HELSINGIN YLIOPISTO - TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOS
Opiskelijapalaute, kevät 2000
19.5.2000 Teija Kujala

581306-9 Tietorakenteet
Luennoija Wikla Arto

Vastausten lukumäärä 61

Kysymys Vast.lkm   Keskiarvo
22Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen.58   4.1
2Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen.60   4.2
3Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin.59   3.9
4Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni.60   4.2
5Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri.58   4.2
6Opettaja aktivoi opiskelijoita.59   4.5
7Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä.60   3.9
8Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi.59   4.3
9Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät.61   4.3
16Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa.57   4.3
17Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita58   3.9
18Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä.56   4.0
20Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita.57   3.7
21Kokeiden vaikeustaso oli sopiva.55   3.4

Vaihtoehdot: 5 Liian vaikea, 4 vaikea, 3 sopiva, 2 helppo, 1 liian helppo


Kysymys Vast.lkm   Keskiarvo
1Mikä oli kurssin vaatimustaso?61   3.3

Vaihtoehdot: 5 Liian vaikea, 4 vaikea, 3 sopiva, 2 helppo, 1 liian helppo


Kysymys 16 Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa.

Ohjaaja Vast.lkm   Keskiarvo
ei kommenttia0     ei kommentteja
Ekholm Markus7     4.4
Majuri Minna15     3.7
Rinta-Mänty Janne19     4.2
Wikla Arto16     4.8
Yhteensä 57    4.3

Vaihtoehdot: 5 täysin samaa mieltä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 3 ehkä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 1 täysin eri mieltä


Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?

* -

* -

* Auditorion penkit on ehkä muotoiltu, mutta eivät ne siltikään pärjää edes päärakennuksen sali 1:n istuimille.

* Auditoriossa alkoi haista pahalle kevään edetessä. ;)

* Ei mitään erikoisempaa..

* Ei mitään!!

* Ei oikeastaan puutteita. Vähän kylmä ja pimeä.

* Eipä suurempaa moitteen sijaa...laskarien läpikäynti ilman koneita tuntui aluksi hieman hassulta, mutta jälkeenpäin ajatellen,omat hyvät puolensa siinäkin.

* Eipä suurempia. Mikrofonit olivat tosin aika koomisia.

* Ilmastointi on heikohko.

* Joka laskariluokassa tulisi olla välineet sovellusten ajamiseen ja testaamiseen. ts. kone ja videotykki.

* Kaikissa laskariryhmissä ei ollut tietokonetta käytössä.

* Kurssin alkuvaiheessa luokat olivat liian täynnä

* Käytännön esimerkit pelkällä Javalla

* Löyhkä salin takaosassa (toisinaan).

* Mikki reistaili

* Mikrofoni

* Pulisevat opiskelijat joillain luennoilla

* System.out.println("-");

* TKTL:n auditorion puutteellinen ilmanvaihto!

* Tehtävät olivat turhan aikaavieviä ja vaativat liian paljon javaa.

* There weas no care for a section of students(non-Finnnish) who HAD to follow the course by reading. Eg the English page of the course was no more updated so others could make references.

* Tietorakenteet voisi piirtaa esimerkiksi DDD-ohjelmalla (http://www.gnu.org/software/ddd/ddd.html) Katso esimerkiksi ensimmäistä screen shottia. Ohjelma on hyva myos siksi, etta opiskelijat nakevat kokoajan sen todellisen koodin, jota suoritetaan.

* ei puutteita

* videoprojektorin resoluutio heikohko


Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?

* "Moniste" oli aika hyvä, kun suhteuttaa siihen, miten se syntyi kurssin edetessä. Tosin hieman se oli epätäsmällinen ja ehkä liian suppea. Lisäksi jotkut asiat oli selitetty liian MONIMUTKAISESTI.

* Course book was NEVER available in the library, not even in the reference section. It was expected that what was in the course home page was enough to follow the course--even for those who can't read finish.

* En tutustunut Weissin kirjaan, luentomatsku riitti hyvin. Jos pääsen läpi en aio enää ikinä hankkia suositeltuja kirjoja.

* Henkilökohtaisesti pärjään tällä verkkoversiolla hyvin, mutta voin kuvitella, että se ei aivan kaikille välttämättä sovi. Jolloin viikottain muuttuvan materiaalin tulostaminen/kopioiminen omalle koneelle saattaa koitua turhauttavaksi.

* Hyvin ymmärrettävä materiaali, webbimateriaali ++

* Hyviä

* Hyvä verkkomateriaali

* Hyvä, mutta oli ikävää, että Weissin kirjaa ei saanut ennen kuin pari päivää ennen ekaa välikoetta.

* Hyvät, Weissin vanhallakin kirjalla tuli hyvin toimeen.

* Hyvät; varsinkin www-materiaali.

* Ihan hyvä idea pistää luentomateriaali kokonaisuudessaan verkkoon.

* Joku moniste tiraan. ei kirjasta jaksa lukea :) www-sivut olivat erinomaiset!

* Kaikki löytyi kätevästi verkosta

* Kallis kirja, en ostanut enkä tuntenut tarvitsevani sitä milloinkaan. Hyvä verkkomateriaali, siitä oppi kaiken. Laskuharjoitukset mietityttivät. Mitä ne testasivat?

* Kirja 8/10 "Luentokalvot" 9/10

* Kirja oli kallis.

* Kirja on pätevä, vaikkakin kallis, sekä kurssin puitteissa osittain turha loistavasta verkkomateriaalista johtuen.

* Kirjaa en ostanut, koska kuten muillakin Wiklan kursseilla nettimatsku korvasi sen. Eli siis hyvä.

* Loistavaa, että luennoija jaksoi painaa materiaalin nettiin! Suuri kiitos laitoksen opiskelija-lähimmäiselle luennoijallemme, Arto Wiklalle.

* Materiaali oli erinomainen ja selkeä.

* Materiaali oli hyvä kun se valmistui.

* Nettimatsku oli taas loistavaa.

* OK

* Oli oikein hyvä, että Wikla jaksoi kirjoittaa kurssimateriaalia myös loppukurssilla. Kiitos siitä, Wikla!

* Ostin kirjan pari viikkoa ennen kurssin loppumista. Monisteet olisi ehkä ollut kiva saada etukäteen, mutta kun oli TiRan ensimmäinen Java-luentokerta, niin on ymmärrettävää, että valmista matskua ei ollut.

* Parhaita oppimateriaaleja opiskeluaikanani.

* Selkeää.

* Siitä, että materiaali oli tehnyt nimenomaan tällä kurssille, tuli "jännä fiilis". Olisin kaivannut enemmän teoriaa.

* Tehtävien taso oli ailahteleva. Välillä hyviä ja mielenkiintoisia, mutta valitettavan usein hieman vastenmielisiä.

* Thumbs up hyvästä verkkomateriaalista.

* Todella hyvä kurssimateriaali verkossa.

* Verkkomateriaali oli ihan hyvä.

* Verkkomateriaali on loistava keksintö köyhää opiskelijaa ajatellen

* WWW-materiaalista kiitokset ja hatunnosto Artolle!

* WWW-matsku oli hyvä. Silloin, kun sitä ei vähään aikaan ollut, olin vähän hukassa. Kirjaa en lukenut, eikä sitä oikeastaan olisi tarvinnutkaan.

* WWW-oppimateriaali on hyvä asia!

* Webissä oleva materiaali on hyvä, huomattavasti havainnollisempi kuin Tiran vanhat monisteet. Nostan Wiklalle hattua siitä että jaksoi tehdä itse uuden materiaalin kurssille. Wiklan materiaalissa olevista algoritmeista on varmasti myös konkreettista hyötyä kun aloitan syksyllä Tira-labran, eivätkä ne jää vain esimerkki-pseudoalgoritmeiksi joita ei voi käyttää sellaisinaan mihinkään.

* Weissin kirja (Data structures and algorithm analysis in Java) on varsin hyvä ja selkeä kirja (eikä liian matemaattinen). Wiklan www-luentomateriaali oli kauttaaltaan hyvää.

* Weissin kirja oli melko turha erinomaisen verkkomateriaalin ansiosta.

* Wikla teki suuren työn laittaessaan oppimateriaalin myös nettiin, siitä hänelle kaikki kunnia ja kiitos. Oppikirja oli ihan hyvä, sen saatavuus kurssin alkaessa tosin heikko.

* Wiklan kirjoitukset (suomennokset?!?) olivat hyvin selkeitä

* Wiklan materiaali huomattavasti parempi kuin syksyn luentomonisteet.

* Wiklan monste kelvollinen. Siitä toisesta kirjasta ei saanut selkoa pitikö se hankkia vai ei. Olisiko se hyvä tai olisiko siitä ehkä myöhemmin jotain hyötyä, vai olisiko joku muu kirja parempi jatkoa ajatellen..

* Wiklan nettiin kirjoittama oppimateriaali on tasoltaan hyvä. Huomaa että vaivaa on nähty.

* Wiklan nettiin tekemä materiaali on loistava!!!

* hyvä materiaali, jonka Arto Wikla meidän iloksemme jaksoi tehdä. Kirjaa en hankkinut, koska ei ollut tarvetta.

* kurssin aikana syntynyt webbi-pruju on hyvä. ...todella hyvä.

* web-materiaali todella hyvä!!! Muut kurssinpitäjät voisivat ottaa oppia Wiklasta!

* wiklan materiaali loistavaa! ei tullut paljoa weissiin syvennyttyä, kun kaikki oli paremmin netissä. weissin kirjassa rumasti koodattua javaa (c++:sta käännettyä?) ja epäselvä taitto -> jos markkinoilla parempia kirjoja, kannattaanee vaihtaa, mutta tällä nettimateriaalilla voisi vaikka skipata koko kirjan..

* www-sivut olivat hyvät.


Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?

* "käytännönläheisyys", kurssimateriaali ja opettaja

* ???

* AVL-puut ja keot.

* Algoritmien tehokkuuksien esittely ja tarkastelu.

* Arto

* Arto Wikla

* Ehdottomasti A.Wikla. Loistava persoona, jonka luentoja jaksaa jaksamistaan kuunnella. Lisäksi aihepiiri oli kiinnostava...

* Innostava opettaja

* Jos en olisi suorittanut "java-ohjelmoinin jatkokurssia", en olisi uskaltanut kirjoittaa tyohakemukseen, etta osaan javaa :)

* Järjestysalgoritmit ja linkitetyt listat

* Kiinnostava ja hyödyllinen aihe hyvin selitettynä

* Kurssi oli aitoa Wiklaa, eli ihan mukava. Järjestysalgoritmisovelmat olivat havainnollisia.

* Käytännön esimerkit

* Luennoija oli hyvä.

* Luennoitsija

* Luennoitsija.

* Luennot

* Luennot.

* Luennot. Wikla saa kuivastakin asiasta kiinostavaa persoonallisella luennointityylillään. Monivalintakysymykset piristää luennoilla!

* Materiaali netissä! Uskoakseni helppo lähteä vääntämään TIRAN harjoitustyötä, koska ohjelmointi- kielenä käytettiin javaa. Se on plussaa!

* Muutamat ovelat tietorakenteiden toteutukset.

* Opettaja.

* Opin myös javaa: Kaksi kärpästä!

* Oppi erillaisia tietorakenteita, ja niiden hyviä puolia verrattuna muihin.

* Paljon asiaa, tuli opittua monta uutta asiaa.

* Pieni laskariryhmä.

* Tajusin, että tietojenkäsittelytieteessä on muitakin puolia kuin liike-elämän tylsät hommat.

* The lecturer was prepared to go to any length to help students to understand the course material. Exercise problems were worked and published promptly on the web for us to compare with our own solutions. Extensive simulations of problems by use ofcomputer made clear the practicality of the principles.

* Tietorakenteiden hyödyllisyys

* Totta kai on aina mukava olla kurssilla, jonka eteen luennoija on nähnyt enemmän vaivaa kuin laki vaatisi.

* Vaikeiden asioiden osoittautuminen helpoiksi. Oppimista helpotti tietorakenteiden käytännön toteutukseen keskittyminen ja matematiikan jättäminen toisarvoiseen asemaan. Kun käytäntö on hallussa, oppii teoriankin huomattavasti helpommin. (nimim. matematiikan sivulavin lukija)

* Wikla ja web-materiaali.

* Wikla. Mulla oli jo hyviä kokemuksia Johdatus ohjelmointiin -kurssilta eikä AW pettänyt tälläkään kertaa, vaan osasi jälleen kerran opettaa asiat havainnollisesti ja selkeästi, väliin huumorilla höystettynä. Silloinhan ne parhaiten jäävät mieleen :) AW on ehdottomasti laitoksen pedagogisesti osaavimpia opettajia, monet muut laitoksen opettajat saisivat ottaa oppia.

* Wiklan hienot nettisivut. Ja opin Javaa...

* Wiklan motivoiva opetustapa

* Wiklan vitsit.

* luennoilla ei tarvinnut välttämättä käydä koska www-toteutus oli onnistunut

* luennoitsija

* luennoitsija webbiprujuineen

* luennoitsija, opittujen asioiden ymmärtäminen.

* mielenkiintoista ja yleissivistäväää asiaa

* wikla


Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?

* "Sarjakuvien" piirtely laskaritehtävinä

* --

* Alussa javan määrä tuntui liian suurelta (harjoitukset, nimittäin) mutta lopulta se oli ihan ok.

* Alussa laskarit olivat turhan vaativia.

* Ei ollut aikaa käsitellä kaikkia alueita kunnolla, johtui ehkä kurssin uuden luonteen (Java-tira) aiheuttamasta suunnittelun puutteesta.

* Ei tule heti mieleen.

* Ensimmäisen välikokeen toisessa tehtävässä ollut epäselvyys jonka miettimiseen menin kuluttamaan liikaa aikaa.

* Heikkous, no.. Liian työläät laskarit.

* Java painotteisuus.

* Joitain asioita olisi voinut käsitellä syvällisemminkin.

* Jos jotain ei heti osannut vaikka javan heikon osaamisen vuoksi ei seuravankaan viikon tehtäviä voinut tehdä, koska mallivastaukset ilmestyivät yleensä vasta seuraavalla viikolla.

* Jotkut laskaritehtävät olivat liian laajoja. Siis on hyvä, että on sekä tehtäviä, joissa ohjelmoidaan että tehtäviä, joissa mitataan rakenteiden paremmuutta mutta tehtävät tyyliin esim. -Suunnittele ja toteuta tietorakenne x. Tee testiohjelma ja mittaa suoritusaikoja mahd. monessa eri tilanteessa. Tällaiset ovat siis yhdeksi tehtäväksi aivan liian laajoja jolloin jäävät joko kokonaan tekemättä tai tulee tehtyä huonosti. Parempi olisikin selkeästi eriyttää tehtävät, joissa ohjelmoidaan tietorakenne ja toisaalta testataan niitä.

* Koin laskaritehtävät lähinnä "tylsiksi" ja työmäärältään liian vaativiksi, vaikka eivät olleetkaan vaikeita.

* Kurssin harjoitukset ja ainakin 1. koe olivat aivan liian java-painotteisia. Siita, etta tietorankenteet piirrettiin kalvolle, ei ollut mitaan hyotya, silla tuloksena oli lahes poikkeuksetta sotku. Piirrokset saivat tietorakenteet nayttamaan jop a uskomattoman sekavilta. Java ei ole hyva valinta tallaiselle kurssille muun muassa roskien keraajan takia. Esimerkiksi linkitettyjen listojen yhteydessa sanottiin, etta listan tyhjaaminen on O(1) -operaatio. Tama ei kuitenkaan pida paikkaansa, sill a vaikka sorsassa on vain yksi rivi operaatiota varten, tekee roskien keraaja O(n) -operaation.

* Laskari tehtävät.

* Laskariajat olivat alkuviikolla. No onneksi suuren ihmismäärän myötä myös perjantaille tuli ryhmä!

* Laskarit liian työläitä ja aikaavieviä!

* Laskaritehtävät eivät olleet aina ihan loppuun asti mietittyjä

* Laskaritehtävät olivat liian työläitä!! Tehtävät eivät rohkaisseet tekemään harjoituksia. Olisi hyvä jos joukossa olisi muutama helpompikin niin saisi edes vähän harjoitusta

* Liian Java-painotteinen.

* Liian ankara arvostelu kokeissa

* Liikaa java-kielen hienouksia.

* Liikaa mittailua laskaritehtävissä. Mittaileminen ei mielestäni ole hyödyllisintä eikä mielenkiintoisinta mahdollista harjoittelua.

* Materiaalin syntyminen vauhdissa. Tosin Wikla hoiti sen niin hyvin kuin sen voi!?!

* Mentiin aika nopeesti eteenpäin, harvemmin koodaavalle materiaalin koodi ja laskarit välillä aika vaikeita.

* No comment

* Olisi ollut kivaa pystyä tekemään harjoitukset off-line ilman fyysistä laitoksen kunnioittamista läsnäolon muodossa.

* Onhan se ärsyttävää kun mekastavat matikanlaitoksen soneramatruusit häiritsevät muiden opiskelua. Tai... ainakin toivottavasti ne eivät ole Meidän laitokseltamme :)

* Opintosuunnitelman jäsentymättömyys, joka johtui tietenkin siitä, että kurssi vietiin ekaa kertaa läpi tässä laajuudessa.

* Paljon asiaa, ei välttämättä ehtinyt syventymään kaikkeen oikein perinpohjaisesti.

* Peruskursseilla ei koskaan päästä kovin pitkälle.

* Tietojenkäsittelytieteen laitoksen ilmapiiriin tottumattomana koin audiotorion *****n hajuisen ilman varsin raskaana ja painostavana. Pääkipu jäi useimmista luennoista muistoksi. Toisen piirtoheittimen voisi myydä ja käyttää rahat ilmanvaihdon parantamiseen.

* Tietorakenteita lapsille

* koe, ensimmäinen välikoe ei mielestäni täysin kertonut osaamistasoa. Liikaa ohjelmointia, koodi mokilla saattoi tiputtaa itseltään kymmenen koepistettä.

* kokeet ja laskarit. Pahimmillaan laskareiden tekemiseen meni 8 tuntia. Koe kysymykset ei mitanneet juuri ollenkaan tietorakenteiden osaamista vaan sitä kuinka virheettömästi osaa koodata paperille.

* liikaa javan apia. esim kokeissa ei pärjäisi pelkällä tietorakenteiden ymmärtämisellä, pitää osata myös Integer-oliot, ym.

* mikki

* nopea tahti.

* suuri; välillä jopa tolkuton työmäärä harjoituksiin.

* vaikeat ja todella työläät laskaritehtävät!!!

* vaikeusaste oli kohtuu suuri; varsinkin javalla ohjelmointi oli usein paljon vaikeampaa kuin itse asian ymmärtäminen


Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?

* -

* Alkupuolta voisi hieman tiivistää.

* Alusta asti voisi antaa selkeämmän kuvan kurssin sisällöstä ja tarkoituksesta.

* Eri tietorakenteiden käyttötarkoituksia voisi selvittää ehkä nykyistä laajemmin/paremmin, ja laskuharjoitustehtävät voisivat sisältää enemmän pohdintaa ja vähemmän "koodaa AVL-puu paitsi tällä kertaa nimeä metodit eri tavalla"-tehtäviä :)

* Harjoitusten työmäärä kuriin

* Hieman hitaampi etenemistahti, vieläkin havainnollisempia esimerkkejä.

* Hieman järjestelmällisempää etenemistä. (eli käytetäänkö nyt niitä inttejä vai comparaabeleita) Kurssin sisältö tuntui aika ohuelle syksyn kurssiin verrattuna.

* Jaa-a...ei ole oikein suuresti moitittavaa.

* Jäi vähän epäselväksi hajautustaulun käyttötarkoitus.

* Jäsennellymmät monisteet olisi kova sana.

* Keskityttiin aivan liiaksi kikkailemaan käytännön Java-ohjelmoinnilla. Kurssin mukana pysyminen "mielekkäällä vaivalla" oli täysin mahdotonta. Aiemmilla kursseilla on keskitytty itse rakenteisiin, käytetty helppoa pseudokoodia, jolloin on voitu paremmin keskittyä olennaiseen. Ei javassa eikä Viklan tavassa opettaa sitä mitään vikaa sinällään ole, mutta jos ko. kieli on jo unohduksissa on turhauttavaa joutua kertaamaan se täydellisesti tätä kurssia varten.

* Kirjoittaa materiaali suunnilleen valmiiksi. Tosin tämä nyt on itsestään selvää ja niin varmaan tehdään.

* Koko kevään kurssiksi, että ehtisi syventyä asioihin paremmin. Nyt käytiin kaikki läpi mielettömällä kiireellä.. Tietorakenteista voisi oppia enemmänkin, jotkin asiat jäivät aika vähälle käsittelylle, kuten verkot ja punamustat puut, jne..

* Koska tietorakenteet eivät liity mitenkään yksinomaan Javaan, voisi kurssin asioita ennemminkin käsitellä hieman yleisemmällä tasolla.

* Laskarit vastaamaan tarkemmin tavoitteita

* Laskuharjoitustehtäviä voisi kehitellä vähän järkevämmiksi, ks. kohta 13

* Materiaali heti kurssin alussa käsiin ja java painottteisuutta vähentää tai ainakin antaa mallit, miten asiat hoidetaan javalla.

* Mielekkäitä harjoitustehtäviä, kiitos!

* Mielestäni verkkoja voisi lisätä hieman.

* Minusta kurssin pitaisi olla teoreettisempi. Toisaalta se tehnee kurssista huomattavan raskaan.

* NO EI TIETENKÄÄN MITENKÄÄN! Hah, no ei kai. Jätän vastaamatta.

* Pakolliset laskarit heti syksyksi!

* Parempien laskaritehtävien avulla.

* Pidetään Tiran kurssi jatkossakin tällaisena!

* Pitämällä sitä n. kymmenen kertaa.

* Put many coies of the coourse book in library anad book university book shop--eg Rio course

* Seuraavalle kerralle kannattaa etukäteen arvioida mitä asioita saadaan käsiteltyä ja rakentaa ohjelma sen mukaan.

* Tehdä materiaali etukäteen ;) Tosin ei sekään suuremmin itseäni haitannut.

* Tehtävät paremmiksi ja motivoivimmiksi.

* Vähemmän työläitä laskaritehtäviä

* enemmän esseitä/sarjakuvia koe kysymyksiksi ja vähemmän paperikoodausta, kun kyseessä kuitenkaan ei ollut java:n jatkokurssi.

* ihan hyvä näin, pitääkin olla vähän haastetta

* ks. edellinen

* laskaritehtäviä sellaiseksi, että niiden tekeminen ei vaadi tuhottoman montaa tuntia aikaa (esim. <5h olisi sopiva per viikko)


Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.

* -

* Alkupään harjoitukset olivat lievästi sanottuna työläitä. 5000 koodiriviä lienee todenmukainen arvio kurssin ajalta, vaikka puolet siitä onkin todennäköisesti saman toistoa.

* En käynyt harjoituksissa.

* Harjoitukset edelleen liikaa pelkkä kontrollitilaisuus.

* Harjoitukset oli hyviä, mutta se työmäärä, varsinkin kurssin alkupuolella. Eikä se työmäärä ollut vähäinen kurssin loppupuolellakaan

* Harjoitustehtävät olivat sen verran laajoja, ettei tehtävien toteutuksia (javaa) keritty tutkia. Jos jokin tehtävä oli harjoituksiin mennessä epäselvä ei se kyllä harjoituksissa yleensä selvennyt.

* Harjoitustehtävät veivät suhteettoman paljon aikaa

* Hyvä reipas tahti harjoituksissa.

* Ihan laadukkaita harjoituksia/pitäjiä.

* Itsestään selvyyksiä ei tarvitse käydä läpi useaan kertaan

* Jotkut, etenkin kurssin alkupuolen, harjoitukset olivat hieman liian laajoja.

* Keskusteluakin syntyi. Opetus on siis kehittynyt.

* Kiva, pieni ryhmä. Uskalsi sanoa ja kysyä jos oli tarvis.

* Kun harjoitustehtävissä pitää todellakin ohjelmoida niin aikaa kuluu kyllä vähän liiankin paljon, mutta kun vain jaksaa tehdä loppuun asti niin kyllä sitä hyvin sitten myös sisäistää käsiteltävän asian.

* Laskareiden tekemiseen meni välillä aika hemmetisti aikaa, sanoisinko jopa liikaa, muuten oikein hyvä.

* Laskareissa oli veltto tunnelma. Syy on tosin myös opiskelijoiden. Työläät laskaritehtävät ovat OK, mutta mittaileminen kyllästytti pahasti.

* Muutaman hengen pienryhmätilausuudet olivat hauskoja.

* No mutta, vaikka Arto onkin jo vanha parta ja suuri guru, pitäisi hänen silti kantaa jonkinnäköisiä malli vastauksia paperillakin, sillä vaikka ne siellä päässä ovat ja tulevat kyllä hyvin luentavasti, mutta silti mahdollisesti olisi hyvä laittaa jonkin näköinen malli kiertoon laskareissa, jos opiskelijoista ei löydy ketään jonkin tehtävän tehnyttä.

* Olisihan niitä harjoituksia voinut tehdä enemmänkin, ellei yhteen tehtävään olisi kulunut niin kauan aikaa. Hieman liikaa ohjelmointitehtäviä.

* Rinta-Mänty piti leppoisia laskareita ja siellä oli hyvä "tunnelma". Kyllä tehtävätkin tuli käytyä läpi. Mukavia kokoontumisia... Tehtävät olivat useimmiten mielenkiintoisia ja ainakin tarpeeksi haasteellisia. Soveltavat tehtävät olivat erityisen hyviä ja niitä saisi olla yleensäkin enemmän.

* Ryhmätyösysteemi on hyvä. Lisää keskustelua. Ks yllä.

* Sekä harjpoitustehtävien että kokeiden tehtävänannon ymmärsi liian helposti väärin

* Sopivan rentoa

* Suurin osa harjoitustehtävistä vaati melkoista ohjelmointirutiinia; ehkä liikaakin

* This is a university of international status. Try to cater for other students ( especially at the Appro level) who are not necesssarily Finnish. Do not cancel English exercise groups, at least the professor himself can handle those if no assistants are willing to do so.

* Wikla oli ihan asiallinen laskarinpitäjä. Tosin näin kurssista jäi aika yksipuolinen kuva.

* ihan hyvä meininki, mallivastauksien tutkiminen jäi tosin usein omalle vastuulle

* kiva ope

* pitäjät ok.

* välillä meni tehtävät vähän levottomiksi. laskarit eivät olleet vaikeita, mutta vaativat uskomattomia määriä aikaa. harjoituskia voisi pienentää ja muuttaa vaativammiksi, vaikka vähemmän koodailua ja enemmän matikkaa. tai sitten ei.