Tehtävän 3 arvosteluperusteet: (Kalle Viiri 2.1.2014) a-kohdassa (6p) piti selittää millainen on anonyymin sulkeuman avulla toteutettu moduulirakenne. Täysiin pisteisiin riitti Arton materiaalin mukaisen moduulin tai moduulitehtaan kattava selitys, erityisenä avainsanana kapselointi ja nimiavaruus. Yhteen pisteeseen riitti jo tietää että module pattern on kapselointiin tai nimiavaruuden hallintaan käytettävä kehityspatterni, kattavampi kuvaus toteutuksesta, erityisesti esimerkkikoodi, nettosi loput pisteet. Pelkästään tehtävänannossa olevaa tietoa varioivat vastaukset olivat automaattisesti nollan pisteen arvoisia ("Anonyymin sulkeuman avulla toteutettu moduulirakenne on moduulirakenne joka on toteutettu anonyymilla sulkeumalla"). Arviointi oli armollinen siinä mielessä että luin b-kohdan vastauksen esimerkkikoodina jos a-kohdan vastaus oli teknisesti oikein mutta laihanpuoleinen. Oikeaoppisella b-kohdan suorituksella opiskelija saattoi siis paikata pieniä puutteita tai epäselvyyksiä a-kohdassa. Tärkeintä on että opiskelijan ymmärrys aiheesta kävi selväksi. Pelkkä esimerkkikoodi ilman mitään muuta selitystä asiasta oli vähintään yhden pisteen virhe, kaksi tai enemmän pisteitä meni jos esimerkki itsessään ei demonstroinut patternia yleispätevästi. Pienistä syntaksivirheistä esimerkkikoodista en ottanut pisteitä, jos oli ilmeistä mitä opiskelija oli kyseisessä kohdassa tarkoittanut. Esimerkkikoodit jotka eivät olleet moduulipatternin mukaisia rokottivat myös pisteitä, erityisesti jos ne eivät kapseloineet dataa tai toimineet lainkaan. b-kohdassa (6p) opiskelijoiden piti tehdä pino moduulipatternin mukaisesti. Täysiin pisteisiin ylsi pinototeutuksella joka noudatti moduulipatternia ja jossa oli korkeintaan vähäisiä syntaksivirheitä. Pinon käyttöesimerkki ei ollut välttämätön mutta otin sen huomioon kun arvioin ymmärtääkö opiskelija patternin ja sen käytön. Pinon toimivuudesta itsestään ei saanut yhtään pistettä, eli normaalit konstruktorifunktiot (this) jotka eivät kapseloineet olivat nollan pisteen arvoisia. Kapseloimalla muuten kuin määrätyn patternin mukaisesti sai korkeintaan puolet pisteistä. Syntaksivirheistä rangaistiin edellisen kohdan mukaan: virheet joista ei käy selväksi mitä opiskelija tarkoittaa tai joista kävi selväksi ettei opiskelija ymmärrä moduulipatternia rokottivat enemmän pisteitä. Lyhyesti siis: molemmissa tehtävissä erityinen painoarvo nimenomaan moduulipatternilla ja kapseloinnilla sen avulla.