1. |
Matkatoimisto Kaukokaipuu haluaa esitellä matkakohteitaan
WWW:ssä. Järjestelmän pitäisi mahdollistaa myös matkojen varaukset sekä
matkailijoiden kommenttien kokoaminen. Kustakin matkakohteesta laaditaan
esite, jossa on esitelty matkakohde ja majoitusvaihtoehdot. Asiakas saa
tiedon matkakohteeseen liittyvistä vapaista paikoista. Asiakas voi kirjata
matkaan liittyvän varauksen. Varauksen kirjauksen yhteydessä asiakas saa
varausnumeron. Tilausvahvistus hoidetaan puhelimitse tai postitse, kun
asiakas on maksanut varausmaksun. Asiakas saa liput vasta, kun on maksanut
koko matkan.
Laadi hahmotelma järjestelmän sidosryhmäkaavioksi. Mieti millaisia
käyttäjäryhmiä järjestelmällä on ja mihin muihin järjestelmiin se voisi
olla yhteydessä. Millaisten palvelujen kautta sidosryhmät voisivat olla
yhteydessä järjestelmään?
|
|
|
Ehdotus sidosryhmäkaavioksi:
|
|
|
2. |
Harjoituksen 1 tehtävissä (1) - (4) tarkasteltiin Onnelan
asukasyhdistyksen ja sen Kylätilan toimintaa. Tehtäväsi on nyt
määritellä tietojärjestelmä asukasyhdistyksen toiminnan tukemiseksi. Laadi
aluksi tietojärjestelmän sidosryhmäkaavio, jossa kuvaat sidosryhmät ja
niiden tietotarpeet.
|
|
|
Ehdotus sidosryhmäkaavioksi:
| |
|
Emännät ja isännät lisäävät uudet jäsenet järjestelmään ja
ottavat tarvittaessa vastaan jäsenmaksuja. He ottavat vastaan myös
ilmoittautumisia kursseille ja hoitavat tilanvarauksia.
Johtokunnan sihteeri ylläpitää listaa kursseista ja
välittää ilmoittautumistietoja mm. johtokunnalle. Sihteeri pitää
kirjaa myös halukkaista emännistä/isännistä, ja kokoaa näiden
päivystysvuorolistat. Sihteeri lähettelee kurssi- ja
jäsenmaksulaskuja tarvittaessa, ja voi poistaa jäseniä
järjestelmästä.
Asiakas hakee jäseneksi, ilmoittautuu mielenkiintoisille
kursseille, varaa Onnelan asukasyhdistyksen tiloja ja hoitaa
mm. jäsenmaksunsa ajoissa. |
|
3. |
Pohdi seuraavaksi tehtävän (2) pohjalta Onnelan
asukasyhdistyksen tietojärjestelmän käyttöä erityisesti
Kylätilan toiminnan yhteydessä. Ketkä ovat järjestelmän käyttäjiä
ja mitä he tekevät? Piirrä käyttötapauskaavio. Kirjoita myös lyhyt
sisältökuvaus kustakin käyttötapauksesta ja esimerkkitapaus vähintään
kolmesta keskeisestä tapauksesta.
|
|
|
Ehdotus käyttötapauskaavioksi:
Esimerkkejä kuvauksista:
-
Jäseneksi hakeminen: Asiakas haluaa liittyä jäseneksi.
Hän ilmoittaa yhteystietonsa hakemuksessaan, maksaa jäsenmaksun ja
jää odottamaan vastausta.
Esimerkkitapaus: Hannu Hakija täyttää nimensä, osoitteensa
(Etäkatu 3, 55555 Ronkala) ja puhelinnumeronsa (33445566)
jäsenhakemukseen ja toimittaa tämän järjestelmään. Hän maksaa
ruokatauollaan jäsenmaksun lähipankissa.
-
Uuden jäsenen lisääminen: Emäntä käy läpi uudet
jäsenhakemukset ja lisää uuden jäsenen järjestelmään.
Esimerkkitapaus: Elli Emännällä on luppoaikaa päivystyksen
ohella, ja hän huomaa Hannu Hakijan jäsenhakemuksen.
Varmistettuaan, että jäsenmaksu on saapunut, hän lisää Hannun
jäsenkantaan.
-
Kurssille ilmoittautuminen: Asiakas tutkii kurssilistaa,
valitsee mielenkiintoisen kurssin ja yrittää ilmoittautua sille.
Mikäli kurssilla on tilaa, asiakkaan ilmoittautuminen kirjataan
järjestelmään.
Esimerkkitapaus: Hannu Hakija haluaa sivistää itseään, ja
selailee Kylätilan kurssilistaa. Hän päättää osallistua
jännittävälle kurssille, jonka aiheena on babylonialainen
ruukunvalanta, ja jolla on onneksi vielä runsaasti tilaa. Hannu
ilmoittautuu kurssille ja saa vahvistuksen ilmoittautumisen
onnistumisesta.
-
Emäntien vuorolistan luonti: Johtokunnan sihteeri luo
säännöllisesti emäntien/isäntien päivystysvuorolistan. Tässä
hänellä on apuna halukkaiden emäntien/isäntien lista, josta näkyy
myös halukkaiden aikataulurajoitukset.
Esimerkkitapaus: Saija Sihteeri näkee emäntälistasta, että Iiro
Isäntä on mielellään paikalla neljänä iltana viikossa muttei
perjantaisin, että Elli Emännälle sopivat kaikki illat yhtä hyvin
ja että Maisa ja Jarmo Virtanen voivat olla paikalla vain
keskiviikosta perjantaihin. Järjestelmän avulla Saija löytää
kullekin arki-illalle kaksi emäntää/isäntää, yhden varsinaisen ja
yhden varalle. Hän tallettaa uuden vuorolistan
järjestelmään. |
|
|
4. |
Peruskäyttötapausten lisäksi järjestelmässä on varauduttava
poikkeuksiin ja virhetilanteisiin, jotka voidaan usein esittää
perustapausten erikoistuksina tai laajennoksina. Nimeä mielestäsi
tärkeimmät poikkeustilanteet tehtävän (3) käyttötapauksille. Lisää ne
käyttötapausmalliin.
|
|
|
Esimerkkejä poikkeustapauksista:
- Ilmoittautuminen kurssille: Kurssi saattaa olla täynnä
tai vastikään peruutettu, jolloin tästä pitää ilmoittaa
asiakkaalle. Toisaalta jos asiakas ei kuulu jäsenistöön, häneltä
täytyy kirjata myös yhteystiedot.
- Tilanvaraus: Tilanvarauksen yhteydessä voi käydä ilmi,
että paikka on jo varattu.
- Emäntien vuorolistan luonti: Jos emännillä ja isännillä
on paljon muita kiireitä, voi vuorolistan luonti epäonnistua kun
jokaiselle illalle ei löydykään sopivaa emäntää.
- Jäsenen poistaminen: Poistettavaa jäsentä ei löydykään,
kirjoitusvirheen tai sekaannuksen takia.
Pelkästä tiedonhausta, kuten emännän tilanvarauslistan
selailusta, voi olla hankala löytää poikkeuksia. Käyttötapaukseen
liittyy kuitenkin aina tavoite, jonka toteutumatta jääminen johtuu
toivon mukaan useammin poikkeuksesta kuin säännöstä. Ehkä emäntä
yritti varmistaa ajankohdan ja paikan kurssille, jota ei ollutkaan
olemassa? Tämä kävisi paremmin ilmi yksityiskohtaisemmasta
käyttötapauskaaviosta.
Esimerkki edellisen käyttötapauskaavion perustapauksen
laajennoksesta. Huomaa nuolten suunta: generalization-nuoli
(valkoinen kolmio) erikoistapauksesta yleiseen tapaukseen,
include-nuoli käyttötapauksesta siihen sisältyvän
laajennoksen suuntaan (yleensä useampi käyttötapaus tarvitsee samaa
laajennosta).
|
|
|
5. |
Oheisessa kaaviossa kuvataan kysymyksiin ja vastauksiin perustuvan
harjoittelujärjestelmän tietosisältöä. Laadi kaavioon pohjautuva
ilmentymätason kuva tilanteesta, jossa kurssilla JSS on yksi kysymyssarja
ja siinä kysymykset 1-3. Pirjo on vastannut 2 kertaa kysymykseen 3 ja
kerran kysymykseen 2. Matti on vastannut myös 2 kertaa kysymykseen 3.
|
|
|
|
Ilmentymäkaavio:
|
| |