AD-luvan käyttöönotto

Helsingin yliopiston tietotekniikkapalvelut (ent. tietotekniikkaosasto, ent. atk-osasto) siirtyy käyttämään vain yhtä mikroverkkoa ja luopuu samalla Novell-mikroverkkotunnuksista (ml. touko-tunnus). Uuden AD-luvan käyttöönotto vaikuttaa myös tietojenkäsittelytieteen laitoksen henkilökuntaan ja opiskelijoihin, ei tosin niin merkittävästi kuin mitä Helpdeskin lähettämissä sähköposteissa on annettu ymmärtää.

Yliopiston yhteisiä järjestelmiä käytetään ns. pääkäyttötunnuksella. Näitä järjestelmiä ovat mm. SoleTM, Alma, WebOodi, langaton verkko HUPnet, ohjelmistojakelu ja webmail.helsinki.fi.

Nyt suurimmalla osalla TKTL:n käyttäjistä on pääkäyttötunnuksena unix-järjestelmän tunnus eli cc-lupa. Jatkossa ainoastaan AD-lupa voi olla pääkäyttötunnus. Siksi myös meidän tulee aktivoida AD-lupa tietotekniikkapalveluiden aktivointisivulla osoitteessa http://www.helsinki.fi/atk/adlupa

AD-lupa on luotu automaattisesti jo keväällä 2010 kaikille, joilla sitä ei ole entuudestaan ollut. Luvan aktivointi tulee tehdä, vaikka jo käyttäisikin AD-lupaa. Tuo mainittu aktivointisivu kertoo, jos aktivointi on jo tehty. Kaikkien tämän viestin saajien tulee siis aktivoida AD-lupansa yllämainitulla sivulla viimeistään vuoden 2010 loppuun mennessä.

Samalla AD-luvalla voi käyttää myös tietotekniikkapalveluiden ylläpitämiä mikroluokkakoneita muualla yliopiston tiloissa.

Tietojenkäsittelytieteen laitoksen ylläpitämiin tietokoneisiin tämä siirtyminen AD-lupaan ei vaikuta. Tietokoneesi on siis normaalisti käytettävissä myös 1.12.2010 eikä tiedostojasi tarvitse siirtää mihinkään.

Jatkossa tietojenkäsittelytieteen laitoksen käyttöluvan voimassaolo riippuu AD-luvan voimassaolosta. Aiemmin tähän käytettiin cc-tunnusta, mutta nyt sen voi antaa rauhassa vanhentua, ellei tietotekniikkapalveluiden unix-laitteistoja muutoin tarvitse. Näitä ovat mm. etäkäytettävät unix-palvelimet kruuna, myntti, vesuri ja ruuvi.helsinki.fi.

Lisätietoja AD-lupaan siirtymisestä on tietotekniikkapalveluiden sivulla http://www.helsinki.fi/atk/ad2010

19.11.2010 - 10:49 Pekka Niklander
19.11.2010 - 10:39 Pekka Niklander