Kursen är en obligatorisk del av cum laude approbatur-helheten för huvudämnesstuderande samt för biämnesstuderande som tänker ta laudaturhelheten.
På den här kursen övar vi att sammanställa en vetenskaplig presentation (avhandling, rapport, artikel), där det ingår sökning och användning av källmaterial, strukturering av presentationen samt muntlig och skriftlig framföring.
Förmågan att läsa vetenskaplig text och att bygga upp en vetenskaplig presentation är nödvändig även utanför universitetsvärlden. Sådana uppgifter som ledandet av projekt och implementeringen av framgångsrika programvaror bygger också på denna förmåga.
Under senare hälften av kursen skrivs avhandlingen som krävs för examen kandidat i naturvetenskaper (NaK). Kunskaperna och metoderna som lärs ut under kursen kommer också att behövas då man skriver sin pro gradu-avhandling för filosofie magister-examen (FM). I samband med kursen skrivs också mogenhetsprovet i modersmålet, vilket ingår i alla finländska universitetsexamina.
Man avlägger kursen genom att delta i föreläsningarna, skriva tre godkända skrivövningar (särskilt avhandlingen), delta i den egna gruppens aktiviteter (föredrag, kommentering), samt genom att delta i det skriftliga provet i slutet av kursen.
Vitsordet för kursen kan inte höjas senare, eftersom det huvudsakligen bestäms på basen av NaK-avhandlingen, och en avhandling som engång godkänts kan inte skrivas om. Om du alltså absolut behöver ett visst vitsord, måste du sikta in dig på det från början av avhandlingsprocessen.
Som förkunskaper krävs övriga obligatoriska cum laude approbatur-kurser för huvudämnesstuderande i datavetenskap, utom kurserna Programvaruproduktion (581259-4) och Projekt i programvaruproduktion (581260-4).
Det är inte att rekommendera att man tar denna kurs samtidigt som Projektet i programvaruproduktion, eftersom båda kurserna har strikta tidsfrister, som ofta dessutom sammanfaller.
Man skall anmäla sig till kursen redan under föregående termin (till höstens kurs under april månad, till vårens kurs under november månad). Anmälan görs på ett annat sätt än normalt, och det finns skilda instruktioner för det.
Om du redan har slutfört en (vetenskaplig, konst-, eller yrkes-)högskoleexamen där det ingick en skriftlig avhandling eller ett skriftligt slutarbete kan du ansöka om att ersätta den här kursen med den. I så fall måste du bifoga en (1) kopia av det skriftliga arbetet till din ersättningsansökan. Avgörandet baseras på hur mycket det liknar NaK-avhandlingarna (och inte t.ex. på vitsordet).
Om du däremot har skrivit mogenhetsprovet i något annat huvudämne inom Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet, behöver du inte skriva det på nytt i datavetenskap. Om du vill ersätta det med ett mogenhetsprov från någon annan fakultet eller ett annat universitet, skall du fråga den ansvarige för kursen.
Kursen innehåller sju föreläsnings- och diskussionsmöten.
Teman
Kursdeltagarna delas upp i grupper om 4-6 personer enligt intressen. Grupperna träffas hela terminen nästan varje vecka. Varje student förutsätts naturligtvis också fortsätta självständigt med sitt eget arbete också då gruppen inte sammanträffar.
Det är obligatoriskt att delta i det första gruppmötet! (Om det är omöjligt för dig att delta, kontakta den ansvarige för kursen och din gruppledare på förhand!)
Inom gruppen slutför var och en (åtminstone) följande övningar:
Ämnena för övningarna länkas samman så långt det är möjligt, så att de stöder varandra: en generell översikt, fokusering på ett delområde, slutligen görs behandlingen mera mångsidig för avhandlingen.
För övningarna har tid reserverats enligt följande: referatet 3 veckor, uppsatsen 5 veckor, avhandlingen 6 veckor. Avhandlingen bör bli färdig medan kursen pågår. I undantagsfall kan man få extra tid på sig genom ansökan.
Övningarna och avhandlingen bör följa de givna instruktionerna om utformningen (se kurspärmen nedan på denna sida).
Mogenhetsprovet som skrivs efter kursens slut baseras på avhandlingen.
Då avhandlingen betygsätts tas följande saker i beaktande: hur bra ämnesområdet behärskas, textens läsbarhet, hur de etiska reglerna har följts, samt framställningsmetoden.
Behärskandet av ämnesområdet innebär att texten framställer det väsentliga i ämnesområdet, och inget annat. Dispositionen av avhandlingen borde följa ämnets struktur på ett naturligt sätt. Texten kan också utvärderas genom att man ser om behandlingen av ämnet är endast konstaterande och beskrivande, eller om den innehåller utveckling, vilket för med sig analys, syntes och evaluering.
Läsbarheten uppnås genom beskrivning av ämnet samt av att läsaren får vägledning. Källor används för att stöda argument, inte som sådana i rad på varandra utan sammankoppling. Dessutom är det skäl att fästa uppmärksamhet vid textens entydighet och exakthet.
De etiska reglerna definierar t.ex. det korrekta sättet att citera och referera i motsats till plagiering. Det hör också till god sed att resultat och påståenden åtföljs av bevisföring eller argument.
Till framställningsmetoden hör att man uttrycker sig exakt, användningen av skrivtekniska medel (bilder och tabeller med texter, en källförteckning som uppfyller kraven, referensmetoder) samt att grammatik och stavning är felfria.
Plagiering och annat fusk leder till att avhandlingen underkänns.
Det krävs inte att man bedriver egen forskning för avhandlingen till denna kurs. Det främsta syftet med kursen är att öva upp kunskaperna i hur man söker efter vetenskapligt material och de tekniska aspekterna av att skriva vetenskaplig text. De andra delarna av forskningsprocessen övar man då man skriver sin pro gradu.
Justin Zobel, Writing for Computer Science. Springer-Verlag 1997. (i kursbokhyllan)
Kurspärmen finns i rum A412, och innehåller följande dokument:
Deltagare i kursen kan ansöka om en plastnyckel till institutionen och lånerättigheter till institutionens bibliotek. Båda ges för det år då man deltar i kursen. Tilläggsinformation av den ansvarige för kursen.
Om användning av LaTex och andra hjälpmedel för att skriva avhandlingar
Institutionens latex- och bibexstilar för avhandlingar.
Att söka information
Ordböcker och ordlistor
Språkvård
Att strukturera avhandlingen
Att revidera Innan du lämnar in din uppsats eller avhandling för kommentarer eller betygsättning, använd en kontrollista för att revidera din egen text. Din personliga kontrollista kan innehålla dina egna skötesynder, men du kan börja med de kontrollistor som finns i litteraturen.
Muntlig framställning Parberry, I., How to Present a Paper in Theoretical Computer Science: A Speaker's Guide for Students. ACM SIGACT News 31, 1, ss. 77-86, 2000.
Kursteamet
Den kurspersonal (den ansvarige, gruppövervakarna, grupphandledarna) som är i tur finns på kurssidan för varje termin. Från sidan kommer man också till varje grupps egen sida.
I teamet är rollerna fördelade enligt följande:
Den ansvarige: praktiska arrangemang, föreläsningar, registrering av resultaten, lösning av problematiska situationer Gruppövervakarna: kontrollerar åtminstone avhandlingarna och stöder grupphandledaren i ämnesval och betygsättning, bestämmer rubrikerna för mogenhetsprovet, ger möjligen förlängning på tidsfristerna Grupphandledaren: koordinerar gruppens arbete, handleder övningarnas innehåll och strukturering, koordinerar ämnesvalen inom gruppen, utvärderar övningarna, skaffar den service som gruppen behöver (utrymmen, underteckning på tillstånd)
Framställare av detta kursmaterial
Kursen har hållits av bl.a. Matti Nykänen, Pekka Kilpeläinen och Matti Mäkelä.