"Tietoteknistä osaamista ei pitäisi ulkoistaa"

"VR:n lipunmyyntiohjelmiston takkuilu kertoo siitä, etteivät ulkoistaminen ja kilpailutus sovi yritysten ohjelmistohankintoihin" kirjoittavat professori Pekka Abrahamsson (kuvassa) tietojenkäsittelytieteen laitokselta ja professori Tommi Mikkonen Tampereen teknillisestä yliopistosta Helsingin sanomien vieraskynäpalstalla 23.9.2011.

Abrahamsson ja Mikkonen päätyvät analyysissään siihen, että "suomalaisen ohjelmisto-osaamisen kriisi perustuu osittain lainsäädännön heikkouksiin ja osittain siihen, ettei yrityksissä vieläkään ymmärretä, kuinka keskeinen rooli ohjelmistoilla on yritysten pääliiketoiminnassa. -- Ohjelmistoja ei voida hankkia pala kerrallaan viisivuotissuunnitelman mukaisesti. Siksi ei pitäisikään enää puhua ohjelmistojen tuottamasta lisäarvosta vaan siitä, millaista kokonaisvaltaista palvelua asiakkaalle tuotetaan. Jatkuvasti kehittyvät ohjelmistot ovat tässä avainasemassa."

Abrahamssonin professuurin erikoisalana on ohjelmistojen laatu ja laadunvarmistus, joten hän tietää mistä puhuu. Oppia ohjelmistotuotantoon saa laitoksen Ohjelmistojärjestelmien linjalla (http://www.cs.helsinki.fi/opiskelu/ohjelmistojarjestelmat) ja käytännön kokemuksia esimerkiksi linjan pyörittämässä softatehtaassa (http://www.softwarefactory.cc/).

Koko vieraskynäartikkeli on luettavissa Helsingin sanomien sivuilla: http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Tietoteknist%C3%A4+osaamista+ei+pit%C3%A4isi+ulkoistaa/1135269537186.

 

Toimittaja: Hannu Toivonen

26.09.2011 - 10:59 Hannu Toivonen
26.09.2011 - 10:59 Hannu Toivonen