HELSINGIN YLIOPISTO - TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOS
Opiskelijapalaute, syksy 1999
12.1.2000 Teija Kujala

581326-3 Java-ohjelmointi
Luennoija Wikla Arto

Vastausten lukumäärä 137

Kysymys Vast.lkm   Keskiarvo
22Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen.126   4.2
2Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen.135   3.8
3Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin.134   3.7
4Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni.136   4.3
5Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri.129   4.4
6Opettaja aktivoi opiskelijoita.132   4.6
7Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä.128   4.1
8Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi.128   4.1
9Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät.132   3.5
16Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa.124   4.5
17Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita127   4.4
18Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä.124   4.2
20Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita.57   4.0
21Kokeiden vaikeustaso oli sopiva.58   3.7
Yhteensä 119.3   4.1

Vaihtoehdot: 5 täysin samaa mieltä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 3 ehkä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 1 täysin eri mieltä

Laitoksen kaikkien kurssien keskiarvo oli 4.0.


Kysymys Vast.lkm   Keskiarvo
1Mikä oli kurssin vaatimustaso?136   3.3

Vaihtoehdot: 5 Liian vaikea, 4 vaikea, 3 sopiva, 2 helppo, 1 liian helppo

Laitoksen kaikkien kurssien keskiarvo oli 4.0.


Kysymys 16 Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa.

Ohjaaja Vast.lkm   Keskiarvo
ei kommenttia2     4.5
Karvi Timo9     4.6
Kerminen Antti16     4.6
Laczak Olaf10     4.0
Lahti Olli11     4.2
Mrozinski Joanna19     4.3
Nurro Jaakko24     4.4
Tuominen Antti10     4.4
Wikla Arto23     5.0
Yhteensä 124    4.4

Vaihtoehdot: 5 täysin samaa mieltä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 3 ehkä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 1 täysin eri mieltä


Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?

* Tehtävät käsiteltiin vain teoriassa. Käytännössä niiden toteuttamista ei päässyt näkemään.

* "Huono" luentosali.

* -

* -

* Akustiikka ei edelleenkään hyvä pääkkärillä.

* Audio systeemi sucks

* Auditorion äänentoisto huono.

* Edelleen liian iso sali, ei näy eikä kuulu kaikkialle

* Edelleen se äänentoistoasia.

* Ei tarpeeksi koneita laitoksella ja joskus yhteydet tökki tosi pahasti! Koneiden näytöt olivat myös aika kehnoja-->Silmät helposti kipeiksi-->Ei jaksanut olla tarpeeksi laitoksella tekemässä läksyjä.

* En mitään, tosin en käynyt paljoa luennoilla...

* En mitään.

* Enpä mitään.

* Huono ilmanvaihto ajoittain

* Huono näkyvyys, varsinkin reunoilta. Huono kuuluvuus, mikki rätisi ärsyttävästi.

* Joskus penkkien alla tuuletus oli tosi kylmä.

* Kurssin suuren osanottajamäärän vuoksi luentojen seuraaminen ei aina onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla. Pelaamista mikkien kanssa.

* Kuten jo sanottua, äänentoistoa voisi parantaa

* Laskarin luokassa voisi olla tietokoneen kautta seinälle heijastettava kuva, jotta ei tarvitsisi aina printata kopioida kalvoille. Sekä näyttää miten ohjelmat toimivat.

* Laskarit voisivat kenties olla luokissa jossa ainakin laskarinpitäjällä olisi tietokone käytettävissä...

* Luentojen koko Paikallaolopakko laskareissa, jotain virtuaali- opiskelun tapaista kaipaisi laskareihin, jos siis mielii niitä lisä- pisteitä

* Luentosali

* Luentosali (Sali 1) täynnä, sivusta näkee huonosti videotykillä esitettävät asiat.

* Luentosali ei toimiva

* Luentosali huononmallinen. Kaikissa laskareissa saisi olla koneet

* Luentosali oli joidenkin kitinöistä huolimatta hyvä.

* Meille Billin aivopesemille pikku zombeille voisi varustaa koneen-pari Gatesin Bugikasalla ihtellään. Linukkeella työskentely apulapun ohjeilla oli kuin sauruksen tappaisi haarukalla.

* Mikki ei tuntunut välillä tomivan

* Mikrofoni tarpeeton, luentosalin penkkien selkänojat epäergonomiset

* Mikrofonin kanssa oli päärakennuksen salissa ne iänikuiset ongelmat: ääni särki ja puuroutui.

* Monta paikkaa.

* No comments

* No se langaton mikki ei vieläkään kuulunut hyvin.

* Päärakennuksen luentosalin järkyttävän epäergonomiset penkit

* Päärakennuksen sali 1 laidoista ei hirmu hyvin näe taululle, tosin aina jotenkin löytyi paikka josta näki jotenkin

* Päärakennuksen sali 1:n muodon takia sivuilla olijat eivät näe, mitä kankaalle heijastetaan.

* Päärakennuksen sali I on onneton tämäntapaiselle kurssille.

* Päärakennuksen äänentoisto surkea.

* Sali 1 ei ole paras mahdollinen, kun käytetään videotykkiä. Reunoilta ei näe valkokankaalle.

* Sali 1:n äänentoistolaite on varmaankin viallinen.

* Sali huono, demoluokka liian pieni.

* Sali, koska laidoilta vaikea nähdä.

* Salin reunoilta ei todellakaan nähnyt taululle ja äänentoiston ongelmat.

* Samoja puutteita kuin Ohjelmoinnin perusteet -kurssillakin.

* Se PR 1 on tosi huono sali tuollaisille luennoille, missä kuvia heijastetaan kankaalle. Sivuilta ei nää.

* Se sama vanha äänentoisto-ongelma.

* Surullisen kuuluisa äänentoisto luentosalissa. Ja ne penkit. Miten tuolla kukaan säilyy hengissä, jollain tylsällä kurssilla, kun näinkin mielenkiintoinen aiheutti ties mitä traumoja. Ainakin hieman pehmustusta selkänojiin...

* Tietokoneet + viedeotykki kaikkiin laskariryhmiin!

* Tilat olivat hyvät. Ei mitään valittamista.

* Tuli varmaan aika tyhjentävä valitusryöppy ohjelmoinnin perusteet -kurssin kurssikyselytuloksissa.

* Ulkoiset puitteet OK.

* Valmist atekstiä videotykillä ison salin kankaalle: _ei_ hyvä idea. 1) ei meinaa näkyä kunnolla 2) "ylimääräinen" teksti häiritsee itse luentoa 3) ei tue luennon rakenteen selkiytymistä Vanhanaikaiset suttaiset käsintehdyt kalvotkin olis tukenu luentoo paremmin. Lennosta syntyneet "instantkalvot" paikkasivat osin... :-)

* Yliopiston koneiden määrä on aivan liian pieni.Laskareita olisi saanut olla enemmän keskustassa , sillä täältä keskustasta ei aina jaksanut lähteä Vallilaan asti.

* kaikki samat kuin toisellakin puoliskolla...

* liian kylmä sali

* mikit paarakennuksessa ovat paitsi huonoja, myos huonosti hoidettuja/huollettuja. Wiklalle pitaisi saada jokin kunnon mikkisysteemi, tai sitten ilman mikkia, sekin toimii kunhan jengi on hiljaa. Siel on huonot kajarit siel keskustas tai jotain, joku hyva langaton mikki sille pitas saada.. se nykynen oli skeida. se sammaltaa niin perkeleesti..

* mikki ei kunnossa vieläkään

* mikrofoni pätki jollain luennolla. Eli en juuri mitään.

* näkyvyys ja kuuluvuuus olivat puutteellisia

* puolet luentoajasta meni edelleen langattoman mikin ihmettelemiseen. liikaa opiskelijoita luentosalissa, liian huono ilma. pyörrytti.

* päärakennuksen 1.salin penkit on kammottavat!!

* se perinteinen luentosalin äänentoisto, tosi surkea

* se sama kuin johdatus ohjelmointiinkin... -äänentoistovölineet(eli niiden puute)

* Äänen kuuluvuus auditoriossa sen langattoman mikin kanssa...

* Äänentoista PRI:ssä on _SURKEA_.

* Äänentoisto päärakennuksen salissa 1 oli kamala. Taululle ei nähnyt kunnolla kuin keskeltä.

* äänentoisto

* äänentoisto


Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?

* Monisteet: Hieman sekavia. Asiat pitäisi esittää selkeämmin.

* 8,5 (asteikko 4-10)

* :)

* ??? Webissä ihan hyvin asiat

* Arto Wiklan kirja on kyllä loistava ja helposti ymmärrettävissä.

* Hienoa, että materiaalin sai webistä. Harmikseni jotkin esimerkit (esim. koskien pakkauksen tekemistä) oli kerrottu vain Unix/Linux-ympäristöön soveltuen. Oletettavasti kaikki kurssilaiset eivät kuitenkaan tässä ympäristössä toimi.

* Hitsin hyvat, netist on hyva kattoo asiat, ja lukeminen on kivaa, kun ei ole raskasta paperisotkua mita sahlata.. just loistava tapa muutenkin luennoida netista, se suorastaan inspiroi mielikuvitusta, etta jos joskus olis vaikka luennon audio ka ns netis, ja vois samaan aikaan seurata himassa audio + webmoniste = virtuaaliluento kotona.

* Huiput, selkeät, motivoivat!

* Hyviä.

* Hyvä verkkoversio, kiva kun ei tarvitse ostaa kallista kirjaa

* Hyvä, että kaikki löytyy helposti netistä.

* Hyvä, että materiaali löytyy myös netistä.

* Hyvä, että on verkossa

* Hyvä. Kattava, jopa itseopiskelun mahdollistava.

* Hyvä. Verkossa oleva oppimateriaali on hyvä keksintö (opiskelijan rahat eivät aina riitä kirjoihin).

* Hyvät monisteet.

* Hyvät olivat; tarkasti kurssin kulun mukainen kurssikirja pitäisi olla joka kurssilla!

* Hyvät, erit. WWW-matsku

* Ihan jees!

* Ihan jees! Ehkä kirjassa olisi voinut olla hiukan enemmän esimerkkitehtäviä.

* Ihanaa, että kirja on netissä, ja kaiken muunkin voi löytää verkosta. Olisin kaivannut enemmän vähän vaikeampia esimerkkejä, ainakin verkkoversioon, olisi ollut helpompi tehdä vaikka tohveli- tai alkuelainta. Harjoitustehtävät olivat mielestäni pitkiä ja vaikeita. Oppimateriaali oli hyvä.

* Ihanaa, kun nykään voi lukea kirjasta, eikä tarvitse yrittää selvitä hirveän monistemassan kanssa. Olisipa muillakin kursseilla.

* Joistain asioista ehkä heikot esimerkit.

* Kaikin puolin jämäkkä, persoonallinen eepos, ja niin turkasen kallis.. syödäkin pitäisi köyhän opiskelijan. Nyt täytyy tyytyä kurkkaamaan, mitä naapuri on heittänyt roskikseen..

* Kirja hyvä, joskin esimerkkejä voisi olla joidenkin valmismetodien käytöstä enemmän.

* Kirja melko suppea; olisi odottanut yliopistokurssin "java-ohjelmointi" käsittelevän aihetta laajemmin ja syvällisemmin. Nyt harjoitustyö- kurssilla tulee huomattavan paljon itse opeteltavaa. Kirjan laittaminen www:hen erittäin positiivinen (ja käytännöllinenkin) asia.

* Kirja ok.

* Kirja oli hyvä.

* Kirja oli täydellinen!

* Kirja on aika heikkoa tekoa mutta sisältö ok

* Kirja on hyvä ja selkeä. Toivoisin kirjaan ehkä enemmän yksityiskohtaisempia esimerkkejä.

* Kirja on hyvä vaikkakin kallis. Myöskään nidonta ei kestä ahkeraa opiskelua ;)

* Kirja on ihan hyvä!

* Kirja on mielestäni hyvä ja selkeä eikä edes ollut kovin kallis.

* Kirja on oikein hyvä... Web-materiaali on myös mainio apu TKTL:n työasemilla työskennellessä...

* Kirja on oivallinen.

* Kirja on ok. Tosin alaviitteiden runsaus häiritsi asioiden omaksumista.

* Kirja on suht selkeä, riittävän yksityiskohtainen, hauskakin. Ohjelmointitaustaa vähääkään omaamattomalle kuitenkin välillä mietteliääksi vievä.

* Kirja voisi olla joiltain osin vielä havainnollistavampi, jotta vasta-alkajillakin olisi paremmat mahikset pysyä kärryillä.

* Kirjan ja luentomonisteen erot eivät olleet kiva asia.

* Kirjassa olisi ehkä saanut olla vähemmän päällekkäisyyttä eri lukujen välillä. Tosin, onhan kertaus opintojen äiti.

* Kirjassa pitäisi selittää tarkemmin pakkausten tekeminen käytännössä.

* LOISTAVAA!

* Liikaa roskaa.

* Loistavat, ei kai enempää nettisivuilta voi pyytää.

* Materiaali verkossa on tosi hyvä juttu!

* Matsku netissä oli hyvä juttu. Kävin vain harjoituksissa en luennoilla.

* Matsku oli oikein hyvä. Verkkosivut toimivat.

* Moniste / kirja tekijänsä näköinen ja tukee luento- opetusta loistavasti. Selkeä, helppolukuinen, sopivasti esimerkkejä. Viitteitä alan kirjallisuuteen voisi liittää aina aiheittain.

* Monisteiden kanssa sekoilu oli äärimmäisen stressaavaa. Minkä nipun jaksaisi kantaa luennolle? Onko se edes oikea nippu ym vastaavaa kohellusta. Kirja on opiskelijan budjettiin liian kallis. Monistemyyntiin olisi voinut tehdä siistin "lyhennelmä n" kurssin tärkeistä asioista.

* Netissä oleva kurssimateriaali on hyvä

* Netissä oleva materiaali on erinomainen idea. Eihän sitä materiaali kuitenkaan muuaalla kuin koneen ääressä tule luettua ja säästää pitkän pennin ( = jopa lähes 400)

* Nettimatsku on edelleen halpaa.

* OK

* Ohjelmoinnin perusteet Java-kielellä on nimensä mukainen. Loistava kirja aloittelijalle. MUTTA. Kirjaa suositeltiin ehkä hiukan liian yleispätevänä kaikille sopivaksi. Joku k&r:n c-kirjaa tai stroustrup:n c++-kirjaa vastaava teos olisi ollut ERI TTÄIN hyvä mainita ja suositella sitä ohjelmoinnin perusteet jollain toisella kielellä hallitseville. Nyt meni hermot kun yksinkertaisia asioita selitetään monta sivua ja monimutkaiset (yleensä nämä olivat myös niitä joiden kohdalla mielenkiinto herä si) asiat mainitaan ohimennen ja todetaan ettei "näin edistyneitä asioita tässä kirjassa käsitellä.." .. Kurssin asiat siitä silti oppi hyvin. Epäilen ettei kirjalle ole kurssin jälkeen mitään käyttöä, koska se on tyyliltään mahdollisimman kaukana se llaisesta josta on mukava tarkistaa java-ohjelmaa kirjoittaessaan jotain yksityiskohtaa kielen rakenteesta.

* On hyvä, että oppimateriaali löytyy suoraan internet-sivuilta. Huomautus: kohtiin 6-8 en voi laittaa objektii- visia kommentteja, en käynyt luennoilla.

* Pakkauksista voisi selittää tarkemmin

* Pakkausten idea ei selvinnyt ihan helpolla oppimateriaalista

* Pirun hyvät...

* WWW-materiaali loistavaa. Kirja on turha?

* WWW-materiaali oli hyvä.

* WWW-materiaali todella hyvä, jo ideanakin.

* WWW-matsku on oikein hyvä.

* WWW-pruju erinomainen! - helppo lukea samalla kun teki laskareita - ei tarvii kantaa mukana - helposti selattavissa ( ei tosin ilman konetta ) - asiat esitetty sopivan mittaisesti - esimerkit ja lisämatskut "samassa nipussa" (linkit) Itse prujun rinnalle olis ollu hyvä olla luennoil vaikka sellane hirvee PowerPoint sarja esitystä tukemassa... Sitä ei olis kaivannu omakseen nyt tarjaolla olleen hyvän prujun lisäks, mut itse luennon se olis auttanu jäsentelee paremmin...

* WWW-sivujen materiaali oli hyvää.

* WWW-sivujen materiaalilla pärjäsi hyvin, mikä oli hienoa

* WWW:n mahdollisuuksia hyödynnetty erinomaisesti. Kirja on liian kallis. Se voisi olla vaikka pehmeäkantinen. (O'Reillyn "...in a Nutshell" -kirjojen formaatti on erinomainen - ei liian kallit kannet, mutta hyvä selkä.)

* Web-materiaali on kuin taivaan lahja köyhälle opiskelijalle :)

* Webbi stuhvi on IN

* Webbimateriaali esimerkillistä! Niin sitä pitää AW!

* Wiklan kirja erinomainen.

* Wiklan verkkoon tekemä materiaali on loistavaa. Bravo!

* enemmän esimerkkejä

* hyvä

* hyvät

* ihan hyvä, mutta vaikeimmista kohdista voisi olla yksityikohtaisempia esimerkkejä

* ihan ok, enemmänkin esimerkkejä (yksinkertaisia) olisi voinut olla.

* kiitettävästi löytyy netistä., hyvä kun ei monistenippuja, vaan kirja (ja/tai www)

* netissä oleva materiaali oli riittävä kurssin vaatimustasoon nähden

* niiltä osin kun viitsin katsoa, ok...

* ok

* selkeää

* selkeää

* vaikeimmista asioista olisi saanut olla lisää asiaa kurssimateriaalissa. varsinkin AWT jäi melko hämäräksi.

* verkkomateriaali edelleen hyvä idea

* verkkomateriaali ovat selkeitä ja helppolukuisia

* verkkosivut menettelivät

* we hope the department could help the foreign studentin finding those reference books because it is rather, soemtimes to get a suitable reading material.

* web-materiaali hienoa!

* www sivut ovat hyvät

* www-matsku on älyttömän hyvä idea...


Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?

* Kurssin alku, jolloin pysyi vielä kärryillä. Loppupuolen vaikeat asiat tulevat liian nopeasti; niihin ei ehdi perehtyä tarpeeksi ennen koetta.

* "AW ja taistelu kuuluvuudesta"- ja "AW ja Windows'in salaisuus"-episodit.

* "Hei me simuloidaan"-osiot, rautalangasta vääntöä meille aloittelijoille

* -

* ARSKA Wikla! Hänen tyylistään opettaa pitäisi tehdä valtakunnan standardi. Ei kurssi VOI epäonnistua, kun tuo karismaa huokuva Suuri Persoona päästetään irti.

* AW

* AW

* Ainoat luennot, joihin onnistun pakottamaan itseni. Siis asiat esitettiin mukavassa muodossa ja ymmärrettävästi. Ja se että luennot olivat keskustassa.

* Alkueläin ja tossueläin

* Arto Wikla

* Arto Wikla opetusmetodeineen.

* Arto Wikla!!! Hyvä ja innostava luennoitsija! Sai synkän marraskuun illan vähän valoisammaksi positiivisuudellaan.

* Arto Wikla: innostavat ja käytännönläheiset esimerkit sekä huumorin tuominen luentosaliin. Myöskin aloittelevien ohjelmoijien huomiointi (tämä tosin oli selkeästi parempaa edellisellä kurssilla).

* Ehdottomasti luennot. Opettaja pätevä ja helpposelkoinen. Ellei Artolle ole vielä haettu magister bonus -palkintoa, niin laittakaa nyt joku asialle.

* En osaa sanoa.

* Erinomaista, kun oli jaettu alkeet erikseen.

* Harjoitukset olivat mielenkiintoisia.

* Harjoitukset, Wiklan huumorintaju ;)

* Harjoitukset. Niitä tehdessä oppii eniten.

* Hauska luennoitsija, joka osasi selittää asiansa selkeästi.

* Hauskat laskaritehtävät.

* Hauskat, mutta silti hyödylliset harjoitustehtävät.

* Helppo. Helppo. Sanotaan vielä kerran. Helppo. Mukavaa saada opintoviikkoja ilman vaivaa. Kurssiin kuuluvia asioita ei jäänyt epäselväksi.

* Hilpeät tehtävät:-)

* Huomaa oppineensa vaikeita asioita.

* Hyvä luennoitsija, Wikla tosiaan on paneutunut tähän.

* Hyvä luennoitsija.

* Hyvät, mielenkiintoiset luennot ja sitä myötä uuden asian oppiminen.

* Innostava luennoitsija.

* Kaikki.

* Kiinnostavat luennot ja harjoitukset

* Kirja saatavilla verkossa

* Kohtuulisen rehellinen tiedonjako

* Laskareissa oli suht hyvin tilaa, uutisryhmä toimi

* Laskarien hyvät kysymykset... En ehtinyt töiden vuoksi luennoille

* Laskarit olivat hyvää esiintymisharjoitusta ;)

* Laskuharjoitusten hauskat tehtävät.

* Loistava luennoitsija

* Luennoia...Edelleen!

* Luennoija

* Luennoija, kurssin sisältö.

* Luennoitsija

* Luennoitsija

* Luennoitsija. Wikla on paras opettaja joka minua on ikinä opettanut.

* Luennot

* Mielenkiintoinen aihe ja hyvä luennoitsija.

* No kai se oli luennoitsija, hän ainakin yritti saada oppilaat oppimaan.Materiaali oli myös tosi hyvää verrattuna moneen muuhun kurssiin.

* Ohjelmointi

* Ope oli hyvä.

* Opettaja on innostava.

* Opettajan innostus.

* Opin paljon uutta.

* Oppi sentään jotain.

* Oppia Javaa ja olio-ohjelmointia.

* Se, että huomaa harjotustehtäviä tehdessä osaavansakin jotakin.

* Se, että joku osaa esittää tietojenkäsittelytieteen asioita joskus vähän ihmisläheisemmällä tavalla.

* Se, että saa itse opetella ohjelmoinnin alkeita (harjoitustehtävät).

* Selkeys ja johdonmukaisuus

* Selkeä ja mielenkiintoinen opetus.

* Selkeä luennoitsija

* Sisältö

* Taatusti luennoitsija!

* Tuleva työpaikka...

* Wikla

* Wikla tietty!! Paras opettaja mitä olen ikinä tavannut, ja voitte uskoa, että olen monia tavannut. Aihe on myös mielenkiintoinen ja oppimisen ilo on ollut valtava.

* Wikla! Joka muuten näyttää ihan Southparkin Ned:iltä (Se on se Vietnam-veteraani) ja mikrofonin tuottamassa äänessäkin (tai ainakin sen laadussa) oli toisinaan huomattavissa samankaltaisuutta.

* Wiklan asenne ja WWW-materiaalin esittäminen videotykillä

* Wiklan luennot. Wikla pieksee. Yliopiston paras opettaja.

* Wiklan läppä (tm)

* aihetta käsiteltiin mielenkiintoisesti. laskarit olivat opettavaisia ja hauskoja.

* hauskat tehtävät

* jaa... Kaiketi se että oppi javaa paremmin. ;)

* java

* javan oppiminen

* kurssin luennoitsijan omaperäisyys ja "drive"

* loistava luennoitsija

* monipuolisuus

* rento ilmapiiri, hyvä luennoija.

* saada omat harjoitustehtävät toimimaan

* tiedostojen käsittelyn oppiminen graafinen puoli, jos siitä jotain opitaan ensi viikolla.

* tossueläimet. kiistatta.

* tutustuminen uusiin ihmisiin

* wikla


Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?

* ********************************************** Kiire... olisin tarvinnut enemmän aikaa omaksuakseni kaiken tuon uuden asian. (Kurssia ei pitäisi supistaa vaan aikaa lisätä). **********************************************

* Ns. vaikeat asiat tulevat kurssin loppupuolella liian nopeasti.

* Ensin kirosin javaa, sitten totesin että mielummin java kuin pascal, jota myös yritetään usein tuputtaa "helposti opittavana ensimmäisenä ohjelmointikielenä". Ja sehän ei ole varsinaisesti java-kurssin vika että pitää opetella javaa, joten va rsinaisia vikoja kurssissa ei mielestäni ole. Hiukan lisää syvyyttää olisi tosin voinut olla, ja kurssia olisi silti voinut hyvällä omallatunnolla suositella aloittelijoille. Kaikki ohjelmat joita kirjoitettiin, olivat lyhyitä. Ei siinä mitään, mutta ohjelmointityyli joka toimii 10rivisessä ohjelmassa alkaa tuntua pahalta jo jossain sadan-parinsadan rivin paikkeilla. Yksi vähän pidempi harjoitustehtävä olisi ollut kovi n opettavainen.

* Ainakin alkuvaiheen kiireinen eteneminen. Hiukan tuntui helpottavan loppua kohti.

* Aloitusasetelma: aika monentasoista yrittäjää osallistujina. Osallistumisedellytyksistä voisi antaa selkoa vielä pikkuisen tarkemmin kuin annettiin.

* Barricaadien rakentelu! -Linux/Windows -Java/(C++),(C) -BittiMössö/Korkeampi Abstraktitaso Onko motivointiin toista metodia?

* Ehkäpä harjoituys tehtäviä vois kehittää vielä hiukka mielenkiintosemmiks, mutta eipä juuri muuta.

* Ehkäpä juuri luentosali. Mielestäni kurssin alussa käsitelty "tiivistelmä ja kertaus" edellisestä kurssista oli niin peruskamaa (ja äärimmäisen valaisevaa sellaista), että se olisi ehdottomasti pitänyt käsitellä jo johdatus ohjelmointiin- kurssi lla (esim. vasta nyt staticin ja ei-staticin erot valkenivat selkeästi)!

* Ei kai kurssissa ollut vikaa, mutta kun en käynyt perusteita, niin oli tehtävä kovasti työtä, että pysyin mukana edes joten kuten.

* Ei tekemisen kautta oppimista, harjoitukset mielipuolisen hölmöjä.

* En saanut täysin selkeää kuvaa siitä miihin java ohjelmia käytetään. Lisäksi itse koodaamis taitoon kiinnitetiin liian vähän huomiota. periaatteet ja ideat tulivat kuitenkin selviksi

* Hoppu.

* Huono luentosali. Keskittymistä häiritsevät juttelijat, joita tuntuu löytyvän joka luennolle. On se kumma kun täytyy tulla sinne luennolle juttelemaan keskenään. Kerrankin istuin kolmen kovan jätkän edessä, jotka puhuivat koko ajan jostain ryyppäämisestä ja muusta Java-ohjelmointiin liittyvästä. Jotain just lukiosta päässeitä pentuja.

* Jaa-a

* Jaa...

* Java kurssilla käsitellään liian vähän appletteja. Kurssilla käsitellään myös liikaa kurssille kuulumattomia asioita kuten hakualgorytmien optimointi tai O-luokkia.

* Jonkin verran esimerkkejä olisi voinut olla enemmän.

* Jotenkin liian kiire oli välillä

* Jotkut laskaritehtävät toistivat itseään. (alkueläinten käyttäytymisen tilastollinen tutkimus... ) Kyllähän oliokielillä simuloidaan, mutta tästä huolimatta tehtävät olisivat voineet olla monipuolisempia.

* Järisyttävän nopea etenemisvauhti

* Keskiviikon luennon ajankohta, "tyhmemmät" opiskelijat oli unohdettu ja eteenpäin porhallettiin hirmuista vauhtia

* Koe! Liikaa kysymyksiä, joihin tarvitsee ulkoalukua kirjasta!

* Konkreettisien esimerkkien puute.

* Laskareiden tehtävien läpimeno oli vain läpimenoa.Olisin tarvinnut enemmän ohjausta!

* Laskarit ovat edelleen niin kuin kaikissa kursseissa turhauttava kaksi tuntinen tapahtuma. Turhauttava siksi, ettei toisen koodista saa juurikaan selvää tihruisista kalvoista ja epämääräisistä selityskistä. annetussa ajassa.

* Laskarit, ei koneita käytettävissä.

* Liian eri tasoiset opiskelijat. Mikä oli hyvää kaltaiselleni aloittelijalle, ei ollutkaan mielenkiintoista oikeille "Guruille", joille kurssi kuitenkin on pakollinen.

* Liian kova tahti. Aloittelevan ohjelmoijan innostus voi kaatua liian kovaan tahtiin ja liian hankaliin laskareihin.

* Liian lyhyt kurssi, raapaisi vain Javan pintaa...

* Liian nopea tahti, putosin kärryiltä

* Liian tiivis verrattuna ohjelmoinnin perusteet kurssiin.

* Liian usein toistuneet "ei kuulu kurssiin lausahdukset"

* Liian vaikeat harjoitustehtävät.

* Liian vähän aikaa; ilmeisesti läpikäytäviä asioita oli pitänyt rajata aika paljon.Toisaalta, eipä 2 ov:n kurssiin oikein enempää aikaa voi käyttääkään.

* Liika kiire varsinkin loppuvaiheessa.

* Luennoilla vähän kiire välillä.

* Luentojen ajankohdat.

* Luentosali ja suuri osanottaja määrä. Iltaluennot.

* Luentosalin penkit

* Mikä ihmeen heikkous???

* No se em. mikrofoni ja luentosali.

* Nopea tempo ohjel.perusteet kurssiin verrattuna. Missä siirtymävaihe?

* Oliko heikkouksia...??

* Omat Unix-taidot liian heikot

* Pakkaukset

* Puitteet eivät antaneet Artsin opetukselle täyttä tukea. Tekstiä ja simulointeja ei salin nurkasta nähnyt kovinkaan optimaalisesti. Ja miksi, oi miksi, ainoat laskarit, jotka minun kohdallani tulivat kysymykseen, oli piilotettu kylän laitimmaise en kolkkaan kauas pääradan varresta, niin että pisteiden perässä sai ravata itsensä kipeäksi?

* Päärakennuksen äänentoisto.

* Se, että Java-ohjelmointi kurssin esitieto vaatimuksena on perustiedot/taidot Javasta.

* Se, että olin työssä..:) En keksi kyllä nyt heti...

* Suppeus.

* Suurissa laskuharjoitusryhmissä ei välttämättä pysty perehtymään omien ratkaisujen optimaalisuuteen.

* Säälittävät paskatukkapojat, jotka luulevat, että kurssilla mukana olevat tytöt kiihottuvat heidän asiantuntemuksestaan. Vinkki: menkää soittamaan bändiin.

* Tehtävät taas... ne voisivat olla enemmän hyödyllisiä ja kiinnostavia. Jos esim jokaisella kerralla olisi ollut mukana jokin tehtävä joka lopulta olisi johtanut johonkin isompaan kokonaisuuteen, niin kiinnostusta tehtävien tekemiseen kunnolla olisi ollut enemmän.

* Tälläkin kurssilla olisi pitänyt olla aikaa kertaamiseen, niinkuin oli ohjelmoinnin perusteet -kurssilla. Varsinkin, kun asia oli nyt vaikeampaa.

* Vaikka luulen ymmärtäneeni teorian, en osannut soveltaa sitä harjoituksissa, siksi ehkä kaipasin enemmän esimerkkejä.

* Vaikka mielestäni hallitsin kohtalaisesti johdatus ohjelmointiin -sisällön, tipuin aika ajoin kyydistä java kurssilla. Ehkäpä se oli vain osoitus siitä, että työtä olisi pitänyt tehdä enemmän.

* Wikla

* ehkä olisi voinut edetä pitemmällekin

* harjoitustehtävät olivat liian vaikeita

* hiukan liikaa vauhtia (vai olenko vain tavallista hitaampi...)

* huono aanentoisto.. en tieda..

* kiireys

* laskareissa ei ollut tietokonetta ja niissä käytiin asiat sen verran nopeasti, että ne, jotka eivät olleet tehtävää osanneet, eivät pysyneet mukana, kun taas tehtävän tehneillä oli tylsää. Luentoajankohdatkaan eivät olleet kovin ihania...

* liian nopea eteneminen

* liian paljon suunniteltu niille, jotka osaavat jo ennestään

* liian vähän asiaa vaikeimmista ohjelmointitekniikoista.

* liikaa töitä, ei ehdi oppia kaikkea.

* luentoaika ke 16-18

* oletetaan, että opiskelijat osaavat ohjelmoinnin perusteet-kurssin materiaalin täydellisesti

* osa opiskelijoista pakkautui suuriksi, puliseviksi, ryhmiksi. Haittasi keskittymistä aivan uudella tavalla

* paljon jää käsittelemättä

* se että aiheeseen täytyi syventyä oppiakseen

* väen paljous, pinnallisuus Voisiko laitoksella olla syvempää opetusta Javan tiimoilta sitä on tietenkin kaikissa kursseissa hyvin vähän tai vähän, mutta kootumpaa jatkokurssia yms. Javasta

* vähän vauhdilla mentiin eteenpäin

* Äänentoisto. Ehkä myös laskarien ilmestymisaika; se potkii päähän alkuviikon laskareissa kävijöitä.


Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?

* Vaatimalla etukäteisperehtymistä käsiteltäviin asioihin tai sitten keskittymällä loppupuolen vaikeisiin asioihin aikaisemmin eli tiivistämällä kurssin alun asioita.

* -

* ?

* APIn käyttöä olisi voitu harjoitella vähän enemmän.

* Ehkä jokin toinen sali (vaatisi siinä tapauksessa tosin ehkä jopa osallistuneiden karsintaa...)

* Ehkä tunnin verran lisää luentoa/viikko?

* Enemmän laskariryhmiä, sillä ylivuotoryhmä on aina tosi suuri.

* Harjoitustehtävien hyöty-työmäärä -suhde voisi olla parempi.

* Helpommin ymmärrettävä myös aloitteleville

* Ilmaista olutta väliajalla kurkun kostukkeeksi, niin jaksaa paremmin.

* Jatkokurssi paikallaan, mukaan esim. appletit, servletit, EJB...

* Jonkinlainen esim sähköposti tukihenkilö jolta voi sitten kysyä kaikenlaista hyvinkin turhalta tuntuvaa nippelitietoa kurssiin liittyen.

* Jos harjoitustehtävät saisi jotenkin lähetettyä interneteitse...

* Jos ohjelmoinnin perusteissa käytäisiin hieman nopeammin asioita läpi, ei Java-ohjelmointiin jääviä juttuja olisi niin sietämättömän paljon.

* Jospa olisi mahdollista järjestää kaksi ryhmää: (myös kurssille Ohjelmoinnin perusteet!!!) toinen aloittelijoille ja toinen niille, joilla on jo ohjelmointikokemusta, jotta alottelijat saisivat rauhassa lukea alkeita ja gurut eivät pääsisi liikaa pätemään luennoilla... ovareita saisi kuitenkin yhtä paljon. Tällöin tulisi huomioiduksi myös opiskelijoiden harrastuneisuus!

* Järjestäisi luennot jossain paremmassa paikassa.

* Kannattaisi pitää huoli, etteivät kokeet ole peräkkäisinä päivinä. Javan kokeeseen olisin lukenut enemmän, ellei edellisenä päivänä olisi ollut Johdatus sovellussuunnitteluun -kurssin ja Tietokone työvälineenä -kurssin kokeita.

* Kun vain pääsisi tuosta käsin paperille tentissä koodaamisesta. Menee ranne ja hermot. Tosin lienee kohtuullisen mahdotonta järjestää kaikille konetta...

* Kurssi on liki 90% hieno joten vain yllämainitut asiat voisi pohtia uudelleen.

* Kurssilla voitaisiin enemmän tutkia javan API-kuvausta ja harjoitella sen rakennetta.

* Laajentamalla, syventämällä. Vaikka lehmäoliot ja vuohioliot olivatko havainnollistavia, olisi toivonut enemmän esimerkkejä "käytännön" ohjelmointiprojekteista, ei maatilan hoidosta ;)

* Laskareihin tasoryhmät, jotta aloittelijat voisivat kysyä lukuisisa kysymyksiä rauhassa ja hioa vielä rauhassa perusasioita!

* Laskareille voisi luoda paremmat puitteet.

* Laskuharjoituksissa voisi käyttää enemmän tietokoneita

* Lisää appletteja ja javan perusasioita. Pois turhat algorytmien optimoinnit.

* Lisää ohjelmointitehtäviä kokeisiin, ei alkuelaimia --> enemmän hyödyllisiä tehtäviä, yksi tehtävä, jossa tehdään joululahjoja tutuille ja kokeen ohjelmointiosa paremmaksi.

* No eipä juuri mitenkään muutenkuin muuttamalla noita harjotuksia.

* Ohjelmoinnin perusteet -kurssi voisi loppua vähän aikaisemmin, niin java-kurssin vaikeempien asioiden kertaamiseen jäisi aikaa. Kaikki esimerkit, jotka riippuvat käyttöympäristöstä on esitettävä myös Windows-ympäristöön soveltuen.

* Oletan, että tämänkin kurssin koe tehdään kynällä paperille. Siinä tapauksessa kokeen suorittaminen tietokoneella olisi asiaa, jos tekstieditoreja löytyisi koneilta tavalliseen tapaan moneen makuun. AWT:in käyttö GUI:n toteuttamiseen on siinä mä ärin deprecoitunutta, että voitaisiin katsoa Swingiä.

* Olisi mukava, jos jokin harjoitusryhmistä olisi 8-10 tai sitten edes kaksi ryhmää 16-18. Kun ei ole pääaineopiskelija on hankalaa päästä Vallilaan tai keskustaankaan keskellä päivää.

* Olisi toivottavaa saada tietoa jatko-opiskelu- mahdollisuuksista (edes suosituksia, vihjeitä). Ehkä javassa tämän kurssin jälkeenkin on jotakin opittavaa!

* Olisiko mitään jonkinlaiset ohjelmointilaskarit, että siis porukka tekisi yhdessä jotain tehtävää ryhmänvetäjän kanssa? Saisi kysyä ja pähkäillä ja oppisi ehkä vähän enemmän kuin kotona yksin taistellessa.

* Omia laskariryhmiä (tai jopa oma kurssi!) aloitteleville ohjelmoijille.

* Pakkausten opettaminen voitaisiin aloittaa vaikka sillä, mitä pakkaukset ovat ja mitä niillä tekee. Ei ihan selvinnyt...

* Pidentäkää kurssin kestoa parilla viikolla. Vaihtakaa luentosali pienempään (auditorio Vallilassa on hyvä), olisiko mahdollista pitää kaksi kurssia päällekkäin?

* Pidentämällä sitä.

* Pienentämällä osanottajamäärää! ;)

* Pistää joukkoon myös peruskamaa, jotta vois vähän heikomminkin asiat ymmärtävät tajuta edes jotain, ei Ohjelmoinninperusteet kurssin tiedoilla pärjää, mutta ei kai oo tarkoituskaan.

* Poistamalla kirjallisen tentin ja laittamalla tilalle ohjelmointiharjoitustyön. Kuka haluaa palkkalistoilleen henkilön, joka osaa ohjelmoida kynällä paperille hyödyttömiä ohjelmia pilkuntarkasti ja ilman ohjeita? Tavoite on kummallinen.

* Pää ja sivuaineopiskelijoille omat kurssit tai jotenkin muuten pienennetään kurssia.

* Päärakennuksen mikrofoni kaakkoon.

* Se oli hyvä idea, mitä joku jo edellisen kurssin palautteessa ehdotti. Eli, että kurssin WWW-sivuille voisi lisätä linkkejä APIin.

* Selitystehtävät pois kokeista! Tilalle vaikka pidempiä ja vaikeampia ohjelmointitehtäviä. Sen tilalle että esim rajapintaluokat selitetään, mielummin sellainen ohjelmointitehtävä, jossa niitä on käytettävä. Tätä ei tietenkään tarvitsisi eriksee n mainita tehtävänannossa. Näin koe mittaisi enemmän oikeaa osaamista. (Myös sormet olisi vähemmän kipeät nyt, sattuu kirjoittaa monimetrisiä vastauksia selitystehtäviin)

* Swing :in käyttö pitäisi ehdottomasti opettaa.. unohdetaan AWT. niin ja kurssille olisi kiva saada jatkoa, jotain tyyliin advanced java, tätä pitää saada lisää!

* Tehtävät voisi liittää API:in, pitäisi itse etsiä APIsta ratkaisua konkreettiseen ongelmaan, niin oppisi ratkaisemaan oikeatin ohjelmointipulmat.

* Tekemällä tehtävistä hieman kiinnostavampia, ja yleishyödyllisiä. Nyt ne tuntuivat vain pakollisilta ja tylsiltä.

* Vaihtoehtoja laskareissa käymiselle (muitakin, kuin että jättää käymättä), esim. 1-2 isompaa harjoitustyötä.

* Vasta-alkajat ja edistyneemmät erilleen laskareissa.

* Viikko tai puoli lisää aikaa (vastaavasti Ohjelmoinnin perusteista voisi ottaa pois)

* Viimeinen luku, "Sovelmista ja graafisesta käyttöliittymästä", jäi aika pienelle huomiolle. Kuitenkin ko. luvusta saa valmiudet esim. toteuttaa ohjelmiaan koneissa, joissa ei ole JDK:a. Eli eikö luvulle voisi antaa lisää painoarvoa sen käytännön merkityksen vuoksi? Vai meneekö tuo jo Ohjelmoinnin harjoitustyön puolelle?

* Voisi tehdä selväksi kurssin tavoitteet ja kattavuuden. Ei huvita tuhlata aikaansa kuunnellen väittelyä jostain numeroiden esitystarkkuudesta tai vastaavasta.

* Why fix it if it's not broken?

* enemmän ajatella aloittelevia ohjelmoijia

* luennot videolle ja vebbiin...?

* muutama luentoekerta lisää ei olisi pahitteeksi.

* no comments

* olisi kehitettävä jatkokurssi Javasta jotain olioohjelmoinnin putteissa...

* pascal takaisin! :)

* pidentämällä kurssia ja samalla laajentamalla kurssi asia sisältöä.

* siirtää 1 viikko (ja ehkä ovari?) perusteista java-kurssiin.

* tasoryhmät ainakin laskareihin guruille ja meille "tavallisille"

* vaikka asia oli periaatteessa helppoa tuntui kuitenkin koko kurssin ajan siltä kuin olisi kiire jonnekin

* ylimääräinen laskariryhmä jälkeenjääneille, esim 3 tai 4 h pitkä


Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.

* -

* Ainakin omassa ryhmässäni tehtävät editettiin class/ryhmä periaatteella. Tämän seurauksena ryhmät olivat välistä niin suuria, ettei käytännössä kuin max. puolet osallistuneet esityksen antamiseen. Monesti ihmisiä olisi ollut riittävästi paikalla vaikkapa metodi/ryhmä jakoon. Samalla yksittäiset esitykset olisivat tulleet ytimekkäämmiksi ja helpommin seurattaviksi. Lisäetuna olisi ollut muiden ratkaisuvaihtoehtojen luonteva esilletulo...

* Antti Kermisellä oli turhankin tiukka suhtautuminen siihen, mitä tehtäviä saa merkitä tehdyksi (esim. jos oli tehnyt kaikki, mutta jostain (hyvästä) syystä ei voinut olla läsnä jokaisen tehtävän käsittelyn ajan eikä vierailuajat sopineet, ei saanut merkitä, vaikka kuinka olisi näyttänyt oman ratkaisunsa. Muuten kyllä tehtävien käsittely oli hyvää ja monet asiat selvisivät harjoitusten yhteydessä.

* Asioita ei opeteta harjoituksissa, ne on vaan lisäpisteiden keruu paikkoja.Vahditaan vaan mitä on tehnyt.Pitäisi ehdottomasti käydä asiat perinpohjin lävitse.Se on kuitenkin opetustilaisuus.

* Eipä valittamista.

* Enpä muista harjoitusryhmän pitäjän nimeä.

* Ensimmäisten tehtävien käsittelemiseen kului liikaa aikaa, loppupään tehtävät hätiköitiin ja piti usen jäädä yliajalle.

* Harjoitukset hyviä, ja kiva kun sai olla samassa ryhmässä kuin ohjelmoinnin perusteissa - säilyi tietty yhteishenki.

* Harjoitukset olivat leppoisaa ohjelmien tarkastelua.

* Harjoitukset olivat ok, tossueläimiä tosin liikaa

* Harjoitukset omituisia, tiedoista ei hyötyä missään.

* Harjoitukset veikeitä!-)

* Harjoituksissa VOI olla hauskaa (ainakin meidän ryhmässä), vaikka tämä kuullostaakin absurdilta. :-)

* Harjoitustehtävät sopivan työläitä. Ei tarvinnut (usein ainakaan) itkeä itseään uneen niiden kanssa, mutta pähkäillä sai aina ajoittain. Harjoitusten pitäjä hoiti hommansa, olisi tosin voinut olla innostavampi.

* Hip hip hippikommuuni!

* Huonona asiana pidän harjoitusten liittymistä edellisiin harjoituksiin. Jos ei yhtä saa tehdyksi, jää muitakin tekemättä.

* Hyvä!

* Ihan mukava kaveri, mutta opetti vain edistyneitä!

* JN toimi ihan hyvin; aikapula on asia erikseen.

* Jaana Heinon nimeä ei ole kohdassa 15

* Jos joku ensin esittää ratkaisunsa kalvolla ja ratkaisu on oikein ja sen jälkeen harjoitusten pitäjä käy kalvon rivi riviltä läpi niin minun mielestäni on enää sen jälkeen turhaa näyttää mallivastausta ja käydä sekin rivi riviltä läpi. Turhaa ajankäyttöä

* Kerran laskarin piti sijainen, joka kyllä osasi asiansa, mutta hänelle tuntui kelpaavan vain yksi ainoa ratkaisu. Niinpä hän kävi läpi tehtävän eri ratkaisut rivi riviltä kritisoiden ja aikaa kului eka tehtävään lähes 50 min. Tuo kerta oli tuska a ja nyt Olafin laskarit ovat herkkua.

* Kivaa oli. Ryhmä oli mukava ja henki hyvä. Oppi muilta asioita, miten tehdä eri tavalla.

* Kokeesta en vielä osaa sanoa mutta ainakin JohdOhj-kurssin laskarit olivat loppupäässä jo huomattavasti vaikeampia kuin itse koe, mikä oli omiaan luomaan tappiomielialaa ennen koetta- ja suunnatonta helpotusta sen jälkeen. Harjoitukset olivat mi elestäni melkoisen vaikeita, toisinaan jopa siinä määrin, ettei niiden tekemistä tullut edes aloitettua (kun tunnin pakerruksellakaan ei edes päässyt alkuun...).

* Kun joitain tehtäviä ei osannut ennen laskariryhmää, niin sen jälkeen ne tuntuivat helpoilta. Johtuiko se sitten kysymyksenasettelun epäselvyydestä vai siitä että olivat vain uusia, niin en osaa sanoa.

* Kävin myös luullakseni Jaana Heinon ( se pitkä- ja punatukkainen?) laskareissa. Hän oli pätevä ja puhui tärkeistä asioista.

* Laskareissa ratkaisujen kopioimisessa kalvolle meni usein melkein puolet opetusajasta

* Laskariryhmät on jaettava lähtötason mukaan! Ei ole mitään järkeä pitää samassa tilassa aloittelijoita ja jotain f***n tietojärjestelmärikollisia.

* Nurro oli mielestäni aikas mukava opettaja. Esitti asiat selkeästi ja oli monipuolinen. Ymmärsi myös meitä vähän tyhmempiä (lue ei ohjelmointikokemusta omaavia). Ryhmässä uskalsi avata suunsa, ja Jaakko jopa ymmärsi kysymyksiä ja pohti niihin va stauksia. keskusteleva tyyli oli hyvä.

* Olin Jaanan ryhmässä. Taisi unohtua listasta. No, hyvä opettaja. Rauhallinen ja mukava. Loi hyvän kontaktin ryhmäläisiin.

* Olisi voinut olla ainakin yhdet laskarit enemmän.

* Olli Lahti osaa asiansa: selittää ratkaisut niin, että minäkin tyhmänä ymmärrän, mutta päästää toisinaan oppilaat turhankin helpolla.

* Osa tehtävistä oli liian pitkiä (esim. muotoiltu tulostus); piti näpertää tuntikausia jonkun aikaisemmin optun asian kanssa ennekuin pääsi itse senkertaista asiaa harjoittelemaan.

* Pelkkä malliratkaisujen läpikäynti ei oppimista kovinkaan paljon auta, sillä laskarinpitäjän kiitettävistä yrityksistä huolimatta aika ei useinkaan riittänyt kovin perusteelliseen tehtä- vien läpiläyntiin

* Peruutetaan itsenäisyyspäivä, ettei tarvitse vierailla muissa ryhmissä?

* Sain apua aina, kun minulle jäi epäselviä kohtia.

* Samaa kuin tehtävistä yleensäkin. Niitä voisi kehittää.

* Usein joutui miettimään miten huolella harjoitus kannattaa tehdä. Viimeisen päälle viilaillun ja kaikki hienoudet sisältävän ratkaisun tekemiseen menee moninkertainen aika nipin napin toimivaan verrattuna.

* Vetäjä oli auttamattoman hidas. Ei tahdottu ehtiä käymään läpi millään kaikkia harjoituksia. Mutta ryhmätyöskentely oli hyvä. Siinä tosin oppi vain sen yhden tehtävän asiat.

* Videotykki oli tosi käytännöllinen.

* We hope the excercise instructor could give a brief review or summary of what had been taught in the lecture course. The summary can be for instance 20 or 30 min long and cover the major points of the contents in last courser. I believe this wil l greatly help foreign student to grasp more clearly the central idea of the course.

* en jaksanut oikein käydä!

* enkkulaisen ryhmän opetus takkuili, oli hiton hidasta välillä, muttei kai sille mitään voinut

* harjoituksissa liikaa kirjoitettavaa...

* harjoituskerrat venyivät

* harjoitusryhmässä "nörtit" jutteli keskenään omistata loistavista ratkaisuistaan

* harjotustehtävät oli hauskoja:)

* hauskoja

* jossain vaiheessa luokka/olio -muuttujien/metodien ja static/ei-static käsitteen yhteys meni väärinpäin, mikä hiukan yllätti, muuten hyvä.

* laskarien pitäjä osasi hyvin asiansa, olis saanut vaan selittää tehtävät vähän yksityiskohtaisemmin.

* oli todella hyvä että harjoituksissa oli käytettävissä kannettava ja projektori, ei tarvinnut sählätä kalvojen kanssa

* pitäisi saada henkilökohtaisia neuvoja

* tossu- ja alkuelain simulaatiot ja yksi tehtävä ensimmäisissä harjoituksissa ovat aika turhia

* vasta laskareissa tajusi monia asioita.