Mobiililaitteiden energiankulutusta seuraavalle Carat-ohjelmalle viikossa 150000 käyttäjää

Laitoksen tutkijat ovat yhdessä kansainvälisen tutkijaryhmän kanssa vastikään julkaisseet iOS- ja Android-laitteille uuden Carat-ohjelman, jolla käyttäjät voivat seurata mobiililaitteidensa ohjelmien energiankulutusta. Käyttäjät innostuivat asiasta heti.

- Uusi idea on tunnistaa energiasyöpöt ja bugiset ohjelmat yhteisöstä kerätyn datan perusteella, kertoo professori Sasu Tarkoma Helsingin yliopistosta. -Eli tarkastellaan yhden käyttäjän sovelluksia ja verrataan samoja sovelluksia käyttävien muiden käyttäjien energiankulutukseen, ja näin voimme löytää tavallisesta poikkeavia ohjelmia.

Carat-ohjelman tavoitteena on parantaa laitteiden käyttöaikaa. Tutkimuksen tavoitteena on mobiiliohjelmien energiankulutuksen ymmärtäminen ja energiaa paljon kuluttavien ohjelmien tunnistaminen.

TechCrunch-blogi teki ohjelmasta uutisen ja näkyvyys maailmalla lähti vyörymään siitä. Ohjelmaa on nyt käsitelty tuhansissa lehdissä ja blogeissa, ja tutkijat saivat ensimmäisen päivän aikana 35 000 käyttäjää. Sovelluksella on nyt yli 200000 käyttäjää.

Carat-ohjelma on osa Helsingin yliopiston tietojenkäsittelijöiden yhteisprojektia pohjois-amerikkalaisen Berkeleyn yliopiston kanssa liittyen mobiilisovellusten energiaprofilointiin.  Berkeleyn puolella projektia vetävät professori Ion Stoica ja tohtori Adam Oliner ja Helsingin yliopistolla professori Tarkoma ja tutkija Eemil Lagerspetz.

Lisätietoja:

Kuva: Tutkija Eemil Lagerspetz esittelee Carat-sovellusta