Tietotekniikan Tutkimussäätiön vuoden 2013 väitöskirjapalkinto Jouni Sirenille

Tietotekniikan Tutkimussäätiö on myöntänyt Tietojenkäsittelytieteen Seuran esityksestä vuoden 2013 väitöskirjapalkinnon FT Jouni Sirénille hänen Helsingin yliopiston Tietojenkäsittelytieteen laitokselle tekemästään väitöskirjasta ”Compressed Full-Text Indexes for Highly Repetitive Collections”.

Jouni Sirénin väitöskirjatyö käsittelee tehokkaita ja tilatiiviitä hakemistorakenteita toisteisten tekstikokoelmien näkökulmasta, ja siinä yhdistyvät syvällinen tietorakenteiden ja algoritmien suunnittelu ja analyysi sekä kehitettyjen ratkaisuiden soveltaminen käytännön ongelmiin. Tietojenkäsittelytieteen Seura esitti työtä palkittavaksi tutkimuksen laadun, nopean väitösaikataulun ja tiedeyhteisön arvostuksen perusteella.

Sirénin väitöskirjatyön ohjaajana toimi prof. Veli Mäkinen Helsingin yliopistosta.

Palkinto luovutettiin Tietojenkäsittelytieteen päivillä Oulussa 3.-4.6.2013. Lisää tietoa palkinnonjaosta ja päivien tapahtumista löytyy laitoksen blogista.

Lisätietoja: TKTS:n sivuilta ja Tietotekniikan liitto ry:n sivuilta.

06.07.2013 - 11:47 Pirjo Moen
26.06.2013 - 10:46 Pirjo Moen