)
- lähetetään vuosittain jäsenmaksulasku vanhoille jäsenille ja
poistetaan sellaiset jäsenet, jotka eivät ole suorittaneet
edellisvuoden jäsenmaksuaan
|
(g) |
Muu kirjanpito, päiväkirja, viestivihko, jne.
- kassa ja kirjanpito juoksevien kulujen hoitamiseksi (kahvi,
toimistotarvikkeet, ...)
- kävijämäärien yms. tilastointi
- viestien välittäminen johtokunnalle, seuraavan illan emännälle
jne.
- erilaisten toimenpide-ehdotusten, korjaustarpeiden yms.
kirjaaminen
- yleiset toimintaohjeet illan emännälle (avaimet, päivittäiset
rutiinit, kortistojen ja listojen ylläpito, tärkeät
puhelinnumerot, ...)
|
|
2. |
Esitä kolme vaihtoehtoista tapaa tehtävässä (1) määrittelemiesi
tietojenkäsittelytehtävien hoitamiseksi (täysin automatisoimaton,
osittain tietokoneistettu ja mahdollisimman pitkälle
automatisoitu). Erittele vaihtoehdoissasi, ketkä osallistuvat
työnkulkuun (emäntä/isäntä ei varmaan voi eikä halua tehdä/päättää itse
kaikkea), mitä he tekevät ja millä välineillä (paperilomake, kortisto,
tietokoneohjelma, ...).
Vaihtoehdot: |
I |
Täysin automatisoimaton
- sihteeri hoitaa tehtävän (a) eli emäntälistan ylläpidon
käyttäen käsikortistona ylläpidettävää jäsenrekisteriä,
monistamalla ja postittamalla tiedotteet ja päivittämällä
vastausten perusteella käsin emäntälistaa (jäsenet vastaavat
sihteerille kirjeitse tai puhelimella)
- sihteeri käy emäntälistaa kalenterin kanssa läpi ja yrittää
löytää jokaiselle päivälle emännän ja varaemännän (tehtävä b);
lisäksi pitää varmistaa, että vuorot jakautuvat tasaisesti;
tuloksena syntyyn alustava vuorolista, jonka sihteeri lähettää
tarkastettavaksi emännille; emännille annetaan rajallinen aika
tehdä muutosehdotuksia, minkä jälkeen lyödään lukkoon lopullinen
vuorolista, joka lähetetään taas emännille ja asetetaan näkyville
Kylätilaan; myöhemmin tulevat muutokset sovitaan ainoastaan
suoraan asianosaisten kanssa, muiden on päivitettävä oma listansa
tarvittaessa Kylätilan listan mukaiseksi
- sihteeri hoitaa myös tehtävän (c) pyytämällä kurssien
vetäjiltä kurssien perustiedot ja kokoamalla ne kurssilistaksi;
sihteeri laatii perustietojen pohjalta kullekin kurssille
ilmoittautumislistan
- emännät ylläpitävät käsin ilmoittautumislistoja (tehtävä d);
emäntä myös tiedottaa mahdollisista peruuntumisista ja päivittää
kurssilistaa/ilmoittautumislistoja vastavasti
- tilavarauksia varten perustetaan varauskirja, jota emännät
päivittävät (tehtävä e); sihteeri huolehtii laskutuksesta ja
maksamattomien varausten poistosta varauskirjasta
- jäsenrekisteri (tehtävä f) on käsikortisto, jota emännät ja
sihteeri ylläpitävät (emäntä kirjaa uudet jäsenet ja tilittää
jäsenmaksut, sihteeri poistaa vuosittain maksunsa laiminlyöneet
jäsenet)
- muu kirjapito ja viestintä (tehtävä g) hoidetaan kynällä ja
ruutuvihkolla sekä puhelimella
|
II |
Osittain tietokoneistettu
- sihteeri käyttää kortisto- tai tietokantaohjelmaa emäntälistan
ylläpitämiseksi (tehtävä a); myös jäsenrekisteri (f) on
kortistotiedosto tai tietokanta; kommunikointiin jäsenten (eli
potentiaalisten emäntäehdokkaiden) kanssa käytetään sähköpostia;
tiedon siirto sähköpostivastauksista tietokantaan ei välttämättä
ole täysin automaattista, vaan saattaa vaatia joitain manuaalisia
työvaiheita riippuen järjestelmien yhteensopivuudesta
- vuorolistan laatiminen (b) tehdään elektroniseen kalenteriin,
mutta sitä ei ole automatisoitu, vaan sihteeri allokoi soveltuvat
ajat itse
- myös kurssi- ja ilmoittautumislistat (c & d) hoidetaan
tietokantaohjelmalla, jota käyttävät sekä sihteeri että emännät
- varauskirjaa (e) voidaan pitää kalenteriohjelmalla
- muuhun kirjanpitoon ja viestintään (g) käytetään
taulukkolaskentaohjelmaa ja sähköpostia
|
III |
Mahdollisimman pitkälle automatisoitu
- peruslähtökohtana asukasyhdistyksen oma www-liittymällä
varustettu vuorovaikutteinen tietojärjestelmä, johon jokainen
jäsen saa henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen (sihteeri huolehtii
tunnusten jakelusta)
- yleinen tiedotus hoidetaan sivuston kautta; kuka tahansa voi
selailla sivuja ja pyrkiä jäseneksi (tehtävä f)
- jäsen voi ilmoittautua emännäksi suoraan verkon kautta omalla
tunnuksellaan ja täyttää saman tien vuorolistan omalta osaltaan
(tehtävät a & b); sihteeri seuraa vuorolistan täyttymistä ja
varmistaa, että joka illalle saadaan tarvittava miehitys
- vastaavasti kurssivetäjät saavat omat tunnukset ja syöttävät
(ja ylläpitävät) oman kurssinsa tiedot itse webbilomakkeella (c);
sihteeri varmistaa, että syötetyt tiedot (erityisesti aikataulut)
ovat yhteensopivia talon muun käytön kanssa
- kurssitarjontaa ja tilavarauksia voi kuka tahansa selata
verkossa; ilmoittautumiset (d) ja tilanvaraukset (e) voi tehdä
omilla tunnuksilla (vain jäsenille); laskutus voidaan
automatisoida ja integroida järjestelmään
- muuhun kommunikointiin (g) käytetään keskustelupalstaa ja
sähköpostia
|
|
3. |
Arvioi tehtävässä (2) esittämiesi vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia
henkilötyön määrän, tilankäytön tehokkuuden, asiakasystävällisyyden,
virhealttiuden, osallistuvien henkilöiden taitovaatimusten ja
laitteistotarpeiden kannalta. Miten eri vaihtoehdot soveltuisivat suuren
kaupunginosayhdistyksen toimintaan? Mitä ratkaisujesi osia voisi käyttää
sellaisenaan tai hieman sovellettuna jonkin muunlaisen yhdistyksen
tietohallinnossa?
Vaihtoehtojen arviointi: |
|
I |
II |
III |
henkilötyö |
- raskas sihteerille ja emännille
- paljon monistusta, postitusta, puheluja
|
- ohjelmien käyttö keventää sihteerin ja emäntien työtä
- sähköposti vähentää paperisotaa ja puheluja
|
- rajaa sihteerin työn vain tietojärjestelmän valvonnaksi
- emännän työnä tilan valvonta ja opastus
- tarvitaan tekninen henkilö järjestelmän ylläpitäjäksi
|
tilankäyttö |
- kommunikoinnin hitauden vuoksi viimehetken peruutukset
jättävät tilan käyttämättä
|
|
- periaatteessa mahdollisuus nopeisiin regointeihin
peruutustapauksissa
- käytännössä?
|
asiakas- ystävällisyys |
- henkilökohtainen palvelu miellyttää monia
- tietojen ajantasaisuus epävarmaa
- aina joko soitettava tai käytävä paikanpäällä
|
- tiedot hyvin ajantasalla
- pitää käydä tai soittaa (mahdollisuus sähköpostivarauksiin?)
|
- tiedot täysin ajantasalla, näkee heti vaihtoehdot
- voi hoitaa asiat kotoa tai mistä tahansa
- entä jos ei voi tai halua käyttää nettiä?
|
virhealttius |
- kaikki sihteerin ja emäntien huolellisuuden varassa
- tietojen katoaminen mahdollista
- varmuuskopiointi hankalaa
- tietojen konsistenttius (eri versiot listoista jne.)?
|
- tietojen kirjauksessa voi tulla virheitä
- tietojen konsistenttiutta voi yrittää tarkkailla
- varmuuskopiointi mahdollista, mutta ei välttämättä
automaattista
|
- lomakepohjainen syöttö minimoi virhemahdollisuudet, mutta ei
estä kaikkia virheitä
- automaattinen, keskitetty tietojen varmistus
- järjestelmän tahallinen sabotointi?
- riippuvuus tietoverkon toiminnasta
|
taito- vaatimukset |
- ei erityisvaatimuksia
- huolellisuus ja rutiinit tärkeitä
|
- sihteerin ja emäntien osattava toimistosovellusten ja
tietokannan käyttö
- asiakkaiden osattava sähköposti
|
- tietojärjestelmän rakentaminen vaativa tehtävä, johon
tarvitaan ulkoinen asiantuntija
- kaikkien (myös asiakkaan) opeteltava sen käyttö
|
laitteisto ja ohjelmisto |
- ei vaatimuksia (kopiokone?)
|
- yksi tai muutamia työasemia, joissa tarvittavat
toimistosovellukset (off-the-shelf), sähköposti ja tietokanta
- asiakkailla sähköposti
|
- verkotettuja työasemia ja mahdollisesti oma palvelin
- myös asiakkailla oltava verkkoyhteys
- sivusto ja tietojärjestelmä teetettävä (räätälöitävä?)
erikseen
|
|
4. |
Olioperustaisessa järjestelmämallissa järjestelmän toiminta perustuu
olioiden yhteistyöhön. Yhteistyö tapahtuu olioiden suorittamien
palveluiden avulla. Tässä tehtävässä tarkastellaan (liike)toiminnan
mallintamista olioiden yhteistyönä.
Valitse jokin tehtävän (2) yhteydessä kehittämäsi vaihtoehto, nimeä
siihen osallistuvat oliot ja määrittele näille palvelut, joiden avulla
homma saadaan hoitumaan. Olioiksi voit valita toimintaan liittyviä
henkilöitä tai tietojärjestelmiä. Henkilöiden palvelut ovat henkilöiden
työtehtäviä. Olion voi ajatella käyttävän toisen olion palvelua
toimittamalla toiselle pyynnön. Tällaisen pyynnön yhteydessä voidaan
toimittaa lomake tai mitä tahansa tarpeellista tietoa.
Vaihtoehdon I oliot (*:llä merkittyjä voi olla
useita): |
sihteeri:
- emäntäehdokkaiden hankkiminen
- emäntälistan laatiminen
- vuorolistan laatiminen
- kurssilistan laatiminen
- ilmoittautumislistojen laatiminen
- (tilitykset, jäsenten poisto jäsenrekisteristä)
|
jäsenrekisteri:
- jäsenen lisäys
- jäsenen tietojen päivitys
- jäsenen poisto
- jäsenluettelon listaaminen
|
emäntä*:
- uuden jäsenen kirjaus
- ilmoittautumisen kirjaus/peruutus
- peruutuksista tiedottaminen
- tilavarauksen kirjaus/peruutus
- (tilitykset)
|
emäntälista:
- emännän tietojen ja aikataulutoiveiden kirjaus
- emännän tietojen päivitys
- emännän poisto
vuorolista:
- emäntävuoron kirjaaminen/päivitys/poisto
- emäntävuorojen listaaminen
|
asiakas*:
- jäseneksi hakeminen
- ilmoittautuminen/peruutus
- tilavaraus/peruutus
- (maksut)
|
ilmoittautumislista*:
- ilmoittautumisen lisäys/poisto
- ilmoittautumistilanteen tarkistaminen
tilavarauskirja:
- tilavarauksen lisäys/poisto
- tilavaraustilanteen tarkistaminen
|
|
5. |
Pesulapalvelu Puksun Puhto toimii eräässä Helsinkiläisessä
ostoskeskuksessa tarjoten yksityisasiakkaille valko-, kirjo- ja
mattopyykin pesua. Kemiallista pesua sekä turkis- ja nahkahuoltopalvelua
Puhto hoitaa välittämällä toimeksiannot Puhto-ketjun Helsingin
pääpesulaan. Lähialueen yritysasiakkaille Puksun Puhto tarjoaa myös ns.
mattopalvelua (toimitiloissa käytettävien eteismattojen säännöllistä pesua
ja huoltoa sekä vaihtoa tarpeen mukaan).
Oletetaan, että tehtävänäsi olisi suunnitella Puksun Puhdolle
tietojärjestelmä yllä kuvatun toiminnan tukemiseksi. Pohdi aluksi,
minkälaisia tilauksia ja toimeksiantoja Puksun Puhto käsittelee. Ketkä
osallistuvat palvelutoimeksiantojen käsittelyyn (tilauksesta rahojen
tuloutukseen) ja mitä tehtäviä he tekevät? Mihin tehtäviin liittyy
tietojenkäsittelyä? Millaista? Laadi tietojärjestelmän sidosryhmäkaavio,
jossa kuvaat sidosryhmät ja niiden tietotarpeet. Pohdi toimintaan
osallistuvien henkilöiden lisäksi myös muita sidosryhmiä.
Sidosryhmäkaavio: |
|
|
|
|
Lisäksi pitäisi vielä kirjoittaa kaaviolle
sanallinen selostus. |
|
|