Ristinolla-projekti

(Tietorakenteiden harjoitustyö)

v1.0 (14.10.2004) release notes (lisätty ylimääräisellä tsemppauksella 10.8.2005):

Käynnistä ristinolla classes-hakemistossa (siellä missä .class -tiedostot 
ovat), muutoin ei löydy yhtään pelaaja-luokkaa ja vain oletukset ihminen vs 
tietokone ovat käytössä eikä tietokoneen asetuksia pysty muuttamaan.

Ohjelma todennäköisesti kuolee jos aloittaa uuden pelin tietokoneen miettiessä 
siirtoaan; synkronointi-ongelma johon keksin jonkin simppelin ratkaisun jota 
en enää muista ja joka ei jostain ihme syystä kelvannut.

Help-valikosta ei tapahdu mitään (paitsi debug-tulostus konsoliin); en 
jaksanut kipeänä mitään sinne enää rakentaa.

Viime hetkessä tein hackin jotta pelaajan vaihtaminen ihmisestä muuksi 
pelaajaksi (tietokoneeksi) ihmisen vuorolla vaihtaa pelaajaa heti eikä odota 
ensin tuon ihmisen siirtoa; tämä ei ehkä ole kaikkein selkeintä varsinkaan jos 
heti ohjelman käynnistyttyä vaihtaa ykköspelaajan tietokoneeksi ja ruudukko 
alkaa täyttyä rasteilla+palloilla...

Tietokone antaa ihan hyvän vastuksen 3-hakusyvyydellä ja 5-syvyys on vielä 
pelattavan nopeuksinen pienellä ruudukolla. Parilliset hakusyvyydet ovat 
yliuolustavia eivätkä aivan yhtä hyviä kuin parittomat, eri tyylisiä. Lisää 
tarinaa tekoälypuolesta löytyy dokumentista.

Alunperin oli tarkoitus laittaa tietokone miettimään myös vastustajan 
(ihmisen) vuorolla; tämä dumppaantui ajan ja muiden ongelmien takia, ja 
toisaalta tuolloin tietokone pelaisi sitä paremmin mitä tehokkaammalla 
koneella ohjelmaa pyörittää, mikä tosin olisi kierolla tavalla ihan 
reiluakin...