4.3 Lähiverkot ja MAN-verkot

4.3.1 Kuullosteluväylä
(CSMA/CD-väylä, Ethernet, 802.3)
- kaapelointi
- koodaus:
Manchester-koodaus
- toiminta
- lähetysvuorot
törmäysten käsittely (Binary exponential backoff)
- kytkentäinen 802.3-LAN

 

4.3.6 LLC
LLC <= >MAC

4.4 Sillat
mihin käytetään, miksi tarpeellisia

4.4.2 Tuntumaton silta (transparent Bridge)
sillat keräävät tietoja kehyksistä ja huolehtivat niiden reitityksestä
takaperinoppiminen
jos silta ei tiedä, minne ohjataan, se tulvittaa kehyksen
virittävä puu (spanning tree)

4.5 Erittäin nopeat LANit
4.5.2 Fast Ethernet
lähinnä kikkailua koodauksilla
= 100 Mbps

Gigabit Ethernet

4.6 Satelliittiverkot
 

5. Verkkokerros

5.1 Yleistä
verkkokerroksen palvelut
virtuaalipiiriverkko <= tietosähkeverkko

5.2 Reititysalgoritmit
staattinen /dynaaminen reititys

5.2.2 Lyhyimmän polun reititys
Dijkstran algoritmi

5.2.3 Tulvitus (Flooding)

5.2.5 Etäisyysvektorireititys
reititin tietää 'etäisyyden' naapureihinsa
tietoja vaihdetaan naapureiden kesken
hyvät tiedot etenevät kohtailaisen nopeasti,
huonot erittäin hitaasti (count-to-infinity,
halkaistu horisontti (split horizon)

5.2.6 Linkkitilareititys
Reitittimen tehtävät:
selvitä naapurit
mittaa etäisyys naapureihin
tee tiedoista paketti
lähetä tulvittamalla muille reitittimille
laske lyhyin polku jokaiseen reitittimeen

5.2.7 Hierarkkinen reititys

5.4 Internet
5.4.1-5.4.3
Yleistä erilaisten verkkojen yhdistämisestä
toistin, silta, reititin, yhdyskäytävä,

5.4.5 Reititys internetissä
autonominen järjestelmä
reititys verkon sisällä /reititys verkkojen välillä

5.4.6 Pakettien paloittelu (fragmentation)

5.5 Internetin verkkokerros

5.5.1 IP-protokolla
5.5.2 IP-osoite
5.5.3 Aliverkot
5.5.4 Muita Internetin verkkokerroksen protokollia
ICMP
ARP
5.5.5 OSPF
5.5.6 BGP

5.5.9 CIDR

6. Kuljetuskerros

6.1. Kuljetuspalvelu
6.1.1-6.1.3
Berkeley pistoke (socket)

6.2 Kuljetusprotokolla
6.2.1
osoittaminen, TSAP, nimipalvelija,
hierarkkinen/litteä osoite

6.2.2 Yhteyden muodostamisen ongelmia
viivästyneet TPDUt, TPDUn rajallinen
elinaika,
kolminkertainen kättely

6.2.3 Yhteyden purkaminen ongelmia
kahden armeijan ongelma,
kolminkertainen kättely + ajastimet

6.2.4 Vuonvalvonta ja puskurointi
credit-vuonvalvonta

6.2.5 Kanavointi (multiplexing)
ylöspäin ja alaspäin kanavointi

6.4 TCP ja UDP

6.4.1 TCP:n palvelumalli
pistoke, portti, tunnetut portit,
PUSH, pikadata

6.4.2 TCP-protokolla
tavuvirta, joka tavulla oma osoite
segmentti

6.4.3 TCP-segmenti otsake

6.4.4 TCP-yhteyksien muodostaminen ja
purkaminen

6.4.5 Siirtopolitiikka
credit-vuonvalvonta
voi puskuroida lähetettävää dataa, kuittauksia ei tarvitse lähettää
heti = suorituskykyä voidaan parantaa
silly window syndrome

6.4.6 TCP ruuhkan valvonta
uudelleenlähetykset merkkinä ruuhkasta
ruuhkaikkuna: kasvatetaan, jos ei ruuhkaa

6.4.7 Ajastimien hallinta
uudelleenlähetys ajastin

6.4.8 UDP

7.

7.2 DNS

7.4 Sähköposti

7.6 WWW

=> s. 695 HTML