Aiheita: 1. Graphical Models - Bayesian networks - inference methods * Graafiset mallit ovat verkkoja, joiden solmut edustavat satunnaismuuttujia, verkon linkit edustavat tilastollisia riippuvuussuhteita eri satunnaismuuttujien välillä 2. Neural Networks - multi-layer perceptron - Boltzmann machine - deep neural networks - extreme learning machine * Neuroverkot ovat laskennan malleja, jotka koostuvat joukosta (keinotekoisia) neuroneita, jotka ovat yksinkertaisia, toisiinsa kytkettyjä tiedonkäsittely-yksiköitä 3. Decision Trees - random forest * Päätöspuu on luokittelumenetelmä, joka perustuu puurakenteeseen. Puun solmuissa havainnot jaetaan kahteen osaan perustuen aina yhden muuttujan arvoihin 4. Ensemble Learning - boosting - bagging * Ideana on rakentaa joukko luokittelijoita, joiden luokittelutarkkuus yhdessä on parempi kuin yksittäisten luokittelijoiden 5. Reinforcement learning * Palauteoppimisessa oppija yrittää muodostaa tehokkaan toimintastrategian ympäristössä, jossa suoritettujen valintojen edut ja haitat näkyvät vasta myöhemmin. Algoritmeja on sovellettu menestyksellä mm. peleissä. 6. AI in Games * Tekoälyn käyttö erilaisissa peleissä 8. Signal Processing - denoising, filtering - audio, speech * Digitaalisessa muodossa esitettyjen signaalien käsittelyä numeerisen laskennan menetelmin 9. Computer vision - image classification, detection, recognition - RGB-D sensors - 3D reconstruction * Konenäön menetelmiä ja sovelluksia 10. Minimum Description Length (MDL) / Minimum Message Length (MML) * Informaatioteoriaan perustuvia menetelmiä, joita voidaan käyttää monenlaisten tilastollisten ongelmien ratkaisuun. MDL on suomalaisen Jorma Rissasen kehittämä. 11. Normalized Compression Distance * Ideana on laskea kahden objektin (esimerkiksi tiedostojen) välinen etäisyys perustuen siihen, miten hyvin objektit pakkautuvat toisaalta yhdessä ja toisaalta erikseen 12. Visualization - dimensionality reduction - interactive visualization * Moniuloitteisen datan visualisointi 13. Search Engines - text modeling - ranking * Web-sivustojen hakukoneet 14. Collaborative Filtering - Netflix * Yhteisöllinen suodatus antaa käyttäjälle suosituksia perustuen toisten käyttäjien mielipiteisiin. Esimerkkinä Netflix-kilpailu, jossa tarkoituksena on ennustaa ihmisten arvioita elokuvista. 15. Clustering * Klusterointi on ohjaamattoman oppimisen menetelmä, jossa pyritään muodostamaan havainnoista rykelmiä (klustereita), joiden sisällä havainnot ovat keskenään jollain lailla samankaltaisia ja klustereiden välillä erikaltaisia