1. |
Tutustu johonkin UML-luokkakaavioiden tekemiseen tarkoitettuun ohjelmaan (esimerkiksi "Plastic Lite" -ohjelma löytyy useimmista laitoksen Windows-koneista; Linux-ympäristössä voit käyttää "dia" -kaavionpiirto-ohjelmaa). Laadi ohjelmalla pienehkö luokkakaavio: ainakin pari luokkaa, niille attribuutteja ja yhteys luokkien välille rajoitteineen. Yritä tehdä myös virheitä esim. yhteys yhteyksien välille. Millaisia ongelmia löysit ohjelman käyttöliittymästä kokeilusi perusteella? |
2. |
Miten toteuttaisit tietojen syötön, kun syötteenä pitäisi antaa
|
3. | Hahmottele elokuvalipun ostamiseen tarkoitettu käyttöliittymä WAP-kännykälle. Muista, että käytössäsi oleva tila on pieni. (Vinkki: pohjaa ratkaisusi valikoihin, koska käytössäsi on vain pieni ja huonolaatuinen näyttö.) |
4. |
Hahmottele elokuvalipun ostamiseen tarkoitettu käyttöliittymä WWW-sivuille. Tätä käyttöliittymää on tarkoitus käyttää selaimen kautta, joten rajoitteet ovat huomattavasti tehtävää (3) vähäisemmät. |
5. |
Onnelan asukasyhdistys on päättänyt perustaa Kylätilaan pienen kirjaston, johon asukkaat voivat lahjoittaa itselleen tarpeettomia kirjoja muiden yhdistyksen jäsenten lainattavaksi. Asukasyhdistys haluaa itselleen webbi-käyttöisen järjestelmän kirjaston kirjavarannon ja lainausten kirjaamiseksi. Lahjoittaja merkitsee itse lahjoittamansa kirjan tiedot järjestelmään. Samoin kukin lainaaja kirjaa järjestelmään lainauksensa (mukaanlukien arvioidun palautusajan) ja palautuksensa. Luonnollisesti kirjoja ja lainoja pitää voida myös selailla. Lisäksi järjestelmään on tarkoitus tallettaa asukkaiden arvioita lukemistaan kirjoista. Luettele järjestelmän käyttötapaukset otsikkotasolla ja suunnittele järjestelmän käyttöliittymä. |