HELSINGIN YLIOPISTO - TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOS
OPETUKSENARVIOINTI, Kevät 1998, Raportit
2.6.1998
Juhani Kuittinen

581258-1 Johdatus ohjelmointiin
Luennoija Arto Wikla

Vastausten lukumäärä 112

Kysymys Vast.lkm   Keskiarvo
22Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen.109   4.2
2Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen.111   3.7
3Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin.111   3.9
4Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni.112   4.3
5Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri.110   4.3
6Opettaja aktivoi opiskelijoita.110   4.4
7Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä.105   4.1
8Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi.108   4.0
9Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät.109   4.1
16Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa.111   4.4
17Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita110   4.3
18Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä.111   4.2
20Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita.102   4.0
21Kokeiden vaikeustaso oli sopiva.103   3.6
Yhteensä 108.7     4.1

Vaihtoehdot: 5 täysin samaa mieltä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 3 ehkä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 1 täysin eri mieltä

Laitoksen kaikkien kurssien keskiarvo keväällä 1998 oli .


Kysymys Vast.lkm   Keskiarvo
1Mikä oli kurssin vaatimustaso?112   3.3

Vaihtoehdot: 5 Liian vaikea, 4 vaikea, 3 sopiva, 2 helppo, 1 liian helppo


Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?

* Ei puutteita.

* Ulkoiset puitteet olivat mielestäni aivan riittävät. Kurssin alkupuolella olisi kuitenkin voinut ehkä näyttää esimerkkejä koneella tehtynä eikä vain pelkästään kalvolla. Tuo olise ehkä lisännyt aloittelijoiden kiinnostusta alkuvaiheessa.

* mikrofonin toimimattomuus kiusasi jonkin verran. lisäksi auditoriossa oli etenkin maanantaisin sietämättömän kylmä. wiklan materiaali oli todella hyvä, pelottaa vain, mitä sitten tapahtuu jos videotykki sanoo sopimuksen irti. kovin riippuvaista nykyteknologiasta.

* En osaa arvioida sitä. Itse en havainnut puutteita

* Ei mitaan mainittavaa

* laskariluokassa liian valoosaa,notta olis voinut tehrä mikrol mithän!

* Laskareissa olisi saanut olla tietokone, jolla olisi voinut testata tehdyt ohjelmat.

* Mikroemaksista ja linuksista voisi aloittelijoille jakaa kattavamman ohjemonisteen kurssin alussa.

* ei oikeastaan mitään

* Laskuharjoitukset täytyisi voida esittää tietokoneella. Kalvolta esittäminen jää sekavaksi, koska jokaisen ratkaisu on kuitenkin erilainen kuin toisten. Varsinkin jos kotitehtävä tuntui vaikealta, ei kalvoa ollut mielekästä seurata.

* Laskareissa olisi hienoa olla edes yksi tietokone, jolla voisi testata epäselviä kohtia ohjelma- pätkissä. Mutta se toki veisi aikaa...

* no joskus on vaikeaa päästä koneelle...Kirjoittimille on hirveä jono.

* enpä juuri mitään..

* laskari luokat olivat ahtaita.

* Teollisuuskadun auditorio on aivan hirveä, mutta sille kai nyt ei voi mitään

* Luennoitsijan kalvoesitykset olivat toisinaan hieman sekavia.

* Langaton mikki olisi tietysti voinut toimia pitempäänkin. Varsinaisia puutteita ei ulkoisissa puitteissa mielestäni ollut.

* mikrofonin puuttuminen suuressa auditoriossa, videotykin heijastaman teksin sumuisuus

* Massaluennot ovat hieman ikäviä, mutta minkäs teet

* Guest-käyttäjät eivät osaa kopioida netistä tie- dostoja unix-hakemistoihinsa muuten kuin mustaa- malla hiirellä suoraan editoriin Se ei onnistu save as:sillä

* Kiireisenä ihmisenä minulla ei ole aikaa rajattomasti, ja kun tulee tehtäviä tekemään, eikä löydy yhtään vapaita koneita niin menee hermot. sitten toinen juttu on se että puolet koneista on varattu sille onnettomalle ohjelmistontuotantoryhmälle tai esim erikoistyöntekijöille, ja vaikka niillä sinänsä voikin tehdä hommia, niin ei voi keskittyä kun koko ajan pitää miettiä että kohta joku tulee ajamaan pois.sitten vielä se että niitä muoviavaimia pitäisi saada jo ennen kun alkaa tekemääm sitä harjoitustyötä, sillä töiden ja luentojen jälkeen kello on jo yleensä niin paljon ettei ehdi tehdä tehtäviä. Illalla olisi aikaa, mutta eihan se teille käy.MIKSI

* ei mitään silmiinpistävää

* mikki pätki (ja sittenhän siitä jopa luovuttiin)

* Eipä mitään puutteita minun mielestäni

* Suuri luentosali on onneton, sillä riippumatta ajankohdasta ja luennoitsijan innostavasta esiintymisestä sinne nukahtaa

* Alussa oli vaikeata tulla toimeen koneen kanssa johtuen kokemattomuudestani.

* sivuaine opiskelijat joutuivat tekemään laskarit myntissä, jossa kääntäminen kesti iät ajat

* Ei tule mitään mieleen.

* Loppupään harjoituksissa vastaukset pitäisi voida kopioida kalvolle, koska käsinkirjoitetut pitkät ohjelmat alkoi olla tosi sekavia

* Laskarisysteemi vaatii kyllä uudistuksia - piirtoheittimet alkavat olla kömpelöitä tällaiseen käyttöön. Erityisesti kurssi puolivälin jälkeen tehtävät olivat niin pitkiä, että kalvolle kirjoittamiseen tuhrautui itten ehtii ja kykenee kirjoitaan jotain ylös tiukkaan söherretyiltä k kelmuilta? Koneet kehiin?

* tietokoneen nayttoruudun heijastus seinalle heikko, (aina ei voi paasta salin etuosaan, etenkin kun tulee myohassa toisen luennon takia)

* Ainainen ruuhka koneille ja satunnaiset tulostusongelmat.

* Konetta ei saanut aina tarvittaessa kayttoon

* Kahviautomaatista ei saa riittävän kuumaa kahvia.

* Auditorio hieman liian pimeä (luennoilla alkaa väsyttää).

* Laskuharjoitushuoneeseen (A318) paistoi aurinko sälekaihtimista huolimatta ja siellä oli pakkasellakin tuhottoman kuuma. Auditoriota on valitettu kylmäksi, mutta mielestäni se on vain hyvä.

* ei aivan tarpeeksi uusia esimerkkejä

* Alottelijalle olisi voinut selvittää esim. mitkä ovat keskusmuistitietokoneita ja muuta sellaista

* massaluento, jossa mikki ei toimi.. takana oli välillä vaikeaa kuulla luennoitsijaa yleisen s sorinan yli.

* Harjoitusten teko vaikeaa, kun koneita on niin vähän käytettävissä ellei ole aikaa jonottaa tunteja.

* ne ovat ihan ok

* Webikameraa voisi mielestäni harkita auditorioon. Gifsnappi kalvoille.

* Ei tuu mieleen...

* Ei ollut mikrofonia

* Koska opiskelijoiden taso oli kovin erilainen, olisi enemmän ohjausta kaivanneille voinut järjestää oman laskariryhmän, jossa asioita käytäisiin läpi perusteellisemmin. Nyt tahdin sanelivat pitkälle ne, jotka jo osasivat hyvin. tiivisuudella pääsee pitkälle, mutta aina kun ei tunne muita ja niitä, joilta apua voisi kysyä. Apua olisi tarvinnut nimenomaan laskuharjoituksia tehdessä! Välineet ja tilat OK. Videotykki on hyvä ja havainnollinen.

* laskarit pitäisi pystyä esittämään tietokoneella.

* Hämärä auditorio yritti ehdollistaa nukkumaan, mutta Arto piti hereillä.

* Arton mikrofoni oli hyvä niin kauan kuin se toimi, en ymmärtänyt, miksi luennoitsijan mikkiä ei saada laitoksella uutta. (melko pieni puute silti) Jos harjoituksiin olisi saatu tietokoneet, joilla ohjelmia olisi voinut testata ja havainnollistaa, isi se ollut "poikaa".

* auditorio on todella nukuttava paikka, hieman hämärää ja kevyttä hurinaa taustalla...

* en mitään

* Mikki olisi voinut toimia.

* Koneille pääsy.

* Monistuskone: Hrjoitusryhmien vetäjä olisi nopemmin käynyt monistamassa tehtävät kalvolle kuin opiskelijat niitä kirjoittavat ja suttaavat! vaikka isommalla fontilla?

* Auditorion mikrofonin kanssa oli monesti ongelmia


Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?

* en käyttänyt

* Oppimateriaali on ihan hyvä, ei mitään moitittavaa Sopii yksin opiskeluun ihan hyvin...

* Monisteissa oli hyvää se, että ne seurasivat tarkasti netti-sivuja, eli olivat siis samat. Tärkeitä asioita olisi monisteissa voinut korostaa visuaalisesti enemmänkin, niin että ne olisi tarvittaessa (esim. vanhaa kerratessa) löytänyt helpommin kaiken sen pienen präntin seasta.

* Ainoa käyttämäni oppimateriaali oli verkosta löytyvää ja pidin sitä täysin riittävänä.

* materiaali oli hyvä. kiitettävää oli myös se, että prujut saatiin painosta ajoissa.

* Ihan jees..

* Moniste oli tarpeeksi hyvä.

* Moniste olisi voinut ilmestyä aikaisemmin ja kaksi erillistä osaa yhdessä.

* Mateeriaali (prujut) on OK ja niistä näytti ilme- nevän kaikki kurssilla tarvittava asiallisesti koska näemmä niillä pärjää ihan hyvin.

* Monistemyynti ei toimi nykyisellä systeemillä sivuaineopiskelijoiden kohdalta, helpompaa tulostaa itse verkosta. Itse materiaali oli varsin laadukasta ja siihen syventymällä löytyi ratkaisu useimpiin ongelmiin kurssin aikana.

* Monisteet olisi voinut olla yhtena osana

* Se että koko kurssi löytyi www:stä oli tosi mainio juttu. Prujuja ei tarvinnut kantaa mukana harjoituksia tehdessä, jos vaan oli nettiyhteys käytössä, ja muutenkin asiat oli helppo tarkistaa kurssin kotisivulta. Harva opettaja on nähnyt vaivaa asian eteen kuin Wikla. Kiitokset siitä. Tämän kurssin opetuksessa voi todella puhua www:n hyödyntämisestä opetuksessa.

* Luentokalvot sekavia

* enämpi esimerkkilöi olis saant olla varsinkin sellaisii vaikeit

* Kurssimateriaali oli erittäin hyvää. Hyvä asia oli myös se, että materiaali löytyi myös verkosta.

* Joitain pieniä nimppelitietoja voisi olla vähän enemmän mutta yleisesti ihan hyvä materiaali

* Hyvin toteutettuja.

* Varsin hyvä moniste

* materiaali oli enimmäkseen hyvä. Ainoastaan kurssin loppupuolella tuleviin asioihin (mm.raja- pintaluokka) toivoisi jotain lisäesimerkkiä...

* hyvä ytimekäs luentomoniste. Lisäksi luennot eivät onneksi ollut sana sanalta sama kun moniste.

* Luentotekstit on hyvin kirjoitettuja, vaikkei luennoilla aina ehtinyt käymäänkään ei tuottanut suurempia vaikeuksia pysyä mukana.

* Oppimateriaali oli melko hyvätasoista, vaikkakin mehubensamehu -tyyli sekoitti. Kotitehtävät edellyttivät ajoittain liiankin tarkkaavaista materiaalin tutkimista (esim. valmiit välineet.), joka ei ole pelkäksi hyödyksi leville.

* Ihan hyvät. Ja www-materiaali toimii hyvin opetuk- sessa ja opiskelussa.

* moniste oli hyvä..Joitain enemmän laskarien tyyppisiä tehtäviä voisi olla enemmän. Ja sitten vielä yksi juttu - Tossu- ja alkueläimien ohjelmointi tuntui hölmöltä..voisi olla vähän käytännön läheisempiä tehtäviä.

* Luennot sekavia

* En ostanut kirjoja enkä monisteitakaan, kun koko materiaali löytyi netistä. Hienoa! Materiaali itsessään oli varsin selkeää, väliin jääneet luennot oli helppo ottaa kiinni.

* moniste oli erittäin hyvä.

* Monisteet saavat kiitosta

* Monisteet ovat ihan hyviä. Suurimmaksi osaksi opiskelu sujui jo lähestulkoon pelkästään niiden pohjalta, mutta esimerkiksi periyttämistä olisi voitu käsitellä jopa hieman tarkemmin, koska se käsittääkseni eräs olio-ohjelmoinnin perusasi- oista.

* Luentomoniste selkeä, esimerkit hyviä.

* Kurssimateriaali on hyvin onnistunut. Kaipaamaan jäi mahdollisesti yhteenvetoja etenkn kokeisiin lukiessa. Olisi ollut hyvä, jos vaikka luvun lopussa olisi ollut tiivis yhteenveto luvun keskeisistä käsitteistä.

* selkeät. hyvä, että löytyvät myös verkosta

* materiaali ihan hyvä, tietokoneen käyttö luentojen yhteydessä valkokankaalla selkeytti vaikeitakin asioita.

* Moniste asiallisesti laadittu. Hyvä olla olemassa jatkoa ajatellen.

* Nettimateriaali oli pelastavaa

* WWW-kurssimateriaali hyvin toteutettu.

* täysi internet-tuki kivaa, hyvää ja kaunista

* matsku webissä on erittäin hyvä idea

* Pruju on varsin hyvä, sellainenkin opiskelija pärjää, joka ei käy luennoilla

* Moniste on kohtalainen, mutta ei korvaa tietenkään hyvää kirjaa

* moniste oli ihan hyvä

* Tasoero 1:n ja 2:n monistenipun välillä on aivan liian suuri. Eli, kun siirryttiin toiseen osaan, muuttui taso liian vaikeaksi. Lisäksi edettin liian nopeasti, mistä luennoitsija kyllä varoittelikin. Paikka paikoin oli liian vähän esimerkkejä.

* Moniste oli ihan hyvä, kun sitä vähän täydensi omilla muistiinpanoilla.

* Luentomateriaali oli ihan hyvä.

* Oppimateriaali oli hyvää

* Pruju oli painonsa kultaa. Olisin kaivannut lisätietoa oheisopuksista.

* Moniste oli oikein hyvä ja selkeä, kirjoista en osaa sanoa, koska en niihin tutustunut (vielä).

* Hyva

* Parasta on se että oppimateriaali on sellaisenaan netissä. Moniste olisi kiva saada yhdessä nipussa.

* Monisteet selkeitä ja monipuolisia. Materiaalia on riittävästi.

* Monisteet olivat oikeastaan ihan hyvät, mutta vaa- tivat kuitenkin luennoilla käymistä.

* Sopivan humoristista teksitiä on helppo lukea. Jotkut esimerkit olisivat ehkä kaivanneet enemmän selitystä.

* hyvä

* Monisteisiin olisi saanut laittaa vielä enemmän esimerkkejä ihan perusasioista.Selvemmin vielä mikä on sallittua ja mikä ei.

* hyvä, että oli koneella kirjoitettu moniste (vrt. pascalin moniste)

* nettisivu oli kätevä! muuta en käyttänytkään kuin sitä ja laskarimonisteita

* Hyvä että löytyy netistä

* Melko selkeä, mutta aika kallis.

* hyviä

* Esimerkit olivat kivoja.

* www-muotoinen kotiin saatava materiaali toimii todella hyvin ainakin tällaisella kurssilla. muuta materiaalia en käyttänyt.

* Monisteet OK

* Materiaalista olisi tietysti saanut hieman paremman editoimalla niin ettei se näyttäisi webistä printatulta

* Monisteet ihan OK! Olisi ollut ihan mukava, jos vikassa monisteessa olisi ollut graafisesta käyttöliittymästä jotakin...löytyyhän ne tietty netistä, mutta anyway. Jotain vinkkejä esim. mitä kaikkea löytyy valmiiksi tehtynä ja mistä.

* WWW-materiaali loistava

* Ihan OK!

* Materiaali oli enimmäkseen selkeää.

* Muuten hyvä, mutta enemmän esimerkkejä mitä ohjelmat esim tulostavat selkeyttäisi asiat, ainakin miten ohjelmat toimii.

* Opintomoniste oli erittäin taitavasti ja johdon- mukaisesti tehty(Miellytti kovin kasvatus- tieteilijää). Myös luennoitsija kävi asiat läpi hyvin, asioita kerratiin, ei puhuttu suoraan luento- papereista jne. Luennot olivat eläviä ja persoo- a.

* kirjalista hyvä. verkkomateriaalierinnomainen. erittäin suuri kiitos optiosta imuroida koko kurssimateriaali kerralla kotiin.

* Periytymistä ja rajapintaluokkia käsiteltäessä esimerkit verkkossa olleessa materiaalissa olivat hieman vaikeaselkoisia. Samoin harjoitusten 12 tehtävät olivat vähän epäselviä ja saattoivat ainakin minut hämmentyneeksi.

* Moniste siinä mielessä hyvin laadittu, että se etenee alussa suhteellisen verkkaisesti, jotta ohjelmoinnista mitään tietämättömät pääsevät sisään ohjelmoinnin ongelmakenttään ja perusasioihin. Materiaalin loppuosassa uusia ljon. Ainakin tässä vaiheessa monisteen loppuosan asiat tuntuvat hieman sekavilta. Tarvitsen ehkä hautomisaikaa...

* Moniste oli varsin kattava

* erinomaista että materiaali löytyi verkosta. monisteesta linkit Javan API dokumenttiin.

* Erittäin hyvä. WWW-muoto on verraton

* Jos vain kaikilla kursseilla olisi näin hyvin, niin voi pojat, ei olisi valittamista. Kurssi- materiaali kotikoneelle imuroitavassa hyperteksti- muodossa on luxusta (eikä siitä mielellään luo- puisi)

* melko selkeä, luku 3 ei ehkä aivan "sulautunut" kokonaisuuteen...

* Moniste on ihan mukavaa luettavaa.

* Moniste oli kirjoitettu kepeässä hengessä, mutta varsinkin loppuosa oli minulle liian vaikea ymmärrettäväksi.

* Moniste oli erittäin hyvä ja selkeä, siitä sai hyvän kuvan asiasta sekä kaikki tarvittavat tiedot ymmärrettävässä muodossa. Kirjoitustyyli oli lisäksi hyvä, tekstiä jaksoi lukea.

* Harjoitustehtävien suuri vaikutus loppupisteisiin, sillä niin ahkeruuskin palkitaan eikä vain nopeaa oivalluskykyä.

* Moniste olisi saanut olla yksiosaisena

* Tosi hyvät monisteet.

* hyvat webbisivut


Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?

* WWW-sivut

* Oppia ohjelmoimaan javaa...

* Kurssissa oli parasta luennoitsija ja hänen tyyllinsä esittää asiat yleistajuisesti. Luennoitsija osasi asettua erinomaisesti aloitteilijan asemaan, jolloin vaikeatkin asiat meni jo ekalla kerralla perille. Suuri kunnia täsätä Wiklalle!

* Kurrssin tunnelma ehdottomasti :) Lisää töitä luennoitsijalle.

* wiklan asenne oli hyvin innostava. lisäksi kielen laaja käyttö motivoi oppimaan, tunsi, että tässä ei nyt opiskellakaan enää vain koulua varten.

* Wikla.

* Syntyi vaikutelma, että kurssin pohjalta voisi ihan oikeasti osata tehdä jotain oikeasti tarpeellista ja hyödyllistä.

* Sai itse tehdä harjoituksia, eli jotain konkreettista. Luennoitsijan tyyli oli hyvä, pysyin mukana ja luennoille oli mukava tulla.

* Wiklan omituinen huumori,+muut keventavat sivukommentit,jotka mielestani on erittain hyodyllisia kun opiskellaan jotain abstraktia vaikeaa asiaa.

* Wiklan mainio "käyttäjäystävällinen" opetustyyli. Java-kurssilla asiat jäi todella mieleen kun ne kerrottiin havainnollisella tavalla, toisin kuin monen muun opettajan luennolla, jossa opettaja kyllä tietää asian muttei pysty välittämään "kansanomaisella" tavalla toisille. Kurssin rakenteen ansiosta asiat myös tuli opittua oikeassa järjestyksessä (vrt. monet Java-kirjat, muka aloittelijoille tarkoitetut jossa ruvetaan heti puhumaan periytymisestä ja appleteista tu mikä on for-lause).

* luennoitsija sääli vaan ettei paljon päässy kuunntelee

* Opetus oli hyvää, ja myös java-kielen käyttäminen oli kurssin kannalta hyvä juttu.

* Oppi ymmärtämään edes hiukan ohjelmoinnin alkeita näin melkein nollatilanteesta lähdettäessä

* Käytännön ohjelmointitaidot sinänsä.

* Luennoitsija

* netistä löytyvä materiaali jota oli helppo seurata ja josta löytyi myös vastaukset edellisiin tehtäviin.

* Selkeä kokonaisuus ja mainiot kotisivut tueksi. Uutisryhmät, malliratkaisut yms. ovat olleet erinomaiset.

* Oppi alkeita ohjelmoinnista myöhempiä tarkoituksia ja opintoja varten.

* Kurssilla oli paljon hyviä harjoituksia, oli tosin huonojakin.

* Ihan hyvät luennot

* Liikaa vaihtoehtoja... Ehkä parasta oli se, kun sai jonkin melko järkevän ohjelman toimimaan. Tai sitten yleensä se, että oppii tekemään jotain jollain isolla (ja uudella) ohjelmointikielellä. Erittäin syvällistä oli huo- ohjelmoinnin idea on javassa ja BASICissa, noin niinkuin perusalgorit- min laatimisessa. Odotin jotain valtavan ylevää tältä kurssilta siinä mielessä, että joutuisin hylkäämään kaikki BASIC(yms.)-taidot ja oppimaan n toteutti- vat odotukset. Niin ja eka välikokeen jälkeinen baarireissu miellytti myös.

* Laskareissa kyllä selvisivät asiat ihan kivasti.

* Laskariryhmä.

* Iloinen ilmapiiri ja erittäin loistavat ja selkeät webbisivut. (Oikeastaan ainoat kelvolliset sivut koko kurssien kirjossa)

* Ei mikään

* esimerkit käytiin tarkkaan läpi.

* Oliot.

* Asioiden selvitys selkeiden esimerkkien avulla.

* Johdattautuminen ohjelmoistiin. (Aloitin nollatietämyksellä ohjelmoinnin suhteen.)

* se, että lähdettiin nollatilanteesta

* mielenkiintoinen asia

* Hyvä luennoija ja onnistumisen ilo

* pascalista javaan siirtyminen

* kattavuus

* Laskuharjoituksia tehdessä joutui opettelamaan asiat ihan oikeasti

* Sai kuvaa siitä millaista olio-ohjelmointi saattaa olla. Wikla on varsin hyvä esiintyjä.

* oppi ohjelmoimaaan

* Aihe oli kiinostava, luennoitsija inspiroiva.

* Laskareissa oppi paljon.

* Olen oppinut tietokoneesta uusia asioita.

* Luennoitsija

* Luennot olivat todella innostavia ja hyviä. Sa- moin laskareissa oppi hyvin asiat, jos ei ollut luennolla ihan täysin tajunnut.

* Oivallus, että töitä tekemällä oppii. Wiklan simuloinnit kelmulla eivät menneet hukkaan. Ekalla ohjelmointikurssilla tuskin voi edetä liian hitaasti!

* Huumorilla hoystetyt tehtavat!

* Tekemisen meininki.

* Mielenkiintoisesti pidetyt luennot.

* Selkeys ja käytännölliset esimerkit.

* Mielestäni on hyvä, että ohjelmoinnin perusteet annetaan nimenomaan JAVA-kielessä, sillä suuri osa opiskelijoista hallitsee Pascalin jo lukion perusteella.

* Oppi uuden ohjelmointikielen

* Varsinkin kurssin alkupuolella tehtävät olivat innostavia ja niitä oli välillä suorastaan ilo tehdä. (Mikä on minulle erittäin harvinaista!)

* luennoijan innostuneisuus

* Parasta kursissa oli kurssin alkuosa,sillä se oli selvästi laadittu.Loppuun oli jätetty liian vähän aikaa omaksua sellainen määrä tietoa.Kurssihan oli tarkoitettu alottelijoille...!

* kehitellä hauskoja pikkuohjelmia. eli jotain joka jopa oikeasti toimii :)

* nooh. laskaritehtävien TEKEMINEN ja Wikla ok

* WIKLA!!! (ja Wiklan tekemät tehtävät)

* oma harjoittelu

* luennot

* Jussi Sarkkinen.

* oppi javaa :)

* Oikea vaikeustaso, hyvä opettaja (kiitti Wikla) ja JAVA on juuri oikea kieli alkuun.

* Wiklan innostuneisuus asiaan.

* Javasta on hyötyä muutenkin kuin perusteiden opetteluun

* Ylipäätään ohjelmoinnin perusteiden saaminen.

* Luennot eivät olleet tylsiä

* Kun sain ohjelmat toimimaan.

* Luennot, laskuharjoitukset olivat mielenkiintoisia, hauskoja, osin tosi vaikeitakin. Ja teettivät töitä. Meni reilusti yli asetettujen raamien! Sai tosin kokea onnistumisen elämyksiä.

* selkeys, motivoivat luennot

* Harjoitukset olivat pääsääntöisesti hyviä.

* Se, että harjoitustehtävät vastasivat suhteellisen hyvin keskeisiä opittavia asioita, ja ainakin alussa se, että luennoilla ehdittiin käsitellä harjoitus- tehtävissä tarvittavat taidot etukäteen.

* Kun sai vihdoinkin jotain toimimaan

* Luennoitsija ja hänen materiaalinsa.

* Luennot ja selkeä luennoitsija

* hyvä ja innostunut ilmapiiri

* Luentojen ja harjoitusten antama yhteisvaikutus.

* Hyväntuulinen ope.

* Hyvä oppimateriaali, hyvä ilmapiiri luennoilla ja harjoitustyöluokissa, oli mielekästä käydä luennoilla.

* Ope, aihe sinänsä.

* Aihe on ajankohtainen myös työmarkkinoilla

* Opettaja pystyi inspiroida

* Arto


Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?

* Monta ruotsalaista mahtuu kuplavolkkariin? + kokeessa kysyttiin suomenkielisiä java-termejä joista ei ole jaskan hyötyä jos lukee java oppikirjoja/muuta tietoa javaohjelmoinnista. Ei paljon hyödytä tietää mitä eroa nglanniksi ei tiedä termejä. Paras mihin suomenkielistä opiskelumateriaalia ulkokielisessä ohjelmoinnissa/ohjelman käytössä on kirjoitusalustana.

* Heikkoutena oli se, että vaikka kurssin nimi on johdatus ohjelmointiin, niin mukana oli myös paljon sellaisia, joilla oli runsaasti aiempaa ohjelmointikokemusta. Aloittelijan asema heikkeni, kun luennoitsija keskittyi `neropattien` esittämiin kysymyksiin. Aloittelijana ei viitsinyt nolata itseään `tyhmillä` kysymyksillä. Kurssi tulisi siis pitää nimenomaan ohjelmoinnin saloihin johdattavana kurssina, eikä yleisenä java-kurssina.

* Jaa.. liian lyhyt :)

* ikävää, ettemme ehdi läpikäydä kielen graaaafisia ominaisuuksia. lisäksi jatkokurssi olisi ihan poikaa, sellainen, jossa tutustuttaisiin valmiiseen kalustoon. kurssi, jossa opetettaisiin kieltä, joka ei olisi peruskurssi aiemmin ohjelmoimattomille.

* löysän alun jälkeen kurssin loppuosan tappotahti hämmästytti !

* Eipä tule mieleen.

* Himmennetyt valot luentosalissa aiheuttivat väsymystä. Osallistujat olivat turhan eritasoisia ja välilä mentiin liiaksi ns. ammattilaisten ehdoilla.

* Jotkut esimerkit,esim kuulaskuri ovat selitetetty epaselvasti,esim metodi(){ >From kuittine@cs.Helsinki.FI Thu Apr 16 11:57:58 1998 X-Status: Return-Path: www@cs.Helsinki.FI 123]) by porsta.cs.Helsinki.FI (8.8.8/8.8.8) with ESMTP id LAA15667 for

* Javan laajuus. Johdatuskurssilla pakostakin jää paljon asiaa ulkopuolelle.

* Luennoija

* järjetön miinuspisteiden saanti laskareista vertaa matikanlaitos!!tämä ei kannusta ollenkaan! toinen välikoe heti vapun perään eihän silloin voi olla pelikunnossa! kokeitten korjaus TODELLA hidasta!

* Ei oikeastaan mikään.

* Kurssi on turhan lyhyt ja suppea.

* ehkä vähän turhan työläät (ts. aikaa vievät) tehtävät

* Kun kerran putoaa kärryltä on aivan pihalla (minun tapaus 4 viikkon sairastuminen kurssin loppuvaiheessa) Harmittaa kovasti että kurssi jää udestaan syksylle, vaikka ensimmäinen puolisko on kunnolla suoritettu.

* Melko nopea etenemistahti.

* Arto Wiklan flirttailu c-ohjelmoijan kanssa. Kurssi oli rankka, jos ei ollut aiemmin ohjelmoinnut.

* Liian vähän aikaa 1.välikokeessa, kokeen tekeminen meni hiukan hosumiseksi

* Laskareissa oli joskus tylsää.

* vähän liian vaikeat laskarit !. välikokeen jälkeen..Eivät olleet luentojen tasoa..

* ei semmoista ollut.

* Luonnoijan itserakkaus

* Laskari tehtävien teossa meni liian kauan aikaa. Jos kerran grafiikka ei kuulu peruskurssille, niin kuuluuko pakkaukset??

* Nopea tahti ensimmäisen välikokeen jälkeen.

* Kurssin alkuosa eteni ehkä turhankin hitaasti, aloittelijallekkin, loppuosaan olisin kaivannut perusteellisempaa selvitystä ja enemmän aikaa.

* Pääsiäisloma. Sieltä palaaminen saattaa tuottaa yksittäiselle opiskelijalle pienoisia vaikeuksia. Kokeiden esseekysymyksillä mahdollisesti liikaa painoarvoa. Jos osaa käyttää lauseketta oikein, mutta on sanallisia vaikeuksia selittää käsite, niin onko oikein rokottaa siitä montaa pistettä?

* suuri työmäärä siihen nähden, mitä normaalisti kursseilla on (no, toisaalta tästä ssa kyllä 4 ov:a)

* aikaa viikkoon lisää, että voisi perehtyä asioihin paremmin .)

* Pitäisi olla aina valmiina olevia avustajia, laskareissa ei opi jos on jo vähänkin ulkona

* Harjoitustilaisuudet venähtivät usein pitkiksi. Koodin kirjoittaminen kalvoille ei välttämättä kauhean mielekästä.

* Heikkoa oli se, että en kerinnyt gradun teon ohessa juurikaan käymään luennoilla, joten laskareissa oli aika kova homma, mutta muuten ihan ok (eikä edellinenkään ole mielestäni kurrsin pitäjien heikkous)

* javan jatko-opiskelumahdollisuudet?

* en osaa sanoa

* Kurssilla yritettiin ehkä haukata liian isoa palaa kerralla. perusasioita tulisi käydä hitaammin läpi ja aivan perustavaa laatua olevia tehtäviä tulisi olla enemmän. Nyt ainakin minulla (täysi aloittelija) tumaan. Kurssista kaikesta huolimatta jäi vähän sellainen kuva, että johdatus ohjelmointiin muuttui johdatukseksi java kieleen. Hiukan tuntui myös siltä, että otettiin liikaa huomioon ne, joilla jo on ohjelmointi kokemusta.

* jossain vaiheessa kiire iski ja mentiin kauheaa vauhtiaq eteenpäin

* Liian työläs. Joko ei ehdi panostaa tarpeweksi tai sitten kärsii muu opiskelu.

* Laskareista monet vei tosi paljon aikaa. Ne eivät välttämättä olleet vaikeita (ainakaan kaikki) pitkiä vain. Liian nopea tahti loppua kohden.

* Enpä osaa sanoa.

* Välillä liian pitkät laskarit.

* Ylivaikea ja tiukkatempoinen loppu. Meinaa tulla paniikki. Hyvä että yksinkertaiset oliot on hallussa. IIK.

* Paljon asiaa suhteellisen lyhyessa ajassa (etenkin kurssin loppupuolella)

* Kuvaruudulle tulostus aika vajavaista: nyt osaa tulostaa tekstiä vain ruudun alimmalle riville, ei tyhjentää kuvaruutua, eikä laittamaan esim. merkkiä `ö` keskelle ruutua. Nyt jos haluaa muuttaa yhtä merkkiä keskeltä ruutua joutuu iä uudelleen.

* Saksalaiset uimapukuiset turistit, jotka tekivät ihmispyramideja auditoriossa luennon aikana. Tämä häiritsi eritoten nukkuvia opiskelijoita.

* Omalla kohdallani luentoajat eivät sopineet aikatauluuni kovinkaan hyvin. Tämä ei tietenkään ole itse kurssin heikkous, mutta se häiritsi omaa opiskeluani eniten.

* Paljon asiaa ja niin vähän aikaa...

* Loppupuolella vaatimustaso kasvoi yhtäkkiä (tai opiskelijaan iski laiskuus)

* vaikeus

* Tehtävät.Alottelijoille tarkoitetulla kurssilla oli liian pitkiä ja aikaa vieviä tehtäviä.Kun ei ole aikaisempaa kokemusta tehtävät veivät järjettömästi aikaa.Lopputulos on että saa nähdä paljon vaivaa ja saa huonon arvosanan.

* vaikeisiin asioihin ei ehditty paneutua kovin hyvin.

* laskarien tarkastus: tosin ehkä vaikea saada hyvää systeemiä aikaan

* Pitää ymmärtää heti alusta alkaen kaikki asiat, jos haluaa pysyä kärryillä. Tähän ei kuitenkaan voi vaikuttaa kuin opiskelija itse, koska kurssia on vaikea muuttaa. Ensikertalaisella ohjelmoijalla (sivuaineopiskelijat erityisesti)on todella paljon yötä ja se Wiklan täytyy edelleenkin muistaa pitää mielessä. Kurssihan kuitenkin on appron peruskursseja.

* nopeatempoisuus

* Liikaa asiaa nopeasti.

* en tiedä

* Asko Saura.

* Liian tylsä alku alaan jo tutustuneille. Miten olisi jos ensimmäisen puolikkaan voisi tenttiä?

* Ei hajuakaan graafisesta käyttöliittymästä...

* Me onnettomat, osaamattomat jäimme jalkoihin, mutta kai se on oma syy. Jonkinmoisen SELVÄN ohjeen voisi kehittää esim. siitä, miten pääsee tekemään ohjelmia koneella, koska moni ei uskalla pyytää apua.

* liian kova vauhti & vaatimustaso

* Edettiin turhan nopeasti

* Harjoituksissa jotenkin vatvottiin asioita turhaan, enemman pyrittava selventamaan/etsimaan olennainen

* Aloittelija olisi kaivannut enemmän tukea ja apua, varsinkin käytännössä, tietokoneen käsittelyssä. Olisi kai pitänyt reippaammin esittää kysymyksiä laskareissa. Laskaripitäjäkin oli ihan hyvä.

* aihepiiri turhan laaja peruskurssiksi. jäi asioita kaivelemaan

* Luennot olivat päivällä, joten en ehtinyt työn` takia käydä niillä lainkaan.

* Se, että kylmyyden takia auditoriossa alkoi nukuttaa... No, vakavasti ottaen, pidin harjoitustehtäviä usein liian työläinä. Osaltaa vika voi olla minussakin, sillä pyrin ehkä liiankin tunnollisesti ratkaisemaan tehtävät. htia...

* Harjoitukset veivät hirveästi aikaa

* Eksponentiaalinen vaatimustason nousu.

* YKSI SUURI MIINUS: kurssista saa aivan liian vähän opintoviikkoja sen vaatimaan omistautumiseen nähden. Harmittavaa on myös se, että toivoisi kurssin jatkuvan ja jatkuvan ja vieroitusoireet ovat kohta edessä (miten olisi Java-jatkokurssi, AW?).

* Laskariassistentit

* Epäselvyyttä jäi valmiiden luokkien hyödyntämiseen.

* Vaati välillä kohtuuttomasti aikaa.

* Pakolliset laskarit ja niiden surkeat pitäjät.

* Ummikkona kova pala

* Laskarinpitäjissä oli todella suuria eroja - nostaisiko koulutus kaikkien tason yhtä korkeaksi vai mikä?

* Harjoitukset saisi olla mikroluokissa! Ainakin yksi pc/siirtoheitin pitäisi olla, oppilaat voisivat esittää ratkaisunsa suoraan koneelta.

* Aina ei ehditty käsitellä materiaalia ennen harjoitukset.


Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?

* Valmiiksi nauretut vitsit voisi vaihtaa vähän spontaaneimpiin. Niin ei ala vituttaa joka tunti.

* Kurssia voisi kehittää pitämällä se nimenomaan ohjelmoinnin johdantokurssina, eli jo enemmän ohjelmoinneille oma Java-kurssi. Tällöin aloittelijan asema tulisi otettua paremmin huomioon.

* Ei tule mieleen mitään erityisempää. Kurssihan on `johdatus ohjelmointiin`, mutta olisin itse kaivannuut enemmäm painotusta loppuvaiheessa esille tulleisiin aiheisiin, sillä vasta ne aiheyttivat tunteen että nyt todella tehdään joitan toimivaa. a erinomainen kurssi kokonaisuudessa.

* jatkokurssilla. meni kysymyksen vierestä... tuo oli aika täydellinen alkeiskurssiksi. jäi vain vähän nälkä.

* Sisältöä tuskin voisi enää laajentaa. No comments.

* Harjoitukset muuttuivat lopussa turhan vaativiksi. Motivaatio ongelma uhkasi, kun ei kertakaikkiaan saanut tehtäviä tehtyä.

* jos kokeista saisi täydet kuusikymmentä pistettä eikä 48p. ,ja laskarit antaisivat pluspisteitä esim.½ tehtävistä tehty 0p. ja lisäpisteitä yksi piste per kolme tehtävää

* Jonkinlainen keino lukea hyväkseen aikaisempaa työtä jos kurssi jää hyästä syystä kesken. Eri harjoitusryhmiä pitkälle eteneille ja aloittajille.

* Kurssi voitaisiin luennoida syksyisin pääaineopiskelijoille ja keväisin muille. Pääaineopiskelijoiden pakollinen harjoitustyö voisi sisältyä jo syksyn opetukseen. Kuitenkin kurssilla on selvästi huomioitu se, että a on ohjelmointitaustaa.

* Ks. kohta 10.

* jos olisi mahdollista niin mikrolaskareita ehkä..Alussa ainakin auttaisi todella paljon täysin aloittelijoita.

* jaa-a...lienee aika hyvä näin

* Innostuneempi luennoija

* Alkuosaa voisi ainakin jossain määrin käydä nopeammin, niin että loppuosalle jää enemmän aikaa.

* Näiden kyselyiden ja muun palautteen pohjalta varmasti tulee paljon ideoita. Harjoitustehtäviä kannattaa ehkä loppupäässä vähän muokata. Reaalimaailman mallintaminen oli välillä vähän niin ja näin. Eli reaalimaailmallisempiä tehtäviä.

* liittämällä kurssin ensimmäisille luennoille käytännön neuvoja tktl:n tietokoneiden käyttöön ym. muiden tiedekuntien opiskelijoille vieraisiin asioihin liittyen

* kurssi on hyvä, mutta haluaa oppia ja tietää lisää -> jatkokurssi

* Pitäisi hoitaa avustaja, joka näyttää käsi kädestä miten hommat toimivat, esim netistä kopiointi

* kurssi tulisi jakaa kahteen osaan (JOHDOHJ 1 & 2). ohjelmointi on monelle meistä uusi asia, ja näin pitkän kurssin aikana saattaa keskittyminen päästä herpaantumaan. Suurimmalla osalla menee suhteellisen hyvin ekaan välikokeeseen asti. olisi hyvä, jos voisi jatkaa siitä, sillä vaikka kertaus on opintojen äiti, niin saattaa myös käydä niin että energia loppuu toistamiseen kesken. jos voisi jatkaa suoraan ekasta välikokeesta, niin olisi `patterit ladattuina` ja jaksaisi kohdata toisen (huomattavasti vaikeamman) osan kurssista.

* Laskarien vastaukset olisi kiva saada hieman aiemmin näytille

* laskareiden ei tarvitsisi olla niin pakollisia :-)

* koetulokset saisivat tulla nopeammin

* Lisää perustehtäviä. Nyt tehtäviin kului runsaasti aikaa eikä suurinta osaa olisi kyennyt ilman apua tekemään. Tehtäviin kuluva aika voisi pysyä samana (työn teko ei ole pahasta), mutta kaikkien tehtävien ei tulisi htäviä.

* sivuaine opiskelijoille tunnukset linux-koneisiin

* Vähän vähemmän aiheita, syvällisempi käsitys.

* Ottaa huomioon milloin on kyseessä pääaine milloin sivuaine.

* Voisi olla esim. vapaaehtoinen ryhmä, jossa opetettaisiin ohjelmointia tietokoneella halukkaille. ( Tämä ryhmä voisi kokoontua vaikka joka toinen viikko.)

* Onko kaikki loppupään kama oleellista? Alun peruskalustoa voisi jauhaa pitempäänkin - kurssi kun on ensikertalaisille tarkoitettu.

* Tehda aloittelijoille "pitempi" kurssi, joka kestaisi syys + kevatkauden... 1. valikokeen aika tuntui lyhyeelta, =jai 5min aikaa tarkistaa vastaukset

* Eihän vielä voi vastata kohtiin 20 ja 21. eka välikoe kyllä kattoi alueensa ihan hyvin.

* Vähemmän viittausäänestyksiä! Huhtikuussa käsi alkoi jo väsyä.

* Kurssi on pääosin hyvä. Ehkä alussa voisi olla paikallaan hieman perusteellisempi laitteistojen ja ohjelmien käytön opastus kuin vain pieni tovi ekan laskarikerran päätteeksi.

* Ehkäpä joku pieni soveltava (vapaaehtoinen) harkkatyö loppuun...

* Vähentäkää laskareista saatavia pisteitä tai lyhentäkää tehtävien pituutta.Ottakaa enemmän ihan perus esimerkkejä.Minulla ei ole aikaisempaa ohjel mointi kokemusta ja minunlaisillenihan kurssi oli tarkoitettu?

* pitäsi ehkä varata enemmän aikaa vaikeiden asioiden käsittelyyn.

* nuo laskaritarkastukset... olisiko jonkinlaiset tasoryhmät paikallaan?

* Wikla voisi piirtää enemmän omia hauskoja piirroksia tehtäväpapereihin, ne ovat hyvin piristäviä! (syksyn kurssilla oli enemmän kuvia)

* Vähemmän asiaa.

* en tiedä

* en keksi mitään parannettavaa.. :)

* Liian tylsä alku alaan jo tutustuneille. Miten olisi jos ensimmäisen puolikkaan voisi tenttiä?

* Ehkä suoranaisella harjoittelulla koneella voisi olla hyötyä siis ohjatulla harjoittelulla. Ei oikein aina omin päin välttämättä lähde liikkeelle vaikka pitäisi.

* Graafisesta käyttöliittymästä vois ottaa ainakin edes yhden harjoitustehtävän, lisäisi innostusta loppukeväästä/syksystä, kun on muuten jo puhki.

* tahti voisi olla hieman hitaampi?? Vaikea sanoa.

* jonkinlainen java-jatkokurssi, jossa ei enää mentäisi perusteisiin , vaan jatkettaisiin siitä, mihin tämä kurssi jäi. mieluusti valmiitten pakettejen käyttämistä ja graafisten sovellusten tekemistä.

* Kts. kohta "mielipiteesi oppimateriaalista..." Näitä asioita voisi painottaa vähän enemmän.

* Luento opetuksen sijalle voisi ajatella jotakin ongelmakeskeistä oppimista. Se on tietysti resurssi kysymys...

* Kohtuullinen opintoviikkojen määrä voisi olla siinä 6-8. Jos tällainen uudistus olisi suoraan vaikea toteuttaa, niin kurssia voisi ehkä hiukan jopa laajentaa, vaikka 1-2 tuntia viikossa lisää luentoja, jolloin ehdittäisiin loppupuolellakin kan rauhallisemmassa tahdissa, ja ehkä käydä läpi kiehtovia syvällisyyksiä enemmänkin.

* Ehkä valmiiden välineiden hyödyntämistä voisi selittä enemmän.

* Harjoitustöiden esittäminen piirtoheittimella koodina on hieman vaikeaselkoista, ne on usein sen verra pitkiä. Muuten ohjelmointi on melkeinpä ainoa tapa oppia ohjelmointia, joten tehtävät itsessään ovat tarpeen.

* En tiedä, mutta lopussa oli aika raskasta ymmärtää kaikkea.

* Kts. ed. vastaus.


Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.

* Ihan bueno.

* Laskariryhmät olisi voinut olla vähän pienempiä, niin olisi tullut parempi ryhmähenki eikä olisi ollut niin paljon `suorituspaineita`.

* vasko oli poikkeuksellinen tyyppi - laskarit perjantai-iltapäivänä, mutta se ihan oikeasti halusi opettaa ja halusi, että opiskelijat tajusi asiat. Ruusuja, paljon!

* harjoituksilla turhan suuri painoarvo kurssin arvosanaan

* Harjoitukset tällaisella kurssilla ovat näemmä erittäin tärkeitä ja ne ovat mielestäni olleet sisällöltään oikein valittuja, mutta siitä tulikin mieleeni että on ollut muutama tehtävä joidenka ratkaisussa olisi kurssimateriaalissa ollut paikallaan. Yksi esim joka tulee heti mieleeni on tehtävä jossa ohjelma käyttää syöttötiedostoa ja muut sen harjoituskerran tehtävät.

* Loppukurssin harjoitukset vaikeita. Opetustapaan harjoitusryhmissä tulisi kiinnittää huomiota. Samoin siihen, että opettajan selitykset pysyisivät kurssilaisten tasolla.

* Wikla suosii tyttöjä

* vaativat matti meikäläiseltä aivan liikaa aikaa tehtävien tekemiseen! jos yhteen tehtävään menee yli tunti niin se ei ole hyvä!

* pisteiden saaminen harjoituksista on hyvä porkkana.

* Ullgren jaksoi selittää asiat muttei lässyttänyt. Ryhmässä oli hyvä ilmapiiri.

* Edelliseen kohtaan viitaten: Ennen kaikkea harjoitusten tekeminen auttoi, mutta myös vertailu toisiin ratkaisuihin avarsi käsityk- siä. Ja seuraavat vastaukset (20 - 21) koskevat vain ekaa välikoetta.

* öh...taisimpa jo kommentoida edellä..

* Hyvä jätkä, kun nyt muistaisin sen nimen. Olin maanantain 10-12 laskariryhmässä.

* Joskus aivan triviaaleja asioita käytiin läpi turhankin tarkasti.

* Jotkun harjoitustehtävät olivat hieman tylsiä.

* Harjoituksissa ehdittiin käydä kaiki tehtävät läpi huolellisesti. Lisää kohdassa 14.

* joskus jahnattiin liian kauan epäolennaisia asioita (, kuten muotoseikkoja)

* Kyseinen harjoitusten pitäjä oikein hyvä ja erityinen kiitos siitä, että laskaritehtävä sai kopioida kalvolle, joten aikaa ei hukkaantunut pitkien tehtävien kirjoittelemiseen.

* Ei harjoitusryhmissä opita enää, varsinkaan pitkiä esimerrkejä on hankalaa seurata

* En muista kuka piti harjoitusryhmää. TO 10-12. Jokatapauksessa han osasi esittaa asiat suhteellisen selkeasti.

* vrt kohta 14

* harjoitusryhmän pitäjä oli motivoitunut ja selvitti asioita havainnollisesti (taulukoiden indeksien simuloinnista erityiskiitos)

* Hyvää: kaikki, yksinkertaisetkin tehtävät käytiin läpi.

* Jotkin harjoitukset olivat älyttömän työläitä. Eli veivät rutkasti aikaa. Ullgreeni oli pätevä ja mukava.

* harhoitusten pitäjä piti välillä luentoa laskareissa

* Oli hyvä, että harjoitusryhmämme pitäjä yleensä kertasi keskeisiä asioita harjoituksissa sekä selitti tehtäviä. Se on hyvin tärkeää!

* Harjoitusryhmän pitäjä Marko Ullgren osasi todel- la hyvin selittää asiat!

* Ruusuja, suukkoja ja nöyrä kiitos Markolle! Kokemuksen kautta olen karvaasti oppinut, että laskarinpitäjällä on valtava vaikutus oppimiseen. On pitäjästä kiinni, uskaltaako ryhmässä kysyä u. Appron ekojen kurssien laskarinpitäjät tulisi valita hyvin tarkalla seulalla ja kiinnittää opintoviikkojen lisäksi huomio erityisesti inhimillisyyteen, asenteeseen ja innostukseen. Markolla on nuita kaikkia ja paljon muuta.

* Jäi vaivaamaan, että mistä jotkut olivat saaneet malliratkaisut etukäteen. Assari olisi voinut käydä syvemmin läpi opiskelijoiden ratkaisuja.

* Ei muuta kommenttia, kuin että toivon että saisin tästä lomakkeen täytöstä harjoituspisteen. En ehdi tällä viikolla harjoituksiin minään päivänä, ja muistaakseni minulta puuttuu 1 harjoituspiste, jotta olisin tehnyt puolet harjoituksista. Ryhmäni on ti klo.14.00 (Asko Saura). Nimeni on Tommi Vippola. Anonyymisyys periaate rikkoutui, mutta pisteen toivossa olen valmis rikkomaan sen. Jos homma ei toimi, niin voisinko saada siitä ilmoituksen (Tommi.Vippola@Helsinki.Fi)

* Olen käynyt kaikkien harkkojenpitäjien harkoissa ja mielestäni he ovat erittäin pätevää porukkaa... Kiitos siis heille!

* Harjoitusryhmän pitäjä oli hyvä!

* hyvä pitäjä, mutta aika iso ryhmä

* liian pitkiä harjoitustehtäviä, aikaavieviä

* ks. kohdat 11-14 tasoryhmät tosiaan!

* Harjoituksia olisi voinut olla vähemmän. Harjoitusten vetäjä olisi voinut selittää asiat maallikkomaisemmin asiaanperehtymättömille.

* liikaa

* Jotkut tehtävät olivat hieman vaikeasti ymmärrettäviä..

* Asko todella osasi hommansa ja selvensi asioita. Kävin jonkun muunkin ryhmässä joskus ja silloin tuntu ettei laskarin pitäjää oikein kiinnostaisi olla paikalla.

* Jotkut harjoitukset aiheeltaan puuduttavia...tossuelaimet geeneineen. Mutta ehkä ne välineet täytyy jotenkin yrittää opettaa, ei mullekaan tuu mitään fiksumpaa mieleen.

* Jotkut harjoitukset oli tosi aikaanvieviä.

* esiintyminen ei oo kivaa! Laskareiden vetäjän esi- tyksestä sai kyllä tolkkua, mutta ei muiden ryh- mäläisten. Kun koko koodi esitettiin kalvolla, epäselvällä käsialalla, ei kyllä saanut mitään tai jotain! Enpä tiedä.

* miksi iäinikuinen läsnäolopakko? jos harjoitusten teko tahdotaan kontrolloida, miksei riitä harjoitusten postittaminen jonnekin?

* Olin erittäin positiivisesti yllättynyt harjoitusten ilmapiiristä. Ensimmäiseen harjoitukseen mennessäni odotin, että siellä olisi luokka täynnä hiljaisia ihmisiä, jotka kaikki toivoisivat välttyvänsä merkitsemiensä li kuitenkin järjestetty tehtävien tekeminen siten, että omasta ratkaisusta saattoin keskustella jonkun toisen opiskelijan kanssa, tai kysyä neuvoa jonkin kinkkisen paikan suhteen harjoitusten ksissa syntyi mielenkiintoista mielipiteiden vaihtoja opiskelijoiden ja opettajan kesken. Harjoitusryhmien anti oli erittäin oleellista asioiden ymmärtämisen kannalta.

* Toi mukaan mukavasti kuvaa työelämässä tapahtuvasta ja muutenkin "oikeasta" ohjelmoinnista.

* Harjoitusryhmän pitäjä hoiti tehtävänsä hyvin ja ko. henkilön laatimat harjoitustehtävien malliratkaisut olivat hyvin laadittuja.

* Marko Ullgren osasi opettaa hyvin.

* Harjoitustyöryhmä toimi hyvin. Pitäjä selvitti keskeisimmät asiat tehtävissä, muttei selittänyt liikaa, ainakin omasta mielestäni. Monesti harjoitusten ratkaisut ovat aika pitiä kirjoittaa ja esittää kalvoilla piirtoheittimella, niitä on vaikea seurata ja hankalia esittää. Jos kaikilla olisi päätteet olisi tietysti helppoa, mutta se ei liene mahdollista. (vrt APIn käyttö kokeissa - Arto Wiklan mukaan).

* Enimmäkseen harmittomia

* Harjotusryhmien pitäjät eivät ole merkinneet kaikkia tekemiäni tehtäviä.

* Oikeiden vastausten saanti voisi olla vieläkin nopeampaa, pääsisi heti testaamaan koneelle omat virheet.

* Perjantain laskareiden pitäjä oli todella paneutunut asiaansa ja häntä kiinnosti meidän oppimisemme! Vaskon laskareissa vieraili mielikseen!

* Kts. vastaus 13.