582202 Tietoliikenteen perusteet (4 op, 2 ov)

Liisa Marttinen

Erilliskuulustelu 17.11.2006

Kirjoita jokaisen vastauspaperisi yläreunaan kurssin nimi ja kokeen päivämäärä sekä nimesi, opiskelijanumerosi tai syntymäaikasi ja allekirjoituksesi.

  1. OSOITTEET [18p]
    1. Millaisia osoitteita on käytössä TCP/IP-pinon eri kerroksilla? (10 p)
    2. Millä tavoin eri kerrokset saavat selville niille palvelua tarjoavalla alemmalla kerroksella käytetyn osoitteen? (8 p)

  2. ETHERNET [18 p]

    1. Miten perinteinen CSMA/CD-protokollaa käyttävän Ethernet-verkon asema toimii halutessaan lähettää kehyksensä verkkoon? Simuloi Ethernetin CSMA/CD-väylän toimintaa alkaen tilanteesta, jossa asema A on lähettämässä, ja A:n lähetyksen aikana asemat B ja C haluavat ryhtyä lähettämään. Esitä asemien toiminta siihen asti, kun ne onnistuvat lähettämään kehyksensä. (10 p)

    2. Kytkimessä on liitännät useihin lähiverkkosegmentteihin. Miten kytkin tietää mihin liitäntään kukin kehys pitää lähettää? Mitä tietoja tarvitaan ja kuinka tiedot kerätään ja miten talletetaan? Miten kytkin toimii, jos se ei tiedä, minkä liitännän kautta vastaanottaja tavoitetaan? (8 p)

  3. SÄHKÖPOSTIN KULKU VERKOSSA [24 p]

    Helsingin yliopiston opiskelija A. Innokas lähettää lyhyen sähköpostiviestin ystävälleen B. Eagerille, joka opiskelee Lontoossa.
    1. Mitä tapahtuu sovellustasolla? Mitä sovellustason protokollia käytetään ja missä vaiheessa, jotta A. Innokkaan laatima viesti saadaan toimitettua B. Eagerin postilaatikkoon, josta tämä sitten voi sen lukea kotikoneeltaan? Mitä viestejä näissä protokollissa vaihdetaan? (Tässä ei tarvitse osata sanomien tarkkaa muotoa ja syntaksia, merkitys riittää.) (10 p)
    2. Mitä tapahtuu kuljetuskerroksella? Mitä kuljetuskerroksen segmenttejä ja missä järjestyksessä tarvitaan kuljettamaan sovelluskerroksen viestit? (10 p)
    3. Mikä on verkkokerroksen rooli sähköpostisanoman kuljettamisessa? (4 p)



582202 Introduction to Data Communication (4 cr, 2 cu)

Liisa Marttinen

Separate examination 17.11.2006

Write the name of the course, date, your name, student number and signature on every separate sheet. Books and calculators are not allowed.

  1. ADDRESSES [18 p]

    1. Explain what kind of addresses are used in the different layers of the TCP/IP stack. (10 p)
    2. How do the different layers get to know the address that is used in the layer below in order to be able to use its services? (8 p)

  2. ETHERNET [18 p]

    1. How does a station in a traditional Ethernet using the CSMA/CD protocol proceed when it wants to send a frame? Show how the stations A, B and C handle the situation where station A is sending, and during the sending of A:s frame stations B and C want to start sending. Explain the functionality until all the stations have succeeded to send their frame without collisions. (10 p)
    2. An Ethernet switch has interfaces to several Ethernet segments. How does the switch know into which interface it should send the frame. What information is needed, how this information is collected and stored? What does the switch do when it does not know which interface to use to reach the receiver? (8 p)

  3. EMAIL IN THE INTERNET [24 p]

    Student A. Innokas at the University of Helsinki sends a short email message to his friend B. Eager who studies in London.
    1. What happens in the application layer? What application layer protocols are used and when are they used, so that the message composed by A. Innokas can be delivered to the mailbox of B. Eager and that he can read the message from his home PC? What messages are sent by these protocols? (Not necessary to know the exact format of the messages. It is enough to tell the meaning.) (10 p)
    2. What happens in the transport layer? What transport layer segments and in which order are needed to transport the messages of the application layer? (10 p)
    3. What is the role of the network layer in transferring the email message? (4 p)